گروه جامعه / محمد رضایی - سن ابتلا به اعتیاد  مواد افیونی در  ایران کاهش یافته، بنابراین خانواده‌ها باید هوشیارتر باشند.

سن اعتیاد کاهش یافته، خانواده‌ها مراقب باشند

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه آمارهای دقیق در این باره را ستاد مبارزه با مواد مخدر باید اعلام کند، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما افزود: در سال جاری دو تن از ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در مبارزه با قاچاقچیان مرگ، به شهادت رسیده‌اند و این نشان می‌دهد مهمترین اولویت ناجا در حوزه مواد مخدر، برخورد با باندهای مافیایی و نیز خرده فروشان است.

سردار «علی مؤیدی» خاطرنشان کرد: با فراوانی مخدرهای جدید اعم از روانگردان، شادی آور ،صنعتی و نیز مخدرهایی با منشأ تریاک و هرویین که براحتی در اختیار جوانان قرار می گیرد، لازم است والدین در این زمینه آگاهی کافی داشته و دقت بیشتری نسبت به رفتارهای فرزندانشان داشته باشند.

 

  رتبه برتر ایران در کشف مواد مخدر

 وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای بین‌المللی، ایران در کشف مواد مخدر رتبه نخست را داشته، گفت: توانسته ایم بیشترین کشفیات را در میان کشورهای منطقه داشته باشیم.

سردار مؤیدی در نشست خبری «کارگاه تعالی رفتار کارکنان پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا» در مشهد افزود: مجموعه پلیس مبارزه با مواد ‌مخدر برای عاری سازی جامعه از مواد افیونی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اعتیاد همه تلاش خود را به کار گرفته است که بازتابهای مناسب در جامعه، نشان دهنده آن است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر لزوم امن کردن مرزها در برابر ورود مواد مخدر خاطرنشان کرد: در این زمینه طرح تجهیز مرزها توسط مرزبانی نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال اجراست و سعی داریم گلوگاه‌ها را بخوبی کنترل کنیم.

 

 کمک نخبگان و رسانه ها

این مسؤول انتظامی کشور با تأکید بر بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و روزآمد در بحث مبارزه با قاچاقچیان و کشف مواد جاسازی شده در پوشش  محموله های مجاز، خاطرنشان کرد:به دلیل تحریمها در این مقوله ضعفهایی وجود داشت، اما با بهره‌گیری از اختراعات محققان و نخبگان برخی از تجهیزات امنیتی و کشف مواد تهیه و با به کار گیری سگهای تربیت شده در این زمینه تلاشهای خوبی کرده ایم.

وی با تشکر از همکاری روزنامه ها و رسانه ملی برای فرهنگسازی در تبیین آسیبها و زشتی‌های بیماری اعتیاد و انعکاس تلاشها برای مبارزه با مواد مخدر گفت: ارتباط دو سویه و مناسب رسانه‌ها با پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اثربخشی بسیار خوبی دارد.

مؤیدی یادآور شد: کار رسانه ها در حوزه فرهنگسازی بسیار ارزشمند است چون حتی اگر ما راه ورود  مواد مخدر را در مرزها ببندیم و جلوی توزیع آن در شهر ها را بگیریم و به صفر برسانیم باز هم برای حفظ وضع موجود و کمک به جوانان، باید کار رسانه‌ای انجام شود.

  ورود 65 درصدی مواد مخدر از پاکستان

 سردار مؤیدی همچنین به مرزهای پر تردد و پرخطر ایران با کشورهای تولیدکننده مواد مخدر اشاره کرد و یادآور شد: هم اکنون 65 درصد مواد مخدر وارد شده به ایران از راه مرز پاکستان و 35درصد از مرز افغانستان است، اما با توجه به طرحهای امنیتی و انتظامی در دست اجرا، قاچاقچیان ورود مواد به کشور از مرزهای خاکی را کاهش داده و به سمت مرزهای دریایی رفته‌اند.

 وی با تأکید بر هم‌افزایی دستگاه‌های متولی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد در کشور گفت: اولویت پلیس، مبارزه با فروشندگان مواد افیونی است، ولی مهمترین مشکل و چالش این حوزه نبود فضاهای مناسب برای بازپروری مجرمان و بیماران مبتلا به اعتیاد سنتی و صنعتی است.

 

  والدین هشیار باشند

 رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور درباره آلودگی حاشیه کلانشهرها به مواد مخدر و فراوانی معتادان در این مناطق گفت: من خودم از نزدیک  این مناطق و معضل‌های آن را مشاهده کرده ام. در صورت همکاری نهادهای توانبخشی و ایجاد زیر ساختها، با جدیت با این آسیب اجتماعی آزار دهنده برخورد می کنیم و توان جمع آوری این افراد را در کمتر از 48 ساعت داریم.

 

  هنر «نه» گفتن

 وی در ادامه به والدین برای حمایت از فرزندانشان در بحث اعتیاد خاطرنشان کرد: افراد قاچاقچی با سوء استفاده از ساده لوحی بچه ها آنها را به دام می اندازند و به اهداف خود می رسند. بنابراین باید پدران و مادران و نیز مسؤولان آموزشی با یاددادن «نه» گفتن به بچه ها نگذارند فرزندانشان فریب سوداگران مرگ را بخورند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر همچنین به قاچاقچیان درباره پیامدهای سوء این عمل غیر انسانی هشدار داد و گفت: با پایان تحریمها از بهترین ابزارهای نوین و روزآمد برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر استفاده خواهیم کرد و باندهای مافیایی مواد مخدر و خرده فروشان بدانند که پلیس با هر گونه فعالیت ضد قانون برخورد قاطع تری خواهد داشت.

 

 کشف 200 تن مواد مخدر در سال جاری

سردار مویدی درباره مواد توقیف شده از قاچاقچیان در ماه‌های اخیر گفت: از ابتدای سال تاکنون 200 تن مواد مخدر کشف شده است که 10 تن از این مواد در خراسان رضوی بوده و آمار کشفیات در مقایسه با سالهای پیش روند رضایت‌بخشی داشته است. به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدرکشور، خراسان رضوی به‌دلیل همجواری با افغانستان – و سابقه دیرین ورود فراوان مواد مخدر از همسایه شرقی- بیش از سایر استانها، مورد توجه پلیس قرار گرفته و به همین دلیل مرز حوزه شمال شرقی ایران امن‌ترین و غیرقابل نفوذترین مرز کشور محسوب می شود.

وی درباره همکاری پلیس ایران با مأموران کشورهای همسایه نیز گفت: گرچه تا کنون همکاری های خوبی بین ایران و کشورهای همسایه صورت گرفته، اما به دلیل تولید بیشترین تریاک در این کشورها-بویژه افغانستان- به تعاملات بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم در میدان مبارزه با مواد مخدر گامهای بزرگتری برداریم، زیرا مبارزه با مواد مخدر یک تهدید بین المللی است و باید مبارزه با آن بین المللی انجام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.