معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، گفت: رشد متوسط هشت درصدی در تمامی حوزه ها از سوی رهبر معظم انقلاب در راستای تدوین برنامه ششم توسعه به دولت تکلیف شده است.

رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم دولت را مکلف به تحقق رشد ۸ درصدی کردند

به گزارش قدس آنلاینو به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در جمع فعالان اقتصادی استان زنجان توسعه را حرکت از وضعیت موجود به سمت شرایط مطلوب عنوان کرد و افزود: تحقق این امر نیازمند برنامه ریزی با راهبرد و رویکردهای تعریف شده است.
وی مشارکت فعالان اقتصادی در اجرای سیاست های پساتحریمی دولت را ضروری خواند و اظهار کرد: با توجه به مقارن بودن سال 1392 به عنوان سر آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید با سومین سال اجرای برنامه پنجم توسعه، برنامه ریزی ها در راستای اعمال سیاست های تکمیلی، باید انجام می شد.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رکود عمیق در بازار و تورم موجود در جامعه را دو مولفه مورد توجه در زمینه فعالیت فعالان اقتصادی برشمرد و گفت: ثبات بخشی به اقتصاد بیمار کشور، نخستین اقدام دولت برای اجرای سیاست های پولی، مالی و اقتصادی بود.
نوبخت با اشاره به اعلام سیاست های دولت در 17 شهریور سال 92، برای خروج از رکود و تورم ادامه داد:در این زمینه قانون برنامه بودجه اصلاح و به مجلس ارایه شد.
وی به افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم طی کمتر از دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: این میزان فعالیت رضایت بخش نبوده است و نمی توانیم به رشد سه درصدی اقتصادی و کاهش 14 درصدی تورم بسنده کنیم.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: به موازات اعمال تحریم ها و محدودیت ها در خصوص کاهش صادرات نفت از چهار میلیون به یک میلیون بشکه، نمی توانستیم پول نفت فروخته شده به مبلغ 6.7 میلیون دلار را به داخل کشور وارد کنیم.
نوبخت در خصوص توافق هسته ای انجام شده اضافه کرد: چنانچه با تورم 44 درصدی و رشد منفی شش درصدی پای میز مذاکره می نشستیم، نوع نگاه ها به ما متفاوت از نگرش موجود در مذاکرات اخیر بود.
وی اضافه کرد: توافق اخیر در مذاکرات ژنو آماده امضا بود، اما وقوع یک ملاقات بین وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه عربستان باعث شد تا طرف آمریکایی از امضای آن اجتناب کند، زیرا دولت عربستان تصمیم به پایین آوردن قیمت هر بشکه نفت خام کمتر از 40 دلار گرفته بود تا به زعم خود فشار بیشتری برایران وارد کند.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: در مجموع دولت، سه سیاست شامل سناریوی استمرار وضع موجود، سناریوی بدبینانه مبنی بر شکست مذاکرات و سناریوی خوش بینانه مبنی بر به نتیجه رسیدن مذاکرات تدوین کرده بود.
نوبخت به تصویب 161 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی از سوی دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی طی سال جاری اشاره کرد.
وی ادامه داد: دولت در سال جاری مبلغ سه هزار میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای طرح های کشاورزی و صنعتی به بخش غیر دولتی در قالب تسهیلات پرداخت می کند.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور از فراهم کردن الزاماتی از سوی دولت برای اجرایی کردن توافق نامه طی چند ماه آینده خبر داد.
نوبخت افزود: در گام نخست شاهد لغو شش قطعنامه از سوی طرف مقابل بودیم.
وی با بیان اینکه فرصتی برای انتقاد از گذشتگان نداریم، یادآورشد: هرچه از دارایی های بلوکه شده، آزاد شود، برای طرح های عمرانی، اساسی و سرمایه گذاری توزیع خواهد شد.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور از برنامه ششم کشور به عنوان برنامه ای جامع نگر نام برد و گفت: دولت در این برنامه، در تلاش برای اجرای برنامه های عملیاتی محدود اما منتج به نتیجه است و در آن از ارایه طرح های متعدد اما بی فرجام اجتناب می کند.
نوبخت با اشاره به اینکه رشد متوسط هشت درصدی از سوی رهبر معظم انقلاب در راستای تدوین برنامه ششم توسعه به دولت تکلیف شده است، اظهارکرد: تحقق این موضوع نیازمند یک هزار و 63 تریلیارد تومان پول است.
وی بر لزوم استفاده از روابط بین المللی برای توسعه صادرات کشور تاکید کرد و افزود: در راستای رشد متوسط هشت درصدی، 60 درصد منابع باید از داخل به صورت دولتی و غیر دولتی و 40 درصد از خارج به صورت فاینانس و سرمایه گذاری تامین شود.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور به حضور هیات های سیاسی برای بستر سازی جهت سرمایه گذاری اقتصادی اشاره کرد و گفت: هم اکنون با استقبال هیات های خارجی برای سرمایه گذاری در کشور مواجه هستیم.
نوبخت ادامه داد: شاید طرف خارجی بخواهد، از بازار ایران برای صادرات کالاهای تولیدی خود استفاده کند، اما سیاست های ما با آنان متفاوت است.
وی سرمایه گذاری خارجی برای تحقق رشد هشت درصدی تعریف شده در برنامه ششم توسعه را ضروری خواند و افزود: با سرمایه گذاری این کشورها می توان تکنولوژی ها را تکمیل کرد و از سوی دیگر با توجه به افزایش تولید برای صادرات، این کشورها می توانند فرایند صادرات کالاهای ایرانی را تسهیل کنند.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور گفت: 'هیچ یک از مسولان کشور صفر کیلومتر نیستند و همه توان خود را برای ارایه خدمت به ملت ایران به کار بسته اند'.
نوبخت تعامل بین ملت و دولت به ویژه هماهنگی بین بخش دولتی و غیر دولتی اعم از تعاونی ها را لازمه توسعه کشور خواند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.