عملکرد فرهنگی وزارت علوم این روزها زیر ذره‌بین منتقدان قرار گرفته و فرهادی را در آستانه حضور در صحن علنی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان قرار داده است.

ساز "ناکوک" مسئولان فرهنگی وزارت علوم برای دانشگاه‌ها

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، وضعیت فرهنگی دانشگاه‌‌ها از مهمترین دغدغه‌‌های سیاست‌گذاران فرهنگی و آموزش عالی کشور است و همواره در کانون توجه مسئولان قرار داشته است.

پس از حضور دولت یازدهم در راس امور اجرایی کشور و استقرار وزارت علوم با مسئولان جدید، مدیریت فرهنگی وزارت علوم به سید ضیاء هاشمی از اساتید جامعه شناسی دانشگاه تهران سپرده شد. وی اولویت‌های جدید فعالیت‌های فرهنگی وزارت علوم را در این دوره فعالیت قانونی و قانونمند تشکل‌های دانشجویی و ترویج کرسی‌ آزاد اندیشی اعلام کرد.

هر چند عملکرد هاشمی در معاونت فرهنگی وزارت علوم در دوران مسئولیت وزیر علوم معزول مورد انتقاد برخی از اساتید، دانشجویان و نمایندگان مجلس بود اما با حضور فرهادی در مقام صدارت وزارت علوم وی همچنان به فعالیت خود در این جایگاه ادامه داد و امروز شاهد بالا گرفتن انتقادات از عملکرد فرهنگی وزارت علوم و دانشگا‌ه‌ها هستیم.

مسئله‌ای که چندین بار فرهادی و معاون فرهنگی‌اش را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی کشاند. در چند جلسه اخیر کمیسیون آموزش با فرهادی به وزیر علوم مهلت‌هایی برای پاسخگویی به سوالات فرهنگی نمایندگان داده شده اما در جلسه اخیر کمیسیون برخی از سوال‌کنندگان از پاسخ‌‌های وزیر علوم قانع نشدند.

یکی از انتقادهای جدی به عملکرد فرهنگی وزارت علوم در این دوره برگزاری اردوهای مختلط و کنسرت در دانشگاه‌ها بود. مسئله‌ای که رهبری نیز در دیدار خود با دانشجویان به آن اشاره کرد و این دو مسئله را از راه‌های غلط جذابیت در محیط‌های دانشجویی اعلام کردند.

مورد دیگری که در حوزه فرهنگی وزارت علوم مورد انتقاد است و از ماه‌ها پیش اعضای کمیسیون آموزش مجلس را به واکنش وادار کرده بود، انتشار کتابی در حوزه معاونت فرهنگی با عنوان "استراتژی دانشگاهی" است که البته این کتاب با پیگیری کمیسیون آموزش مجلس در دانشگاه‌ها توزیع نشد.

به گفته زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس این کتاب با پول بیت‌المال در راستای تبلیغ سکولاریسم و تشویش دانشجویان رادیکالی است و هدف از آن ترویج قوم‌گرایی، فمنیسم و تشکل‌سازی است.

سلیمی یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تلاش 3 گروه برای نفوذ در دانشگاه برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی نظیر کنسرت، چاپ نشریات و کتاب‌های مختلف در دانشگاه را از راه‌های جذب دانشجویان در این گروه‌ها اعلام کرد و درباره کتاب استراتژی دانشگاهی گفت: بخش‌هایی از کتاب مذکور در جلسه کمیسیون و در حضور وزیر علوم قرائت شد و انتقادات زیادی را به همراه داشت اما وعده داد این کتاب در دانشگاه‌ها توزیع نشود.

هر چند وزیر علوم در جلسه با نمایندگان قول مساعد برای برطرف شدن دغدعه نمایندگان داد با مروری ساده بر برخی از برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها می‌بینیم، در ترم تحصیلی گذشته بسیاری از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌ تهران، شریف، یاسوج و شهید مدنی آذربایجان شاهد برگزاری کنسرت‌‌های مختلف موسیقی بودند البته در این میان مسئولان دانشگاه‌هایی مانند شهید بهشتی و فردوسی مشهد به بهانه‌های مختلفی اجازه برگزاری کنسرت را ندادند.

 دانشگاه آزاد نیز با رویکرد فرهنگی جدید خود پای برگزاری کنسرت رقص و موسیقی را به فضای این دانشگاه باز کرد، هر چند این اخبار با تکذیب‌های مختلفی از سوی مسئولان این دانشگاه روبرو شد اما برخی شواهد از برگزاری کنسرت موسیقی با حضور یکی از خوانندگان زیرزمینی در یکی از واحد‌های این دانشگاه خبر می‌داد.

حجت الاسلام کلانتری یکی از اساتید دانشگاه تهران برگزاری کنسرت در دانشگاه را رفتاری در تضاد با هویت اصلی دانشگاه دانسته و می‌گوید "هویت ذاتی دانشگاه هویتی در راستای تولید علم، تربیت و آموزش و از نظر امام (ره) مرکز انسان سازی است."

وی با اشاره به اینکه برگزاری کنسرت هیچ سنخیتی با دانشگاه ندارد، گفت: برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها حواشی را ایجاد می‌کند که قابل کنترل نیست و در نهایت هویت دانشگاه را  استحاله می‌‌کند.

حجت الاسلام نبویان یکی از منتقدان جدی عملکرد فرهنگی دانشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌های معاونت فرهنگی وزرات علوم و دانشگاه آزاد برگزاری جشن‌های مختلط و کنسرت در دانشگاه‌ها است اعلام کرد در این باره مواردی از دانشگاه‌ها به کمیسیون آموزش گزارش شده است.

وی در جلسه اخیر کمیسیون آموزش از پاسخ‌‌های فرهادی به سوالات خود قانع نشد و بر سوال خود اصرار کرد، بنابراین سوال او در آینده‌ای نزدیک در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، باید دید فرهادی در صحن علنی مجلس چه پاسخ‌هایی را برای سوالات نمایندگان مجلس در حوزه عملکرد فرهنگی 9 ماهه خود خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.