قدس انلاین-قاانی:درشرایطی که بیکاری وایجاد اشتغال یکی ازچالشهای دولت درسالهای اخیرهمچنان بوده که وزیرکارازاجرای طرح اشتغال شبکه‌ای به صورت پایلوت در۶ استان خبر داد.

دست به کارشدن دولت برای ایجاد اشتغال/ احیای سازمان‌های کارآفرینی

به گزارش قدس انلاین، سال‌هاست سایه بیکاری در اقتصاد ایران وجود دارد و با وجود تغییر دولت‌ها و اجرای طرح‌های جدید در بازار کار، اما هیچ راهکار موثری تا به امروز در این باره ارائه نشده است. کارشناسان اقتصادی می گویند حل بیکاری مسئله ای نیست که بتوان آن را با یک دستور از سوی رئیس جمهور و یا مقامات عالی کشور حل کرد. هرچند نرخ بیکاری عمومی کشور در پایان سال ۹۳ به ۱۰.۶ درصد رسید که البته خود ۲ دهم درصد نسبت به پایان سال ۹۲ بیشتر است اما در همین شرایط نیز نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله کشور ۲۵.۲ درصد و نرخ بیکاری زنان تا ۲۴ ساله کشور ۴۳.۸ درصد است.

با وجود اینکه وزیر کار اعلام کرده در سال گذشته ۶۰۰ هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده اما ۲۰۰ هزار شغل موجود نیز نابود شده است. نکته مهمتر اینکه اشتغال زایی در سطح یادشده به هیچ وجه در مقابل بیکاری بزرگ قابل لمس نیست و دولت باید اقدامات بزرگتری برای خروج بازار کار از بحران بیکاری انجام دهد.

*دولت در اشتغال ناموفق بود 

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت یازدهم در سیاست خارجی تا حدودی موفق بوده ولی در ایجاد اشتغال که معضلی جدی است، خوب عمل نکرد.  حجت الله درویش پوراظهار کرد: به نظر من دولت جنبه های مثبت و خوبی دارد از یک طرف توانسته تنش زدایی در روابط بین الملل به وجود بیاورد که نمونه آن هم مذاکرات هسته ای است گرچه کل نظام این مذاکرات را انجام دادند ولی نوع رفتار وزیر امور خارجه و روحانی و اخلاق و رفتار آنها در تنش زدایی و دشمن زدایی موثر بوده و موفقیت خوبی هم داشته اند.نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ولی دولت در بحث بیکاری و ایجاد اشتغال واقعا نتوانسته کار خوبی انجام دهد. البته شرایط را درک می کنیم که خاص است ولی انگار دولت برنامه ای برای حل این معضل اساسی در کشور ندارد و منتظر قضا و قدر است که این را همیشه هم در سخنرانی های خود اعلام کرده ایم.

*اختصاص پول‌های آزاد شده به تولید، بیکاری را کاهش می دهد

همچنین عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به کسری اعتبار در کشور، گفت: با اختصاص پول های آزاد شده در پی برداشته شدن تحریم ها به بخش تولید، شاهد کاهش بیکاری و افزایش اشتغال خواهیم بود.  غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در خصوص تاثیر رفع تحریم ها بر کاهش بیکاری در جامعه، گفت: پول‌های آزاد شده در پسا تحریم اگر به سمت تولید و اشتغال رود، می توان امیدوار بود که وضعیت نابسامان بیکاری که امروزه به معضلی عظیم تبدیل شده بهبود یابد.نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر اساس پیش بینی هایی صورت گرفته، در حال حاضر حدود20 هزار میلیارد در هزینه های جاری و 47 هزار میلیارد در پروژه های عمرانی کسری اعتبار وجود دارد و از 12 هزار و 300 میلیارد تومان در سه ماهه اول سال جاری تنها 20 میلیارد تومان به پروژه عمرانی اختصاص داده شده که این نشان از رکود شدید حاکم بر کشور دارد.وی افزود: برای خروج از رکود، پول های آزاد شده باید به اقتصاد کمک کند تا بر روی ریل تولید قرار گیرد، در صورت رونق بخش تولید که منجر به صادرات غیرنفتی شود می‌توان امید داشت که نه تنها از رکود خارج شویم بلکه با کنترل تورم، اقتصاد تولیدی فعال شود در نتیجه تا حدود زیادی معضل بیکاری مرتفع خواهد شد.وی تاکید کرد: امروز که مذاکرات به نتیجه رسیده و تحریم‌ها هم لغو شده است، برای بیکاران و به ویژه برای بیکاران تحصیلکرده باید تدبیر ویژه کرد.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برنامه ششم توسعه نیز باید بر اساس اصول محکم اقتصاد مقاومتی نوشته شود و پس از این نباید کشور بر اساس فروش نفت بلکه با برنامه ریزی جامع باید کشور را مدیریت کرد.

* احیای سازمان‌های کارآفرینی

دولت در راهکار جدید خود سعی در احیای سازمانهای کارافرین به عنوان مجری ایجاد اشتغال در کشور را دارد در همین باره وزیر کار با اعلام اجرای پایلوت طرح اشتغال شبکه ای در ۶ استان کشور، گفت: سازمان‌های کارآفرینی استانی احیا می شوند.علی ربیعی گفت: تعدادی از رشته‌های شغلی شناسایی شده و اشتغال‌های منطقه‌ای حول آنها ایجاد می‌شود و در همین راستا، به هسته‌های محلی نیاز داریم. در عین حال، آئین‌نامه سازمان‌های کارآفرینی استانی در حال احیا است و تا پایان سال ۹۵ آثار آن را مشاهده می‌کنیم.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت:‌ در ۶ استان به صورت پایلوت طرح اشتغال شبکه‌ای اجرا می‌شود که گلستان هم یکی از آنهاست. به گفته ربیعی، اقتصاد در سال‌های گذشته با برنامه‌های نامناسب کوچک شده اما برنامه‌های متناسب با ارز در کشور به دست آمده است.وی اظهارداشت: برنامه‌ریزی‌ها در گذشته به سمت اشتغال درست سوق نداشت و حتی در بخش‌هایی که وام‌های بانکی داده شد حمایت انجام نشد و آثار آن را امروز می‌بینیم. برای اینکه بتوانیم از این وضعیت خارج شویم، وضعیت اقتصاد باید تثبیت شود که نقش ارز در آن قابل توجه است.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در ۲ سال گذشته قیمت ارز تکان‌های شدیدی نداشت و برای مهار تورم و قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد برنامه‌ریزی انجام شد. ربیعی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر خروج از رکود گفت: این طرح نمی‌تواند به سرعت اشتغال بزرگ ایجاد کند و باید به سمت بنگاه‌های کوچک و متوسط برویم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.