انجمن قلم ایران در تاریخ ۶ خرداد ۱۳۷۸ با دریافت مجوز قانونی فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و سازمان ثبت شرکتها، در چارچوب قوانین مربوطه، ...

ضرورت حمایت از انجمن قلم ایران 

 به شکل رسمی ‌و قانونی، فعالیت خود را آغاز کرد. این مجموعه، تشکل رسمی‌و قانونی از اهالی قلم کشور است که تمامی شاعران، نویسندگان ، منتقدان، مترجمان، پژوهشگران و اندیشمندان عرصه علوم انسانی را چه در حوزه ادبیات بزرگسال و چه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در بر می‌گیرد. این انجمن در طول حیات خود نقش مهمی ‌را در ایجاد جریان‌های ادبی ایفا کرده است؛ این در حالی است که انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که در سال 1377 تأسیس شد، نتوانست آنچنان که توقع می‌رفت در حوزه کار خود تأثیرگذار باشند و جریان سازی کند. در اساسنامه این انجمن هدف اصلی و غایی ایجاد همدلی میان نویسندگان عنوان شده است .

شاید انجمن مذکور در این راستا موفق بوده است، اما عملاً در طول حیات خود نتوانسته تاثیر عمیقی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بگذارد.

معمولاً دایره فعالیت‌های یک انجمن ادبی زمانی گسترده می‌شود که انجمن مذکور مورد حمایت منطقی و اصولی دستگاه‌های دولتی مربوط چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌قرار بگیرد. بسیاری از انجمن‌های ادبی در گذر زمان مورد حمایت همه جانبه قرار گرفته‌اند، اما آنچنان که توقع می‌رفت هیچ کدام نتوانستند بخوبی از کمک‌های یاد شده به نحو احسن برای ارتقای سطح کیفی و کمی‌ادبیات و هنر ایران استفاده کنند. در کارنامه بسیاری از انجمن‌هاکه می‌گردی حرکت و برنامه قابل تعمقی نمی‌بینی؛ این در حالی است که انجمن قلم ایران برخلاف فراز و نشیب‌ها، سختی و مصایبی که در طول حیات ادبی خود داشته از کارنامه نسبتاً بهتری برخوردار است.قابل ذکر است که این انجمن در دوران اصلاحات ‌به هیچ عنوان مورد حمایت قرار نگرفت. تنها در دورانی که دکتر محسن پرویز در سمت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بود، این انجمن برای اولین بار مورد حمایت منطقی و اصولی قرار گرفت و همان باعث شد تا خدمات قابل تعمقی به منظور ایجاد حرکت‌های ادبی، تولید آثار فاخر و ماندگار و حمایت از اهالی قلم انجام دهد. یکی از اقدامهای مهم انجمن قلم ایران پیشنهاد نامگذاری روزی به نام «روز جهانی قلم در جهان اسلام»بود که این روز سرانجام با عنوان «روز ملی قلم» (۱۴ تیر) در تقویم رسمی‌کشور ثبت و اعلام شد؛ همچنین انجام قلم طرح اعطای مدرک معادل به شاعران، نویسندگان، پژوهشگران و منتقدان ادبی، همانند سایر رشته‏های هنری را تدوین کرد و پس از سالها تلاش، سرانجام انجمن توانست طرح مذکور را در مهر ۱۳۸۵ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند. در پی آن انجمن توانست طرح انتشار صد اثر (داستان، شعر، پژوهش و نقد ادبی) از صد نوقلم، با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ را عملی کند.این طرح توانست تاثیر زیادی در ایجاد موج جدیدی در حوزه ادبیات و نقد و پژوهش ایجاد کند و به نوعی به حمایت از نوقلمان بپردازد؛ بعد از آن بود که انجمن قلم به فکر انتشار آثار فاخر نویسندگان و شاعران پیشکسوت افتاد. در این مرحله انجمن سعی داشت تا چهره‌های ماندگار ادبی را بر اساس معیارهای انجمن معرفی کند و در کنار آن از پیشکسوتان عرصه ادبیات تجلیل کند. متأسفانه در دولت جدید زمینه فعالیت انجمن قلم ایران دوباره محدود شده است، چرا که وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی‌حمایت خود را از انجمن دریغ داشته است. این انجمن در دولت قبل ثابت کرد که می‌تواند تأثیر عمیقی در بستر جامعه ادبی کشور بگذارد. از آنجایی که انجمن مذکور تنها بر اساس حق عضویت اعضای آن اداره می‌شود، بی شک حمایت دستگاه‌های دولتی باعث حرکت بدیع و نوینی در حوزه ادبیات و هنر می‌شود. قابل ذکر است تمام حمایت‌های پیشین همه در تولید آثار فاخر و برگزاری جشنواره قلم زرین به کار گرفته شده و عملاً بازدهی داشته است. 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.