نشست مشترک شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی جشنهای دهه کرامت، دیشب در حضور نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی، برگزار شد.

 با رعایت اصول و به یاری خدا موفق می‌شویم

به گزارش خبرنگار قدس، آیت ا... واعظ طبسی در تالار اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی و در جمع اعضای ملی و استانی شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی جشنهای دهه کرامت، بر ضرورت تبیین معارف حضرت رضا(ع) در برنامه‌های گرامیداشت دهه کرامت تأکید کرد.

 

   امامت، حاکمیت باطل را تحقیر کرد

آیت‌ا... واعظ طبسی در آغاز، به تبیین جایگاه امامت و ولایت در کلام حضرت رضا(ع) پرداخت و گفت: آنچه در سخنان حضرت رضا(ع) بویژه در سفر به خراسان مطرح شده، تعریف و تشریح مقام والای امامت و نفوذ و تأثیر آن در همه شؤون اجتماعی و سیاسی جامعه است.

وی با اشاره به اینکه ولایت بر اساس آموزه‌های حضرت رضا(ع)همچنین در مناسبات فردی و گروهی و نیز روابط بین‌الملل جایگاهی تعیین‌کننده دارد، افزود: حضرت رضا(ع) قدرت و توان جایگاه امامت را در برابر مأمون که نماد حاکمیت باطل بود، به نمایش گذاشت و نشان داد که جایگاه امامت در جامعه، جایگاهی برجسته است.وی ادامه داد: حضرت رضا(ع) با تأکید بر قدرت امامت، حاکمیت باطل را تحقیر کرد و به همه حکومتهای باطل نشان داد که در برابر حکومت الهی، توان ایستادگی ندارند.

نماینده ولی فقیه تأکید کرد: در روزگاری که مأمون تلاش می‌کرد با ابزار فلسفه و کلام، جایگاه شامخ امامت را به چالش بکشد، حضرت رضا(ع) با استدلالهای اصولی و ارایه مبانی علمی و معرفتی، همه توطئه‌های دشمن را نقش بر آب کرد؛ و در حالی که حاکمیت طاغوت می‌کوشید تا امامت را در انزوا قرار دهد و در سایه این انزوا، تهدیدهای خود علیه امامت را عملی کند، سخنان روشنگرانه حضرت رضا(ع) حقیقت امر را روشن کرد.

وی ادامه داد: همه نقشه هایی که مأمون برای ضربه زدن به جایگاه امامت طراحی کرده بود، با کلام حضرت رضا(ع) به زمینه‌ای برای نشر معارف اسلامی بدل شد.

 

  شاد بودن به شرط بصیرت افزایی

آیت‌ا... واعظ طبسی خطاب به اعضای ملی و استانی شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی جشنهای دهه کرامت گفت: اعضای این شورا، عموما از عناصر و نیروهای فرهنگی هستند و این توان فرهنگی باید در خدمت نشر معارف حضرت رضا(ع) آن هم به زبانی که برای عموم جامعه قابل فهم باشد، قرار گیرد.

وی ادامه داد: ارایه بحثهایی که بر پایه احساسات بنا شده، البته می‌تواند در جامعه هیجان ایجاد کند، اما بیشتر هیجانات عمر چندانی ندارند و از عمق مناسب برخوردار نیستند.

آیت‌ا... واعظ طبسی افزود: آنچه سازنده جامعه است و در ذهن و ضمیر جامعه تأثیرگذار است و باقی می‌ماند، بیان معارف حقه ائمه اطهار(ع) با منطقی همه فهم است؛ و معارف ائمه اطهار است که عناصر دینی را تربیت می‌کند و در سایه این تربیت، جامعه به رشد و تعالی دینی می‌رسد.

وی افزود: البته شاد بودن و شاد کردن اگر با بصیرت افزایی همراه باشد، مفید و مهم است و می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌ا... واعظ طبسی در عین حال تأکید کرد: برنامه‌های دهه کرامت باید برگرفته از معارف حضرت رضا(ع) و اشاعه دهنده فرهنگ ناب ائمه اطهار باشد و هر گونه برنامه‌ای که کوچکترین رنگ و بوی فرهنگ غربی دارد، در این مجموعه، جایی ندارد و برنامه ریزان دهه کرامت باید از آن برحذر باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: انقلاب اسلامی ما، یک انقلاب فرهنگی است و انتظار این است که در جلسات برنامه‌ریزی، معارف دینی، محور باشد. آیت‌ا ... واعظ طبسی بر بهره گرفتن از افکار عمومی در برنامه‌ریزی‌های دهه کرامت تأکید کرد و گفت: با حضور مردم و با محور قرار دادن معارف دینی، می‌توان نشاط عمومی جامعه را تقویت کرد.

 

  حرم مطهر رضوی، دنیایی از نور

نماینده ولی فقیه، انجام کار برای رضای خدا و دوری از حب و بغضهای جناحی را مورد توجه قرار داد و گفت: همه باید مراقب باشیم تا کارهای گروهی به مسایل فردی و سلیقه‌ای آلوده نشود.

وی ادامه داد: انسان به حکم انسان بودن، در معرض گرایش به منافع فردی است و اگر مراقب نباشیم، این آفت می‌تواند به برنامه‌ریزی‌ها راه پیدا کند.

آیت‌ا... واعظ طبسی، گرامیداشت دهه  کرامت را کار مهمی دانست و تأکید کرد: انجام این مهم توسط هر سازمان یا گروهی که با کیفیت بهتری اجرا شود، اجر بیشتری خواهد داشت و می‌تواند وسیله عرض ارادت به ساحت قدس حضرت رضا(ع) و قرب الهی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی، حرم مطهر رضوی را دنیایی از نور دانست و گفت: طواف ملایکه در این حرم که در کلام معصومین به آن اشاره شده، نشاندهنده جایگاه والای حضرت رضا(ع) است و توفیق خدمت به این آستان و نشر معارف این امام همام، خود، بالاترین پاداشهاست.

وی خطاب به اعضای شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی جشنهای دهه کرامت تأکید کرد: باید دل داد و دل سپرد و آگاه بود که بی‌عنایت این خاندان معظم، هیچ فعالیتی در هیچ کجا، موفقیت آمیز نخواهد بود.

وی به توجه علمای بزرگ اسلام به زیارت حضرت رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در آن روزگار که شبها درهای روضه منوره بسته می‌شد، بودند علمایی که پیش از طلوع فجر، پشت درها می‌نشستند تا به محض باز شدن درها، توفیق زیارت حضرت رضا(ع) نصیبشان شود و البته چه بسیار عنایتها که در اثر همین توجهات، حاصل شد.

 

  عنایات حضرت رضا(ع)در مذاکرات

آیت‌ا... واعظ طبسی، موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را در سایه توجه ویژه آنها به عنایات حضرت رضا(ع) دانست و گفت: ما به زبان می‌گوییم، اما چون خودمان در صحنه نبوده‌ایم، درک شرایط گفت‌وگوهای هسته‌ای، برایمان آسان نیست.

وی افزود: یک طرف همه کشورهای مدعی جمع شده بودند و هر چه در توان داشتند برای مرعوب کردن ایران به کار گرفته بودند و در این طرف تیم مذاکره‌کننده ایران، به تنهایی حاضر شده بود تا از حقوق ملت، در چارچوبهای دینی و نقطه نظرهای مقام معظم رهبری دفاع کند. وی ادامه داد: خطوط قرمز ایران از ابتدا روشن بود و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با رعایت اصول و به یاری خدا موفق می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: وزیر محترم خارجه در ابتدای کار، به حرم مطهر مشرف شد و در همان تشرف، حکم خادمی حضرت را از من خواست. با آن که اعطای حکم خادمی به خاطر انبوه تقاضاها بویژه از سوی نسل جوان، سخت شده، بنده حکم خادمی را به ایشان اعطا کردم و به آقای ظریف گفتم، ان شاءا... عنایت و توجه حضرت رضا(ع) را در این مأموریت خطیر خواهید دید.

آیت ا... واعظ طبسی در پایان تأکید کرد: آستان قدس رضوی هر چه در توان داشته باشد برای انجام بهتر برنامه هایی که برای گرامیداشت دهه کرامت طراحی شده، به کار خواهد گرفت.

در آغاز این نشست، علی رضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی و حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی، دبیر کشوری ستاد ملی گرامیداشت دهه کرامت، در سخنانی کوتاه به ارایه گزارشی از عملکرد این شورا پرداختند..

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.