یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: گفتمان اعتدال گفتمان اسلام اصیل است که دولت یازدهم باید برای بسط و گسترش آن هرچه بیشتر تلاش کند.

دولت برای بسط گفتمان اعتدال بیشتر تلاش کند

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی در گفت‌وگو باایسنا،اظهار کرد: اعتدال، گفتمان اسلام است و دولت یازدهم باید سیاست‌ها و عملکرد خود را بر همین پایه گفتمانی تنظیم کند.

 

وی افزود:هر مقدار که به خاطر مسائل حاشیه‌ای از تبیین این گفتمان اصلی اسلام در جامعه دور شویم راه را به خطا رفته‌ایم. اسلام با تندروی میانه‌ای ندارد اگر بخواهیم در یک کلام بگوییم تردیدی نیست که اگر از اعتدال خارج شویم از دایره اسلام خارج شده‌ایم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دو حلقه مفقوده در جامعه امروز ما اعتدال و محبت است، اظهار داشت: در حال حاضر در بعضی مواقع شاهدیم که محبت ضد اصول تلقی می‌شود در حالیکه اگر در جامعه اسلامی خشونت جای محبت را بگیرد در آن جامعه قرآن و اسلام تحریف شده جاری است.

 

وی با اشاره به سخنی از مولای متقیان مبنی بر اینکه "هر کس در دشمنی مبالغه کند مرتکب گناه شده است"، ادامه داد: هر چند در نیات شوم و توطئه‌های استکبار بر ضد نظام اسلامی تردیدی وجود ندارد اما ضروری است با نگاهی منصفانه به درون، کمبودها و کم‌کاری‌های خود را نیز مورد توجه قرار داده و برای حل آن‌ها چاره‌ای بیندیشیم.

 

وی افزود: دولت یازدهم با شعار اسلامی اعتدال روی کار آمد و در این مسیر گام‌های مناسبی نیز برداشت. اما مسائلی چون بحران‌های بین المللی که حل آنها در صدر برنامه‌های دولت قرار دارد باعث شده است کمی از سرعت بسط و گسترش این شعار در جامعه کاسته شود. باید به گونه‌ای روی مفهوم اعتدال کار شود که تندروی برای تک تک افراد جامعه به صورت امری منفور در آید.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت بازگشت جامعه به اندیشه‌های اصیل قرآنی و تدبّر همیشگی در آن اظهار داشت: در هر زمان یا مکانی که از این اندیشه‌های اصیل دور شده‌ایم، گروه های منحط و منحرفی همچون داعش و القاعده و جریان های تکفیری از بطن جوامع اسلامی سر برآورده‌اند.

 

هاشم‌زاده هریسی در بخشی دیگر از سخنانش در تبیین سیاست خارجی دولت و عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار داشت: هدایت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری در تبیین قاطع خط قرمزها و سیاست های هسته ای نظام در کنار مقاومت جانانه مردم باعث مأیوس شدن دشمن از به زانو در آوردن نظام اسلامی در عرصه دیپلماسی شد.

 

وی در پایان با اشاره به اصول یک مذاکره برد_ برد، ادامه داد : بدیهی است در یک مذاکره سیاسی و بین المللی همه طرف ها در پی کسب امتیاز های بیشتر هستند اما می توان گفت امتیازهایی که دیپلماتها و دانشمندان کشورمان به دست آوردند در حد قابل قبولی است. امروز به برکت خون شهدا، مجاهدت‌های مجدانه دانشمندان هسته‌ای این مرز و بوم و عملکرد سرداران دیپلماسی کشور جایگاه جهانی جمهوری اسلامی ایران ارتقاء معناداری یافته است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.