قدس آنلاین:مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: در سال جاری میزان ثبت موقوفات جدید در این استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافت.

افزایش ۲۵ درصدی ثبت موقوفات جدید در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد، حجت الاسلام  سهرابی، اظهارداشت: از ابتدای امسال تاکنون 67 وقف جدید در شهرستان های هشت گانه و در مناطق شهری و روستایی این استان ثبت شده است.
وی با بیان این که ارزش ریالی موقوفات جدید ثبت شده در خراسان شمالی بیش از 30 میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: وقف های مزبور در زمینه های برگزاری مراسمات عزاداری سیدالشهدا(ع) و سایر ائمه اطهار(ع)، اجرای برنامه های قرآنی و فرهنگی، تقویت حوزه های علمیه، بهداشت و سلامت و غیره ثبت شده اند.
حجت الاسلام سهرابی با یادآوری این که در مدت مشابه سال گذشته در مجموع 40 وقف جدید در استان خراسان شمالی از سوی خیران و واقفان ثبت شده بود، خاطرنشان کرد: بر این اساس امسال میزان ثبت موقوفات جدید در این استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش یافت.

وی علت افزایش شمار موقوفات جدید در خراسان شمالی را اجرای برنامه های متعدد فرهنگی و مذهبی نظیر طرح های نشاط معنوی، ضیافت الهی و سوگواره یاس نبوی و نیز برنامه های قرآنی نظیر جزءخوانی قرآن کریم و محافل انس با قرآن کریم با حضور قاریان داخلی استانی و کشوری و قاریانی از کشور مصر عنوان کرد.
حجت الاسلام سهرابی همچنین با اشاره به اجرای برنامه های مشاوره ای و توجیهی برای واقفان و خیران از سوی نهاد اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، اظهار کرد: این برنامه ها به منظور هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه از جمله رفع مشکلات زیرساختی و آموزشی حوزه های علمیه، بهداشت و سلامت، برنامه های فرهنگی و غیره انجام می شود.

وی با بیان این که اکنون در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی در مجموع چهار هزار 952 موقوفه با 9 هزار 597 رقبه وجود دارد، اضافه کرد: بیش از 60 درصد موقوفه های خراسان شمالی در بخش کشاورزی و مابقی نیز تجاری، خدماتی و صنعتی هستند.

به گفته حجت الاسلام سهرابی همچنین 65 درصد موقوفات استان خراسان شمالی با نیت روضه سیدالشهدا(ع) ثبت شده و مربوط به عزاداری امام حسین(ع) در دهه نخست محرم و اربعین هستند و 25 درصد نیز در حوزه مساجد ثبت شده و مربوط به احداث و نگهداری این اماکن مقدس هستند.

وی ادامه داد: همچنین پنج درصد از موقوفات موجود در استان خراسان شمالی مربوط به تقویت و رفع نیازهای حوزه های علمیه و سه درصد نیز برای انجام فعالیت های قرآنی و فرهنگی و یا تکمیل زیرساخت ها در این بخش از سوی واقفان و خیران ثبت شده اند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان  در ادامه از احیای بزرگ ترین موقوفه استان خراسان شمالی خبر داد و افزود: این زمین چهار هزار و 600 هکتاری وقفی در روستای اصغر آباد شهرستان گرمه قرار داشت که بایر شده بود اما با حفر چاه کشاورزی در این زمین، در دست احیا و بهره برداری قرار گرفت.

انتهای خبر/.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.