معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به مسائل پساتحریم گفت: ما با یک شوک گردشگری و ورود گردشگران خارجی در آینده مواجه خواهیم شد و باید خودمان را برای مواجه شدن و مدیریت کردن این شرایط آماده کنیم.

گشایش موزه ملی ایران در هفته دولت/شوک گردشگری را مدیریت می کنیم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا،  مسعود سلطانی فر روز دوشنبه در حاشیه نشست همفکری و تعامل کشورهای عضو اکو در زمینه صنایع دستی که در کاخ نیاوران برگزار شد، گفت: امروز شرایطی پس از توافق وین به وجود آمده که می توان گفت یک پیروزی بزرگ در منازعه ای سیاسی حقوقی بسیار سخت و پیچیده بود.
وی افزود: خوشبختانه ایران موفق شد که هم حقوق هسته ای خود را به تمام جهان بقبولاند و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند و هم این که پایه های تحریم درحال فروریختن است و مقدمات آن فراهم شده و ما موفق شدیم بدون این که درگیر جنگ و کشمکش نظامی شویم، از ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل بیرون بیاییم.
سلطانی فر اضافه کرد: یکی از مهمترین بخش هایی که در این دوران و شرایط جدید تاثیرهای مثبتی خواهد گرفت، بخش گردشگری کشور است که با توجه به ظرفیت های فراوان فرهنگی، تاریخی، مذهبی، زیارتی و همچنین ظرفیت های درمانی در کشور و به ویژه در بخش سلامت، ایجاد می شود.
وی همچنین گفت: ما باید در محورهایی همچون تسهیلات صدور ویزا، گسترش اماکن اقامتی و پذیرایی، توسعه شبکه حمل و نقل، تربیت نیروی انسانی، گسترش دفاتر اطلاع رسانی و خدمات گردشگری در خارج شرایطی را در زمینه گردشگری فراهم کنیم.

* ویزای الکترونیک تا یک سال آینده صادر می شود
سلطانی فر از مصوبه هیات دولت برای صدور ویزای الکترونیک خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه شب گذشته هیات دولت وزارت امور خارجه موظف شد ظرف یک سال آینده صدور ویزای الکترونیک را با کمک سازمان میراث فرهنگی، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و بقیه دستگاه های مختلف محقق کند.
وی افزود: امیدواریم بر اساس این مصوبه و در یک سال آینده در همه نمایندگی هایمان صدور ویزا را به صورت ویزای الکترونیک داشته باشیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: طبق مصوبه دیشب همچنین قرار شد محدودیت از فرودگاه های خاصی که قبلا در آن فرودگاه ها ویزای فرودگاهی صادر می شد، برداشته شود.
وی افزود: ما مقدماتی را فراهم کرده بودیم که شب گذشته اولین قدم اساسی را برداشتیم و علاوه بر این که صدور ویزای فرودگاهی که قبلا 15 روزه انجام می شد و 15 روز تمدید می شد، با مصوبه دیشب دولت صدور ویزای فرودگاهی به 30 روز افزایش پیدا کرد و برای یک دوره 15 روزه نیز قابل تمدید هست تا گردشگران مختلف تسهیلات بهتری را برای گردشگری خود داشته باشند.
سلطانی فر اضافه کرد: بر اساس این مصوبه تمام فرودگاه هایی که در مرز بین المللی هستند، اجازه دارند برای گردشگران 190 کشور دنیا که وارد ایران می شوند، ویزای 30 روزه صادر کنند در حالی که ویزای 15 روزه صادر می شد و این مصوبه یک قدم اساسی برای تسهیل در برنامه ها و خیز گردشگری خواهد بود.

* سیاست دولت، توسعه فعالیت های گردشگری است
این مقام مسوول همچنین گفت: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به رویکرد رییس جمهوری در زمینه گسترش تعامل با سایر کشورها و استفاده کردن از تمام ظرفیت های کشور در بخش فرهنگ و اقتصاد برای توسعه فرهنگی و اقتصادی و همچنین درچارچوب اجرای مبانی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری تنظیم شده بود بحث توسعه فعالیت های گردشگری را به عنوان یکی از مهمترین سیاست های دولت در دستور کار خود قرار دادیم و طی این دو سال گذشته اولین آثار آن افزایش روند ورود گردشگران خارجی بود.

* افتتاح 12 هتل چهار و پنج ستاره
معاون رییس جمهوری گفت: در زمینه احداث هتل های مناسب از حدود یک سال و نیم قبل تلاش کردیم تا منابع بانکی و تسهیلات این بخش را متوجه طرح های با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد کنیم و با این روش بتوانیم در زمان های کوتاهتری هتل های نیمه کاره را که توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده، به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: در ماه های آینده حداقل 10 تا 12 هتل جدید چهار و پنج ستاره افتتاح خواهد شد و با توجه به سیاست های سازمان گردشگری در زمینه توسعه گردشگری، احداث این هتل ها کمک خوبی به مجموعه گردشگری کشور خواهد بود.
سلطانی فر با اشاره به استقبال سرمایه گذاران خارجی برای احداث هتل در شهرهای مذهبی گفت: گروه های سرمایه گذار خارجی در گذشته با من مذاکره داشتند و نشست هایی نیز با آنان داشتیم و با توجه به بازار خوب گردشگری ایران اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری کردند.
وی افزود: اروپایی ها منتظر لغو تحریم ها بودند و خودشان عنوان می کردند که بازار گردشگری ایران یک بازار پررونقی است ولی تحریم ها مانع بود که در این میان گردشگران عرب و مسلمان خود را محدود به تحریم ها نکردند و کار خود را در شهرهای مذهبی به ویژه در مشهد مقدس شروع کردند و سرمایه گذاران کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول ساخت چند هتل هستند.

* تمرکز بر گردشگری مذهبی و زیارتی
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با توجه به این که ظرفیت گردشگری مذهبی و زیارتی ما و در کنار آن گردشگری فرهنگی و تاریخی بسیار بالاست، باید روی این دو بخش متمرکز شویم.
وی افزود: از آنجا که اصول و مبانی گردشگری حلال را در بسیاری از شئونات گردشگری رعایت می کنیم، می توان گفت ایران به عنوان یکی از مهمترین و شاید مهمترین کانون گردشگری حلال بتواند ایفای نقش کند. چون ما بسیاری از اصول و مبانی در بخش گردشگری حلال را که باید در کشورها ایجاد شود، رعایت می کنیم.
سلطانی فر همچنین از ضرورت ایجاد امکانات تفریحی برای بانوان کشورهای مسلمان سخن گفت و افزود: هم اکنون 50 درصد از مقصد گردشگران جهان، اماکن مذهبی و زیارتی و بعد اماکن طبیعی ایران است و همین آمار می تواند به عنوان یکی از مهمترین کانون های گردشگری حلال برای کل مسلمانان جهان مطرح شود.
وی با اشاره به جاذبه های فرهنگی و تاریخی ایران گفت: کشور ما دارای جاذبه های کم نظیر و گاهی بی نظیری است که در یک سال و نیم گذشته تلاش های بسیاری در این زمینه انجام شد.

* افتتاح موزه ملی ایران در هفته دولت
معاون رییس جمهوری در ادامه گفت: در سال گذشته موزه خراسان را دو سال زودتر از زمان بندی و موعد آن افتتاح کردیم و موزه ملی ایران را که مجموعه نمایشی آن به یک پنجم گذشته کاهش پیدا کرده بود، آماده بهره برداری است.
وی افزود: بخش دولت اسلامی این موزه را توانستیم بعد از 12 سال و طبقه دوم آن را بعد از 18 سال راه اندازی کنیم و این موزه در هفته دولت افتتاح می شود.

* راه اندازی انجمن های میراث فرهنگی
رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور کار بزرگ دیگری که انجام دادیم عبارت از راه اندازی انجمن های میراث فرهنگی است که از سال 83 به بعد متوقف شده بود.
وی افزود: امروز این انجمن را تقریبا در 10 استان فعال کردیم و شبکه انجمن های میراث فرهنگی در واقع شبکه ای است که در سطح استان، شهرستان، بخش، دهستان و روستا و در همه مناطق برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور تشکیل می شود.

* نگاهی به موفقیت های چشمگیر میراث فرهنگی
سلطانی فر همچنین از موفقیت های چشمگیر این سازمان در بخش میراث فرهنگی سخن گفت و افزود: با این که دو سهمیه در یونسکو داشتیم، موفق شدیم سه بنا را به عنوان میراث جهانی ثبت کنیم.
وی اضافه کرد: سال گذشته موفق شدیم تا شهر سوخته را ثبت کنیم و امسال نیز شوش و میمند را به عنوان میراث جهانی ثبت کردیم.
معاون رییس جمهوری برگرداندن سه محموله فرهنگی و تاریخی به کشور را یک اتفاق بی نظیر در تاریخ این دولت دانست و گفت: با پیگیری های انجام شده توانستیم سه محموله فرهنگی و تاریخی را به کشور برگردانیم که این آثار تاریخی در طول 50 سال گذشته از ایران خارج شده بود.
وی افزود: محموله اول خوروین بود که دی ماه سال گذشته از بلژیک وارد کشور شد، محموله دوم نیز مربوط به اموال چغامیش بود که اردیبهشت امسال از آمریکا وارد ایران شد و محموله سوم که اشیای قاچاق شده به ایتالیا بود، پنجشنبه گذشته با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی تحویل سفارت جمهوری اسلامی ایران شد.
وی با اظهار امیدواری برای انجام مقدمات خروج قانونی این محموله از ایتالیا ظرف یک ماه آینده تاکید کرد: این اتفاق بی نظیری در تاریخ دولتی است که در طول حیات خود و در ظرف هشت ماه توانست سه محموله اشیای تاریخی را به کشور برگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.