مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران بر بکارگیری ظرفیت های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی به عنوان زمینه ای برای جذب سرمایه گذاران خارجی تاکید کرد و گفت: زیرساخت های فعلی مناطق آزاد کشور ضعیف بوده و غیررقابتی است.

زیرساخت های فعلی مناطق آزاد غیررقابتی است

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایرنا، محمود بازاری در تشریح الزامات پس از توافق، افزود: اگرچه فضای ایجاد شده پس از توافق وین آغاز گسست و فروپاشی دیوار تحریم های بین المللی علیه کشورمان است، اما به نظر می رسد تا حضور رسمی شرکت های تجاری و سرمایه گذار خارجی به ویژه کشورهای صنعتی که علاقه مندی و عطش آنها برای دسترسی هرچه سریع تر به بازار ایران بر کسی پوشیده نیست، نباید عجله کرد.
وی افزود: لازم است این فرصت به سرمایه گذاران و تجار خارجی که بتازگی و یا در بازگشت مجدد، قصد ورود به بازار ایران را دارند، داده شود تا با بررسی فرصت ها و ظرفیت های متعدد تجاری و سرمایه گذاری، فرآیند حضور خود را آزمون کنند.
به اعتقاد بازاری، مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ایران از این ظرفیت قانونی و موقعیت جغرافیایی برخوردارند که با ارائه مدل کوچکی از فضای ناب سرمایه گذاری ایران، شرکت های خارجی را در نقطه آغاز تعامل مجدد با بازار جذاب ایران به خود جلب کنند.
وی تاکید کرد: البته باید الزاماتی برای تحقق این امر در فضای کنونی مناطق آزاد فراهم شود که از جمله آن تهیه و اعلام بسته های تشویقی و تسهیلات و تخفیفات به سرمایه گذاران خارجی در زمینه های مختلف تولیدی، تجاری، خدمات و سرمایه گذاری است.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: الزام مهم دیگری که باید محور اصلی جذب سرمایه گذاران خارجی باشد تغییر نگاه مدیران و بدنه اجرایی سازمان های مناطق آزاد برای مواجهه و تعامل مثبت و فعال با سرمایه گذاران خارجی است.
بازاری ادامه داد: به عبارت دیگر باید رویکرد مدیریت و عوامل اجرایی مناطق آزاد، رویکردی سرمایه پذیر و پرجاذبه باشد چرا که قرار است در مقایسه با مناطق آزاد همجوار ایران که از بسیاری مشوق ها و تسهیلات برای سرمایه گذاران خارجی برخوردار هستند، فراتر عمل کنیم.
وی تاکید کرد: بی تردید زیرساخت های فعلی مناطق آزاد کشورمان در زمینه های مختلف به منظور ارائه خدمات مناسب به سرمایه گذاران و تجار خارجی ضعیف بوده و غیررقابتی است اما جذابیت بازار ایران و جایگاه منطقه ای آن، بسیاری از این کمبودها را در آغاز حضور سرمایه گذاران خارجی برای آنها عاملی برای پرهیز از این موقعیت مناسب نشان نمی دهد.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: از این رو برنامه های عملیاتی و کلان مناطق آزاد ایران برای کمک به توسعه و تعامل مجدد روابط تجاری و سرمایه گذاری با جهان یکی از ضروریات است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.