نمایندگانی از مدیریت قرآن کریم الحشد الشعبی (بسیج) کشور عراق از فعالیتهای قرآنی سازمان اوقاف در زمینه برگزاری مسابقات و آموزش حافظان قرآن کریم بازدید و با فرآیند فعالیتهای قرآنی کشورمان آشنا شدند.

دیدار مدیرقرآنی الحشد الشعبی عراق با رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در دیدار با نمایندگانی از مدیریت قرآن کریم الحشد الشعبی (بسیج) کشور عراق با اشاره به اینکه فعالیتهای قرآنی سازمان اوقاف در زمره قدیمی ترین فعالیتهای قرآنی ایران است، اظهارداشت: در کشورهای مختلف اسلامی به جهت دارا بودن موقوفات قرآنی، فعالیت های قرآنی توسط وزارت اوقاف انجام می شود، در کشور ایران نیز به همین دلیل هم قبل و هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بیشتر فعالیت های قرآنی در سازمان اوقاف و امور خیریه متمرکز بوده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های قرآنی اوقاف تشکیلاتی و سازمان یافته است، افزود: حدود ۶ سال قبل منشور فعالیتهای قرآنی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که ذیل آن سه کمیسیون آموزشی، تبلیغی و پژوهشی تشکیل شد.

حسینی با اشاره به اینکه فعالیت های قرآنی اوقاف رویکردی تبلیغی دارد، گفت: سازمان اوقاف تاکنون ۳۲ دوره مسابقات قرآنی در سطح بین المللی و ۳۷ دوره در سطح کشوری برگزار کرده است که می توان گفت برگزاری اینها از اوایل انقلاب اسلامی آغاز شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات قرآنی در ایران به شناسایی استعدادهای برتر قرآنی انجامید، تصریح کرد: ۳۷ سال قبل ایران دارای نظامها و نهادهای قرآنی به صورت فعلی نبود و برگزاری این مسابقات چرخ فعالیتهای قرآنی ایران را به حرکت درآورد، به طوری که بسیاری از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور محصول و ثمره برگزاری این مسابقات هستند و این مسابقات انگیزه ای برای تعالی و رشد فعالیتهای قرآنی شد.

وی اضافه کرد: ایران اسلامی یک مسیر طولانی را برای رسیدن به تولیدات و منابع قرآنی در زمینه های مختلف روخوانی، حفظ، تفسیر، ترجمه قرآن و همچنین ترجمه نهج البلاغه و ترجمه صحیفه سجادیه طی کرد و این تجربه بیشتر از آنکه در اختیار نهادها و سازمانهای دولتی باشد، در اختیار موسسات مردمی است.

حسینی با اشاره به اینکه فعالیتهای قرآنی بسیج عراق باید همانند فعالیتهای مردمی ایران باشد، تصریح کرد: موسسه ای همچنون بیت الاحزان شهرستان استهبان در استان فارس، می تواند بهترین الگو برای فعالیتهای قرآنی بسیج عراق باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در ایران مطالبه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را مطرح کردند، افزود: سازمان اوقاف به این مطالبه لبیک گفت و در زمینه حفظ ترتیبی و موضوعی قرآن فعالیتهایی را انجام داد که می توانید از این تجربیات در عراق بهره برداری کنید.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز مسلمانان نیازی به قرآن احساس نمی کنند، افزود: باید فرهنگسازی شود تا نیازهای مسلمانان به قرآن نمایان شود و این فرهنگسازی از طریق تولید فیلم، کلیپ، بازیهای قرآنی، داستان و نرم افزارهای قرآنی و یا ایجاد یک شبکه قرآنی می توانند روی دهد.

حسینی با بیان اینکه در ایران اسلامی ۱۷۰ مسابقه رسمی قرآن توسط نهادها و سازمانهای مختلف برگزار می شود، تصریح کرد: سال گذشته مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان ۷۱ کشور جهان برگزار شد و امسال با تمام محدودیتها و تحریمهای مترتب بر مسابقات با حضور نمایندگان ۸۱ کشورجهان برگزار شد.

براساس این گزارش، این هیات علاوه بر بازدید از مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از معاونت فرهنگی و اجتماعی این سازمان و ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم نیز بازدید کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.