مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت گفت: اولین راه استفاده درست از فضاهای مجازی این است که سواد لازم دینی و علمی را در راستای استفاده از این ابزارها داشته باشیم تا هرگز در موج‌های نادرست این شبکه‌ها به دام نیفتیم.

در استفاده از فضاهای مجازی از افراط و تفریط خودداری شود

‌حجت‌الاسلام والمسلمین زهیر دهقانی در گفت‌وگو باایسنا،با بیان این‌که «ابزارهای ارتباط جمعی در 30 تا 40 سال اخیر دچار یک تحول عظیمی شده است و هر چند سال یکبار یک ابزار مدرنی به جوامع اضافه می‌شود» اظهار کرد: رسانه‌های مدرن چند ویژگی اساسی دارند استقبال از آن‌ها بالاست، هزینه کم و پخش سریع و وسیع در مدت کوتاه و مخاطبان زیاد از دیگر ویژگی‌های ابزارهای مدرن است.

 

وی گفت:‌ از این رسانه‌ها می‌توان استفاده‌های مختلفی کرد که از جمله آن‌ها مسائل سرگرمی، آموزشی و تبلیغی است ولی گاهی افرادی هم در راستای تهاجم فرهنگی و یا تخریب مباحث دینی از این ابزارها بهره می‌برند. اکنون در جامعه ما از شبکه‌های اجتماعی استفاده زیادی می‌شود که گاهی هم دارای معایبی است.

 

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم از این رسانه‌های مدرن در راستای ترویج فرهنگ دینی بهره ببریم باید آینده این شبکه‌ها را در نظر بگیریم در گذشته وبلاگ و فیس بوک و سایر رسانه‌ها برای مردم جذابیت داشت و امروز سایر رسانه‌های اجتماعی. پس مسئولان باید چند گام جلوتر باشند و برای رسیدن به فرهنگ دینی آینده را ببینند و برنامه‌ریزی کنند.

 

دهقانی ادامه داد: یکی از معایب این شبکه‌های اجتماعی این است که فرصت تبلیغ رودررو را از دست می‌دهیم در حالی که تبلیغ چهره به چهره بسیار مورد تاکید اسلام است و حضور در این شبکه‌ها سبب می‌شوند که یک احساس نیاز کاذب در افراد به وجود بیاید و چون مطالب متفاوت در آن‌ها زیاد رواج دارد اثرگذاری یک مطلب و تبلیغ دینی بر روی افراد کمتر می‌شود و گاهی شاهد حریم شکنی و ترویج نادرست یکسری از مسائل در این شبکه‌ها هستیم.

 

وی در ادامه با بیان این‌که «باید نحوه استفاده از این ابزارها را در خصوص مسائل دینی دانست» گفت: اولین راه استفاده از این رسانه‌ها این است که سواد لازم دینی و علمی را در راستای استفاده از این ابزارها داشته باشیم تا هرگز در موج‌های نادرست این شبکه‌ها به دام نیفتیم. خواننده پیام،‌ مبلغ دینی، مدرس و یا هر فرد دیگری باید سواد استفاده از این شبکه‌های اجتماعی را کسب کند.

 

این کارشناس مباحث مهدویت یادآور شد:‌ ما برای تبلیغ هر مبحثی باید ابزار مناسب آن را انتخاب کنیم گاهی شبکه‌های اجتماعی ابزار مناسبی برای ترویج مفاهیم دینی نیستند چون وارد کردن شبهه در مواردی راحت است ولی جمع کردن آن شبهه در مواردی غیرممکن می‌شود و معمولا شبکه‌های اجتماعی فضای مناسبی برای رفع شک و شبهه نیست چرا که افراد معمولا چند خط اول را می‌خوانند و مابقی مطلب را مطالعه نمی‌کنند پس خیلی نمی‌توان از این ابزارها در این راستا استفاده کرد.

 

دهقانی گفت: ولی در عین حال هم نباید این شبکه‌ها را اصلا نادیده بگیریم، این رسانه‌ها برای ایجاد شور و انگیزه در بین افراد می‌تواند تاثیر داشته باشد گاهی یک حدیث مفید و یا یک جمله دینی می‌تواند انگیزه‌ها و دید افراد را تغییر بدهند ولی در کل در این فضاها باید از افراط و تفریط خودداری کرد.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های ترویج مسائل دینی در شبکه‌های اجتماعی انتخاب مخاطب است که این امر بسیار مهم است ما باید مخاطبان درستی را انتخاب کنیم و بر روی آن‌ها برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشیم.

 

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد:‌ اگر ما از شبکه‌های اجتماعی انتقاد می‌کنیم به معنای طرد آن نیست. در این شبکه‌ها ارتباط پایدار هم هست که در این ارتباطات مطالب زیادی را می‌شود دریافت کرد و در عین حال نباید فراموش کنیم که ما به خیلی از رسانه‌های مدرن دسترسی نداریم و نمی‌توانیم از اینها برای رسیدن به مقاصد اعتقادی و دینی استفاده کنیم. در حالی که با استفاده از این ابزارها می‌توان با خیلی از کشورها ارتباط داشت و فرهنگ دینی خود را به آن‌ها ارائه داد.

 

دهقانی خاطرنشان کرد: برای از بین بردن توطئه‌های دشمنان در شبکه‌های اجتماعی ابتدا باید کودکان و نوجوانان را آموزش بدهیم و ظرفیت‌ها و معایب این رسانه‌ها را برای آن‌ها بیان کنیم چرا که آموزش اگر از کودکی شروع شود موثرتر خواهد بود. آموزش رسانه‌ای در کشورهای اروپایی مثل کانادا جزء دروس ابتدایی آن‌ها است و جوانان و سایر افراد باید یاد بگیرند که اگر در جایی با شبهه‌ای روبه رو شدند چگونه باید به دنبال پاسخ آن باشند.

 

وی اضافه کرد: تصمیم گیران و مسئولان ما باید در رابطه با بحث فضاهای مجازی یک عزم جدی و تصمیم‌گیری‌های درستی داشته باشند، در عین حال نباید تصمیمات به نحوی باشند که به ضرر مردم باشد و آن شبکه‌ها را فیلتر کنند. یکی دیگر از راه‌ها این است که نیروهای مذهبی کار کشته‌ای که آموزش‌های لازم را دیده‌اند وارد این شبکه‌ها شوند و در جهت عکس حرکت‌های دشمنان فعالیت کنند ولی متاسفانه نیروهای مذهبی تمایل کمتری به حضور در این رسانه‌ها دارند.

 

مسئول گروه غرب مهدویت مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: ما در این فضاها برای ترویج مفاهیم دینی باید پا را فراتر از فعالیت‌ها و هجمه‌های دشمنان قرار بدهیم و هرگز نباید میدان را خالی کنیم. حتی باید حرف‌های خود را مطالبه گرانه بزنیم و حرف‌های نادرست دشمنان اسلام را هم پاسخ بدهیم و طبق سخنان مقام معظم رهبری در این فضاها نباید منفعلانه عمل کنیم بلکه باید فعالانه برخورد کنیم. باید به آنهایی که این همه ادعا دارند یادآوری کنیم که چه جاهایی حقوق مردم جهان و گاهی اعتقادات دینی آنها را نادیده گرفته‌اند و در این راستا نیازمند نیروهای خبره هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.