پروین محمدی:   قدس ویژه خراسان - مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در تمام ایام سال کارکنان این گروه علاوه بر سلامت شاغلان و سلامت جامعه  ...

 پلمب ۸۰ رستوران و مرکز عرضه مواد غذایی در مشهد

به موضوع بهداشت محیط و نظارت و کنترل موادغذایی پرداخته و تلاش می‌کنند با آموزش به افراد مرتبط با تهیه و تولید و عرضه موادغذایی، نظارت بر بهداشت محیط و مکانی که موادغذایی در آنجا تهیه می‌شود و در نهایت کنترل تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایمنی غذای مردم را تأمین کنند.

مهندس حسنی در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش روز افزون مراکز تهیه و عرضه انواع غذاها (غذا بیرون بر) چه نظارتی بر فعالیت آنان صورت می‌گیرد، افزود: نظارتها براساس اهمیت این اماکن است و براساس شرح وظایف حداقل ماهی یک بار باید بازدید و کنترل انجام شود، در حالی که به دلیل حساسیت این مکانها ما بیشتر از یک بار در ماه نظارت و بازدید داریم و در این بازرسی‌ها تمام مسایل مربوط به بهداشت فردی، محیطی و کیفیت موادغذایی کنترل و آموزشهای لازم در اختیار کارکنان مراکز تهیه و عرضه غذا قرار می‌گیرد و چنانچه تأثیرگذار نباشد اقدام قانونی انجام می‌گیرد و مکان تعطیل می‌شود.

وی درخصوص مسمومیت‌های اخیر زائران به موضوع مهمی اشاره کرد و گفت: با تمام آموزشها و کنترلها و نظارتهایی که انجام می‌شود باز هم خطای انسانی و رعایت نشدن بهداشت از طرف خود افراد تأثیر زیادی در بروز مسمومیت و بیماری آنها دارد و اغلب دیده شده در بعضی موارد «غذا» در فرآیند تهیه و عرضه سالم است، اما شرایط نگهداری قبل از مصرف به گونه‌ای است که سبب فساد آن می‌شود و بعد از مصرف فرد یا افراد زیادی را مسموم می‌کند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه خاطرنشان کرد: در همه جا طغیان بیماری‌ها و یک حد انتظار وجود دارد، بدین صورت که هرگاه دو نفر یا حتی چند نفر بیشتر از یک منبع غذایی یا آشامیدنی مشترک استفاده کنند و دارای علایم مشترک بیمار شوند، طغیان بیماری‌ها و غذا گفته می‌شود که حتی در پیشرفته‌ترین کشورها هم این طغیان وجود دارد و به ازای هر صد هزار نفر پنج مورد انتظار طغیان را داریم، ولی اگر از این حد بیشتر شود نشان دهنده این است که مسایل بهداشتی و نظارتی یک مقدار کمتر انجام شده است.

وی افزود: در مورد جمعیت مشهد نیز حتی بدون زائر به ازای هر صد هزار نفر پنج نفر انتظار طغیان داریم که خوشبختانه از این حد هم کمتر است.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان نیز طرح تشدید نظارتها به اجرا درآمده، تصریح کرد: در ماه رمضان با تمرکز روی موادی مانند حلیم، شله، قنادی‌ها (زولبیا و بامیه) و 18 هزار و 500 مورد بازدید از خوراک پزی‌ها و آشپزخانه‌ها، رستورانها، اماکن موادغذایی، تکایا و...، 576 متخلف به دادگاه معرفی و 80 مکان متخلف تعطیل شده است، ضمن اینکه 407 مورد نمونه برداری از موادی مانند زولبیا و بامیه، شله، حلیم و... انجام و در رابطه با پاسخگویی به شکایات از طریق سامانه 1490 نیز به 571 مورد شکایت رسیدگی شد.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه درخصوص اقدامهای انجام شده در راستای سلامت شهروندان به ممنوعیت عرضه قلیان اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همکاری قوه قضاییه، نیروی انتظامی، فرمانداری، مجامع امور صنفی و در نهایت مشارکت مردم توانستیم عرضه قلیان را در اماکن عمومی، ییلاقات، پارکها و... ممنوع کنیم که با استقبال خیلی خوب مردم روبه رو شد.

همچنین در اثر نظارتها و امکانات خوب دیگری که صورت گرفته، امروز بیشتر آبمیوه فروشی‌ها از هویج شست و شو شده و بسته بندی توسط کارخانجات استفاده می‌کنند و یخ مصرفی مردم نیز بسته بندی و بهداشتی عرضه می‌شود به طوری که حتی روی یخ‌های موجود در کیوسکهای یخ فروشی، یخ خوراکی و غیرخوراکی مشخص است و همین نظارتها در پایانه‌های مسافربری و اتوبوسها برای آب مصرفی و مواد خوراکی که استفاده می‌کنند، انجام می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.