سرور هادیان: آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد با بارش احساس و یادآوری روزهای عاشقی و ایثار آغاز شد.

بارش احساس و یادآوری روزهای عاشقی و ایثار

 

عطر گلهای قرمز که پیچید بوی خون پیچید، بوی باروت و ترکش خمپاره! وقتی هنرمندان نمایش شهرمان بهترین نقش خویش را برای آغاز یازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی برای یادگاران روزهای عاشقی هشت سال دفاع مقدس اجرا کردند، من و تو و او در کنار عاشق‌ترین مردان روزگار نم اشک‌هایمان معنا  می‌شود!

عطر گلهای عاشقی پیچید، آن زمان که با اهدای گلهای رزی به نگاه‌های منتظر عزیزترین مردان شهرمان اهدا شد.

اصلاً این آیین افتتاحیه یک جور دیگری است؛ نسل قدیم و پیشکسوت و جوان تئاتر تعدادی به عنوان نماینده تئاتر شهرمان با گل و شیرینی آمده‌اند، آمده‌اند که بگویند ما در قبال شما مسؤولیم.

مسؤول فرهنگی مرکز توانبخشی جانبازان بوستان ملت مشهد در آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد نیز در جمع هنرمندان تئاتر شهرمان می‌گوید: تئاتر، هنری است که می‌تواند تأثیرگذار باشد.

حجت الاسلام کریم دوان می‌افزاید: در حال حاضر در مقابل خطر ترویج برخی فرهنگهای بیگانه قرار داریم که در مقابل آن می‌توانیم با تأثیر گرفتن و استفاده از رفتار و کارهای ائمه اطهار(ع) این خطرات را در کارهای نمایشی نشان دهیم.

وی در ادامه توضیح می‌دهد که در کارهایتان این مسایل را در نظر بگیرید، بخصوص مدام از شهدا یاد کنید و جانبازان را هم در خاطر داشته باشید.

آن زمان که دبیر یازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد اعلام کرد: قطعه‌ای از نمایش «آن سه نفر» برای مجتمع آسایشگاه جانبازان پارک ملت مشهد اجرا شد.

پژمان شاه وردی نویسنده و مهتاب جامعی کارگردان و جلال کریم‌زاده بازیگر  در میان آسایشگاه می‌نشینند.

جانبازان روی تخت یا ویلچرشان جابه جا می‌شوند تا خوانش نمایشنامه را ببینند. ابتدا از پوستر جشنواره رونمایی می‌شود و دور تا دور گروه نمایشی حلقه می‌زنند. 80 نفر از بشاگرد هم برای عرض ارادات به دیدار یادگاران جنگ آمده‌اند.

کاروان جبهه فرهنگی ستاد مردمی از جاده‌های کوهستانی و صعب العبور بندرعباس آمده‌اند، اینها را امام جماعت جوان بشاگرد می‌گوید.

وی می‌افزاید: هدف از آمدن به مشهد زیارت و سیاحت است، اما در کنار آن دیدار از جانبازان همیشه در برنامه‌های ما بوده است.

ابوذر صادقی معتقد است، دیدار آنها یکی از بهترین برنامه‌های بازدید است، نسل جوان به دیدار این دلاوران علاقه‌مند هستند.

حالا دبیر یازدهمین جشنواره  نمایشنامه خوانی مشهد می‌گوید: نمایشها 12 تا 15 مرداد در مشهد در سه سالن تئاتر اصلی شهر خوانش می‌شود.

سروش طاهری از داورها هم این گونه می‌گوید: داور تهرانی نداریم. داوران مشهدی در بخش مسابقه ما هم کمال الدین غراب، صدرا یوسفی و علی حاتمی نژاد هستند و یازده داور هم همچون علیرضا سوزنچی، محمد جهانپا، حامد سلیمان زاده، راضیه ایرانی، فرزانه قمصری، مریم رحمتی، محمد تقی‌نژاد، احمد طاهونچی، کریم جشنی و عباس جانفدا حضور خواهند داشت.

او تعداد آثار در منتخب در این جشنواره را 19 اثر اعلام می‌کند و می‌افزاید: 12 اثر در بخش اصلی (مسابقه) و 3 اثر در بخش جنبی و 4 اثر در بخش ویژه قرار دارند.

امسال بیشترین آثار متون بومی هستند، در واقع 10 اثر از 19 اثر حاصل نوشتار هنرمندان بومی شهرمان است و سروش طاهری علت این اتفاق را حمایت از نویسندگان بومی می‌خواند.

وی توضیح می‌دهد: امسال برای نخستین بار تبلیغات پوستر این جشنواره به صورت بیلبورد در هفت نقطه شهر پخش خواهد شد.

دبیر یازدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد در پاسخ به پرسش قدس درباره اهدای جوایز دوره دهم که تاکنون هنوز به هنرمندان برتر آن دوره اهدا نشده بود هم می‌گوید. خوشبختانه در اختتامیه این دوره جشنواره نمایشنامه خوانی جوایز دوره دهم هم به هنرمندان اهدا می‌شود.

طاهری توضیح می‌دهد، این جوایز با همیاری شهرداری و انجمن هنرهای نمایشی استان اهدا می‌شود.

خوانش اکتی از نمایشنامه «آن سه نفر» حال و هوای جبهه‌های جنوب را یادآور است. همراهی ساز، دمادم و کمانچه، خوانش خوب کریم جلال‌زاده حال و هوای خاصی را به آسایشگاه جانبازان می‌بخشد.

حالا باز من می‌مانم و بغضهای فروخورده همیشگی و یک جمله که «دوستتان دارم» شماهایی که اگر نبودید، امروز در خیابانهای شهر نمی‌توانستم آرام قدم بزنم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.