مدیر کل مشارکت های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با تأکید بر اینکه دولت بنا ندارد به سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) پول بدهد، تصریح کرد : ما در حوزه توانمندسازی از سمن ها پشتیبانی می کنیم.

دولت بنا ندارد به «سمن ها» پول بدهد/ حمایت از توانمندسازی جوانان

رضا حجتی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره میزان مشارکت های اجتماعی جوان و تغییرات در این حوزه در دولت یازدهم گفت: در ابتدای دولت حدودا ۵۰ سمن جوانان معتبر در سطح کشور وجود داشت که تعداد آنها اکنون به ۵۵۰ سمن رسیده است.

وی در پاسخ به این سئوال که افزایش این تعداد سمن در عمل کارایی نیز داشته است، بیان کرد : برای اینکه حرکت اجتماعی آغاز شود باید در ابتدا کل جامعه و به ویژه جوانان با سمن، NGO و کلیدواژه مشارکت نهادمند اجتماعی آشنا شوند و برای ایجاد این شخصیت های حقوقی تلاش کنند. به هر حال باید برای جوانان انگیزه ایجاد این شخصیت های حقوقی و دریافت مجوز برای آنها ایجاد شود.

حجتی با اشاره به اینکه گام دوم توانمندسازی است بیان کرد : باید این توانمندی برای جوانان ایجاد شود که در حوزه های مورد علاقه خود در این سمن ها فعالیت موثر داشته باشند. جامعه خود به خود چنین توانایی را ندارد. در جوامع توسعه یافته که به لحاظ اجتماعی قدرتمند هستند، این فرآیند از بدو تولد و نهاد خانواده به افراد آموزش داده می شود. در خانواده مشارکت اجتماعی، احترام به حقوق دیگران و... در خانواده و سپس در نهاد آموزش عمومی به تدریج به جوانان آموخته می شود.

وی با تأکید بر مغفول ماندن حوزه آموزش مشارکت اجتماعی در نهاد خانواده و آموزش ابتدایی و عمومی و نهادهای اجتماعی در کشور، گفت: افراد بدون آموزش موثر به دوره جوانی منتقل می شوند و با یک خلاأی ذر این حوزه مواجه هستند. ما تلاش می کنیم توانمندسازی را تا جایی که در توان داریم از طریق سمن ها به جوانان منتقل کنیم. اگر این مهارت ها و دانش لازم به شکل درستی منتقل شود و اجازه ممارست و تمرین را به جوان ها به صورت جمعی بدهد و در صورتی که ما به آنها اعتماد کنیم و پشتیبانی لازم از سوی دولت صورت گیرد، امیدوارم که در دوره یک ساله و دوساله شاهد باشیم که نهال سازمان های مردم نهاد برای بار دیگر در کشور ما از خاک سر دربیارود.

درخواست سمن در وزارت ورزش و جوانان

مدیر کل مشارکت های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره نحوه ایجاد NGO ها از سوی جوانان و اینکه چطور می توانند در این زمنیه اقدام کنند، گفت: جوانان با مراجعه به ادارات ورزش و جوانان در شهرستان ها و ادارات کل در استان ها می توانند اقاضای خود را برای تأسیس NGO ثبت کنند و سپس مدارک خود را ارائه دهند و پس از طی فرآیند اداری یک ماهه می توانند نام سمن خود را ثبت کرده و اساس نامه خود را تدوین کرده و مجمع عمومی برگزار کنند که پس از برگزاری مجمع مجوز اعتبارنامه را دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: سمن های جوانان طبق موازین و قوانین موجود سمن های آماتوری و غیر حرفه ای هستند و به همین دلیل نیازی به مجوز وزارت کشور ندارند. این سمن ها مختص رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال تمام هستند و زمانی که به رده ۳۰ سال می رسند و از دوران جوانی خارج می شوند به وزارت کشور می روند و مجوز دائم می گیرند.

حجتی در پاسخ به این سئوال که آیا دولت از سمن ها حمایت مالی هم می کند، گفت: دولت بنا ندارد پول به سمن ها بدهد. ما در حوزه توانمندسازی پشتیبانی انجام می دهیم.

هر جوان ایرانی ۱۲۰ ساعت آموزش مجازی خواهد داشت

وی تصریح کرد: به ۴ روش سازمان های مردم نهاد را توانمند می کنیم. برگزاری کارگاه های دانش افزایی و ارتقاء مهارت که به صورت دوره ای برگزار می شود که تمهیداتی را پیش بینی می کنیم که بخش عمومی این کارگاه ها از طریق فضای مجازی باشد و هر جوان ایرانی که جزو ۲۵ میلیون جوان ایرانی است در سال بتواند از این امکان برای گذراندن حداقل ۱۲۰ ساعت آموزش استفاده کند.

حجتی به آموزش های تخصصی نیز اشاره کرده و گفت: در این بخش آموزش های عمومی وجود ندارد و بیشتر تجربه هایی است که جوانان داشته اند و سمن ها به صورت حضوری تبادل نظر می کنند و و از این کارگاه ها هم در سال ۱۲ مورد و هر کارگاه به مدت ۲۰ ساعت  به صورت ملی و استانی برگزار می شود.

وی تصریح کرد: دومین روش توانمندسازی حمایت از طرح ها و برنامه های سازمان های مردم نهاد است. اگر سمن ها برنامه ای را به صورت یک طرح توجیهی قدرتمند در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار دهند بخشی از هزینه ها را به صورت استانی و ملی تأمین می کنیم و این امر کمک به ممارست و تمرین و یادگیری می کند.

مدیر کل مشارکت های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، سومین روش توانمندسازی را شبکه سازی عنوان کرد که موجب هم افزایی می شود و در این روش سمن ها در کل کشور را به یکریگر مرتبط می کنیم و در چهارمین روش نیز قدرت تأثیرگذاری سمن ها را از طریق مجمع ملی سازمان های مردم نهاد که در دستور کار یک ساله آینده قرار دارد، افزایش می دهیم.

وی در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر در چه حوزه هایی درخواست ثبت سمن وجود دارد، گفت: اکنون بیشتر درخواست ها در حوزه فرهنگی است. اما تلاش می کنیم در تمام حوزه های اجتماعی و علمی و ورزشی و هر موضوع غیر سیاسی جوان ها را برای ورود ترغیب کنیم.

حجتی گفت: از میان ۵۵۰ سمن کمتر از ۱۰ درصد در تهران هستند و مابقی مربوط به استان ها هستند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.