قائم مقام معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) گفت: این سازمان هفت هزار و ۵۰۰ طرح تحقیقاتی برای توسعه کیفی تولیدات کشاورزی در راستای ارتقای امنیت غذایی کشور اجرا می کند.

۷۵۰۰ طرح تحقیقاتی در کشور در حال اجرا است

 عبدالرضا باقری روز دوشنبه در آیین تودیع و معارفه رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در ایستگاه تحقیقاتی آغجه کهل مراغه افزود: این طرح ها در راستای افزایش تولید کیفی با کمترین میزان آب دهی، در زمینه های محصولات زراعی دیم و آبی، باغی، دامداری و ادوات کشاورزی انجام می شود.
وی با بیان اینکه این طرح ها در 27 موسسه و پژوهشکده تحقیقاتی ملی در حال اجراست، اظهار کرد: این سازمان در نظر دارد با همکاری سازمان های جهاد کشاورزی استان ها، تمامی نتایج تحقیقاتی را به مزارع منتقل کند.
قائم مقام معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) گفت: با توجه به اینکه منابع آبی کشور به شدت در معرض خطر است، تلاش می شود بیشتر تحقیقات در زمینه معرفی ارقام مقاوم به خشکی و با نیاز آبی کم انجام شود.
باقری، بر حمایت ویژه مسوولان از بخش تحقیقات تاکید کرد و ادامه داد: هم اکنون بخش تحقیقات کشاورزی مظلوم واقع شده و اگر مسوولان بر میزان ارزش افزوده تحقیقات واقف شوند، بدون شک تمامی تلاش خود را در راستای ادامه و رشد تحقیقات معطوف می کنند.
وی، خواستار توجه مسوولان جهاد کشاورزی استان ها به انتقال یافته های تحقیقاتی به مزارع و باغ ها شد و گفت: اگر بتوان این تحقیقات را در زمین های زراعی و کشاورزی پیاده و نهادینه کرد بدون شک علاوه بر افزایش تولید کیفی محصولات، زمینه رفاه بیشتر کشاورزان نیز فراهم می شود.
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور نیز در این آیین گفت: افزایش تحقیقات کشاورزی، راندمان تولید و کاهش هزینه ها از سیاست های این موسسه است که هم اکنون نیز با قوت دنبال می شود.
صابر گلکاری، افزود: با الهام گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در راستای تامین امنیت غذایی و افزایش درآمد کشاورزان دیم کار، تلاش های مثمرثمری با همکاری مسوولان و محققان این موسسه انجام شده است.
رییس سابق موسسه تحقیقات کشاورزی دیم نیز در این آیین گفت: معرفی 41 رقم در زمینه های غلات، حبوبات و دانه های روغنی از مهمترین عملکرد این موسسه از بدو تاسیس تا کنون بوده که چهار مورد از این ارقام در ماه آینده رونمایی می شود.
عبدالعلی غفاری، افزود: هم اکنون 500 طرح تحقیقاتی با نظارت این موسسه در 9 ایستگاه مطالعاتی کشور اجرا می شود.
وی اظهار کرد: این موسسه از بدو تاسیس تاکنون در زمینه سرانه طرح های تحقیقاتی، رتبه اول کشور را در بین موسسه های وابسته به سازمان 'تات' کسب کرده است.
موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد و ایکاردا (ICARDA مرکز تحقیقات بین المللی در مناطق خشک) فعالیت های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور آغاز کرده است.
مرکز این موسسه در شهرستان مراغه بوده که افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه های روغنی ( کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف این موسسه است.
ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان شمال خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.
پژوهشگران این موسسه تاکنون 37 رقم جدید دیم شامل 18 رقم گندم، هفت رقم جو، چهار رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جدید گلرنگ و دو رقم ماشک علوفه ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.
مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 147 کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.