گروه میهن  - کدخدای عرب  - امام جمعه مشهد تأکید کرد: مکتب اسلام از دیگر مکاتب دنیا در عرصه فرهنگ سازی نیرومندتر است و هیچ مکتب و جریان و ایدئولوژی در فرهنگ سازی به پای مکتب اسلام نمی رسد.

« دهه کرامت» بهترین ابزار جهانی سازی اسلام

آیت ‌ا... سید احمد علم الهدی دیروز در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جشنهای دهه کرامت کشور افزود: مکتب اسلام در فرهنگ سازی تنها از طریق توجیه و تبیین عقلانی و فکری یا آموزش وارد نمی شود، بلکه یک پرورش عاطفی و احساسی را به‌عنوان پشتوانه و زیربنای مسایل فرهنگی داریم که از آن به‌عنوان سرمایه بهره می‌بریم.

وی تأکید کرد: در گذشته این جزو سنت ما بود که وقتی فردی درباره مسایل دینی سخنرانی می‌کرد، در پایان روضه اهل بیت(ع) را می‌خواند که اکنون نیز این سنت متداول است، کسانی که بنیانگذار این سنت بودند، متفکرانی بودند که در عرصه فرهنگ سازی یک فضای احساسی و عاطفی  را پشتوانه قرار می‌دادند که احساس وابستگی به اهل بیت(ع) بود.

وی اهل بیت(ع) را مروج این سنت دانست و ادامه داد: امام کاظم(ع) می‌فرمایند: «خدا رحمت کند کسی که مردم را عاشق ما قرار دهد و سعی کند همه عشقها به طرف ما سوق داده شود». از این رو این محبت و هیجان عاطفی یک پشتوانه قوی در فرهنگ سازی جامعه بر اساس معارف اهل بیت(ع) است.

 

 برنامه ریزی در راستای نشر معارف اهل بیت(ع)

امام جمعه مشهد با بیان اینکه امام رضا(ع) بخش عظیمی از دین‌مداری جامعه ما را مدیریت می‌کند، تأکید کرد: اگر این موضوع را در بحث فعالیتهای فرهنگ‌سازی به‌عنوان محور قرار دهیم، در انجام تمامی امور فرهنگی موفق خواهیم بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه جشنهای دهه کرامت باید یک هیجان مسرت بخش ایجاد کند، گفت: همانند دهه عاشورا، در دهه کرامت و در ادامه آن دهه ولایت امیرالمؤمنین(ع) نیز باید با ایجاد یک شوق و هیجان اجتماعی  در جامعه، در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) برنامه‌ریزی کنیم.

 

  بهره گیری از ظرفیت تشکلهای مردمی برای نشر معارف اهل بیت(ع)

آیت‌ا... علم الهدی دخیل کردن تشکلهای مردمی با جشنهای دهه کرامت را یکی از مهمترین راهکارهای توسعه فرهنگ و معارف رضوی دانست و تأکید کرد: خوشبختانه تاکنون نهادهای فرهنگی در عرصه فرهنگ رضوی، ورود خوبی داشته‌اند، اما این مسأله کافی نیست و باید به دنبال مشارکت دادن بیشتر تشکلهای فرهنگی مردمی و هیأتها در این عرصه باشیم.

وی فعالیتها و اقدامهای بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در زمینه فرهنگ رضوی را در راستای حرکت جهانی اسلام قابل تقدیر دانست و با اشاره به  فعالیتهای علمی، فکری و پژوهشی این بنیاد گفت: خوشبختانه نشریات علمی و کتابهای این بنیاد سبب توسعه معارف و فرهنگ رضوی در ابعاد مختلف شده است.

 

 پیوند میان معارف و عواطف مردم نسبت به اهل بیت(ع)

وی ابراز داشت: بنیاد ملی امام رضا(ع) می‌تواند به‌عنوان یک نهاد فرهنگی کارنامه فعالیت‌های دیگر نهادها و دستگاه‌های اجرایی فعال در دهه کرامت را تهیه کند تا میزان اثربخشی و تأثیرگذاری این برنامه‌های فرهنگی مشخص شود که البته این اقدام شناسایی نقاط ضعف و ارتقای کیفیت برنامه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه بین معارف فکری و عقلانی ولایت با عواطف و احساسات مردم نسبت به اهل بیت(ع)، باید ارتباط و پیوند برقرار کرد، تصریح کرد: انتظار می‌رود که این مسأله به عنوان سوژه تحقیقاتی و در راستای فعالیتهای پژوهشی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) قرار گیرد و در این راستا می‌توان از نخبگان روان‌شناسی و جامعه شناسی و متبحران جریان تبلیغ استفاده کرد.

وی ادامه داد: اگر یک مرکز تحقیقاتی از زائرانی که به مشهد می‌آیند، تحقیقی را انجام دهد که این افراد از چه تبار اجتماعی هستند، چگونه آمده و با چه حال و وضعیتی مشهد را ترک می‌کنند، قطعا به نتایج و آمار بسیار جالبی در زمینه توسعه فرهنگ دین مداری دست می‌یابیم که این مسأله می‌تواند یکی از رسالتهای اصلی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) باشد.

وی ضرورت ارزیابی برنامه‌های اجرایی در دهه کرامت را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ تشکیل یک ستاد نظارت و ارزیابی برنامه‌های اجرایی در دهه کرامت بسیار ضروری است تا در راستای تقویت نقاط قوت و آسیب شناسی و رفع نقاط ضعف اقدام شود.

 

 ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) با همدلی و همزبانی

همچنین دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور و رئیس شورای هماهنگی و برنامه ریزی جشنهای دهه کرامت در این دیدار گفت: شعار دهه کرامت  در سال جاری «ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) با همدلی و همزبانی» انتخاب شده است.

حمیدرضا ارباب سلیمانی با اشاره به اینکه ریشه همدلی و همزبانی در محبت اهل بیت(ع) نهفته است، تأکید کرد: اگر ارتباطمان را با اهل بیت(ع) تقویت کنیم ارتباطمان با پیامبر خدا(ص) و در نهایت با پروردگار برقرار می‌شود و ریشه اصلی همدلی و همزبانی کلمه توحید و وحدت است.

وی یادآور شد: هدف گذاری برای 400هزار برنامه در سطح کشور، برگزاری 1500 جشن محوری در 700 شهر با محوریت مساجد از جمله برنامه ریزی‌های شورای هماهنگی و نظارت جشنهای دهه کرامت در سال جاری بوده است.

 

  ایران به احترام امام رضا (ع) برمی‌خیزد

در این دیدار سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) نیز به ارایه گزارش پرداخت و گفت: در دهه کرامت به معنای واقعی کلمه، ایران به احترام امام رضا(ع) برمی خیزد و ما باور داریم آن حضرت نه فقط ملجأ و پناهگاه این سرزمین؛ که امام عالم و آدم است.

  مردم دنیا نیازمند معارف رضوی

استاندار خراسان رضوی نیز در نشست شورای هماهنگی و برنامه ریزی جشنهای دهه کرامت، با اشاره به اینکه امروزه افزون بر جهان اسلام، دیگر کشورها نیز نیازمند فرهنگ رضوی و فرهنگ اهل بیت(ع) هستند، اظهار داشت: امروزه شاهد آن هستیم که دنیا درگیر مشکلاتی همچون جنگ و خونریزی است، از این رو مردم دنیا نیازمند معارف رضوی هستند. علیرضا رشیدیان تأکید کرد: دهه کرامت فرصتی است که از رحمت و رأفت رضوی نهایت استفاده و بهره‌مندی را داشته باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.