«محمد عاکیف اوکور» استاد روابط بین الملل دانشگاه غازی در آنکارا می گوید: شعله های جنگ در سوریه و عراق به ترکیه نیز سرایت کرده است.

شعله های جنگ در سوریه و عراق به ترکیه نیز سرایت کرده است

این استاد دانشگاه در گفت و گو با روزنامه بوگون گفت: گروههایی که در سوریه با یکدیگر در حال جنگ هستند از ترکیه نیرو جمع آوری می کنند و این نیروها در سوریه آموزشهای ایدئولوژیکی و نظامی می بینند و پس از جنگ در سوریه ،به ترکیه بازگشته و درگیریهای خود را در ترکیه نیز ادامه می دهند.
وی افزود: حمله انتحاری در سوروچ نشانگر این است که درگیریهای این گروهها در ترکیه می تواند ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه ترکیه درآغاز رخدادهای سوریه، سیاست درهای باز در مقابل سوریه اتخاذ کرد ، اظهار داشت : هدف آنکارا از این سیاست نیز جلب توجه جهانیان به مساله پناهجویان سوری و اعمال فشار شورای امنیت به سوریه بود
استاد دانشگاه غازی ، گفت: جامعه جهانی به خواست ترکیه حرکت نکرد و دولت سوریه نیز مساله پناهجویان سوری را به عنوان یک استراتژی جنگی علیه ترکیه بکار گرفت .
اوکور گفت: اردوگاههای پناهجویان در خاورمیانه هر زمان محل شکل گیری جریانات و ایدئولوژیهای جدید بود و امروز نیز در اردوگاههای پناهندگان سوری در ترکیه بدون اینکه ترکیه متوجه باشد یک روند تاریخی بسیار مهم جریان دارد.
استاد روابط بین المللی دانشگاه غازی در مورد ایجاد منطقه امن در داخل خاک سوریه که ترکیه در آن اصرار می ورزد گفت: ترکیه خواستار ممانعت از قدرت گیری شاخه پ.ک.ک در خاک سوریه است ، اشتباهات اساسی دولت آنکارا، این کشور را با معضل کردهای سوری مواجه کرده و مساله منطقه امن در صورتی که ترکیه اشتباهات خود در قبال سوریه را تکرار کند به صورت یک مشکل جدی دیگر برای ترکیه درخواهد آمد و امکان بدست گیری کنترل این منطقه از سوی پ.ک.ک و شاخه پ.ک.ک در خاک سوریه وجود دارد.
وی در مورد تهدیدات داعش علیه ترکیه گفت: در حال حاضر داعش به صورت یک خطر خارجی برای ترکیه جلوه می کند ولی صدها عضو داعش در خاک ترکیه نیز حضور دارند که در حال حاضر اقدام عملی انجام نمی دهند و ترکیه باید این تهدید را بسیار جدی بگیرد ، ترکیه یک کشور کلیدی در مبارزه ایدئولوژیک با داعش است.

*ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.