قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آمار مرگ و میر معتادان در چهارماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه درسال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است که این میزان به دلیل حمل مواد درداخل شکم معتادان است.

افزایش آمار ۵ درصدی مرگ و میر معتادان/کشف دو میلیون قرص روانگردان

به گزارش خبرنگار مهر دکتر علیرضا جزینی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با ارائه گزارش چهارماهه نخست فعالیت های ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در چهار ماهه گذشته امسال ۲۴۰ مورد فعالیت مطبوعاتی داشتیم و همچنین برنامه های آموزش و پیشگیری و سومصرف مواد مخدر را در صدا و سیما با ۳۱ درصد رشد روبرو کردیم.

وی افزود: ۳۴۹ مورد فعالیت در راستای اهداف برنامه پنجم انجام شده و در حال ارزیابی این برنامه ها هستیم و به مرور اقداماتی که در کشور صورت می گیرد ایران به بزرگترین مرکز درمانی، پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در منطقه و دنیا تبدیل خواهد شد.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این قوانین به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر ارزیابی می شود و همگانی کردن برخورد با مواد فروشان جزو برنامه های ستاد است.

جزینی با اشاره به اینکه تلفن ملی پیشگیری از اعتیاد راه اندازی شده و طی چهارماه گذشته ۱۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر با این سامانه تماس گرفته اند افزود: از بین تماس گیرندگان ۸۲ درصد زن و ۱۸ درصد مرد بوده اند و ۷۸ درصد از تماس ها مربوط به مصرف کنندگان نبوده و تنها تقاضای ارائه راه های پیشگیری از سومصرف مواد را داشته اند.

وی در ادامه افزود: ۳۹ درصد از این تماس ها سوالاتی را درباره شیشه پرسیدند، ۲۹ درصد متعلق به همسران افراد معتاد و ۲۸ درصد از تماس ها نیز مربوط به مادرانی بوده که فرزند معتاد دارند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ما نسبت به تقویت این خط اقدام کرده ایم چراکه مردم نیازمند اطلاع رسانی در بحث پیشگیری هستند و برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر با دانشگاه ها و مدارس نیز تفاهم نامه هایی را امضا کرده ایم.

جزینی گفت: با محلی کردن بحث مبارزه با مواد مخدر سعی کرده ایم ضمن حضور در محلات سه هزار نمایشگاه سیار پیشگیری ویژه دانش آموزان را در سطح کشور راه اندازی کنیم. همچنین کارگاه هایی با هدف آموزش و پیشگیری از سومصرف مواد در حوزه آموزش و پرورش در حال برگزاری است که در چهار ماهه گذشته ۲۷۰ معلم در این کارگاه ها آموزش های لازم را فرا گرفته اند.

وی همچنین گفت: ۵۰ هزار نفر در محیط های کار تحت آموزش آثار سومصرف مواد قرار گرفته اند. همچنین در حوزه آموزش و پرورش درس هایی در کتاب های متوسطه دوره اول پیش بینی شده است.

کنترل خوابگاه ها و پانسیون ها

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به موفقیت های بی شماری که در زمینه آموزش همگانی برای پیشگیری برای مبارزه با مواد مخدر انجام می شود گفت: البته هنوز تمرکز جدی در این بحث ها را شاهد نیستیم و این نقد به برخی از مسئولان در حوزه های ذی ربط وارد است که در انجام فعالیت های آموزشی و پیشگیرانه ما را یاری نمی کنند تا جایی که در آموزش و پرورش نیاز جدی به یک کارشناس مستقل در حوزه اعتیاد و مواد مخدر احساس می شود. در حوزه دانشگاه ها نیاز به کنترل دقیق خوابگاه ها و پانسیون هایی که اقدام به پذیرش دانشجویان دختر و پسر می کنند داریم. همچنین نظارت بر عملکرد خانه های دانشجویی که زیر مجموعه وزارت بهداشت یا علوم هستند بسیار احساس می شود که تاکنون در این زمینه اقدام در خور شأنی انجام نشده و برخوردها بیشتر به صورت مقطعی و ضربتی گزارش شده است.

جزینی در ادامه ارائه عملکرد فعالیت های چهارماهه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از کارهایی که طی ماه های جاری انجام شده آموزش پیشگیری از اعتیاد در ادارات و سازمان های دولتی و غیر دولتی بوده است که طی اجرای آن ۱۲ هزار نفر از شاغلان تحت آموزش قرار گرفته اند.

شناسایی ۸۲ مرکز غیر مجاز ترک اعتیاد

وی در ادامه با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر با جدیت با مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد برخورد می کند گفت: طی چهارماهه گذشته ۸۲ مرکز غیر مجاز شناسایی شده که از این تعداد ۲۰ مرکز پلمپ شده است و در این راستا توصیه می شود شهروندان برای مراجعه به مرکز ترک اعتیاد حتما از طریق سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر یا از طریق سایت بهزیستی استان ها یا  دانشگاه علوم پزشکی نسبت به شناسایی مراکز مجاز از غیر مجاز اقدام کنند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال جاری تا سقف ۱۰ میلیون تومان به افرادی که در حوزه اشتغال بهبود یافتگان کارآفرینی داشته اند تسهیلات پرداخت می شود که در این زمینه تفاهم نامه های لازم را با شهرداری تهران منعقد کرده ایم.

جزینی درباره آمار اشتغال به کار بهبودیافتگان از مواد مخدر نیز گفت: در چهار ماه گذشته دو هزار و ۳۷۸ نفر بهبود یافته در مراکز خوداشتغالی مشغول به کار شدند که از این تعداد ۸۸۲ نفر از آنها زن و مابقی مرد گزارش شده اند. همچنین دو هزار و ۷۰ سازمان مردم نهاد در حال حاضر در زمینه اشتغال بهبودیافتگان مشغول به فعالیت هستند که رقمی در حدود ۱۸ هزار نفر در این سازمان های مردم نهاد مشغول به کار هستند.

وی درباره عملکرد این ستاد در حوزه درمان معتادان به مواد مخدر نیز گفت: هم اکنون ۶۰۰ مرکز با چهار هزار و ۸۴۳ تخت زیر پوشش دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان بهزیستی در حال خدمات رسانی به معتادان هستند. چهار درصد این مراکز دولتی و ۶۹ درصد آنها زیر نظر بخش خصوصی اداره می شوند.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه افزود: ۳۵۱ نمایشگاه سیار برای ارائه خدمات کاهش آسیب های مواد مخدر فعال هستند که از این تعداد ۴۳ هزار نفر در سطح زندان ها تحت پوشش درمان سومصرف مواد قرار دارند. همچنین ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر در سال گذشته تحت آموزش های کارآفرینی زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کل کشور قرار گرفته اند.

افزایش آمار مرگ و میر معتادان

جزینی درباره آمار مرگ و میر معتادان به خبرنگار مهر گفت: آمار مرگ و میر در چهارماهه اول امسال بین معتادان، ۵۹۶ نفر مرد و ۷۰ نفر زن گزارش شده که این آمار ۵ درصد رشد را نسبت به سال قبل افزایش داده است.

وی گفت: علت اصلی این مرگ و میرها به ترتیب مسمومیت حاد، مصرف زیاد مواد و همچنین جاسازی موادی که در شکم قاچاقچیان حمل می شود و تزریق و عفونت هایی مانند ایدز و هپاتیت و مصرف روانگردان گزارش شده است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی درباره طرح انسداد مرزها گفت: اعتبارات لازم برای انسداد مرزها کافی نیست ولی امیدواریم تا پایان امسال بحث انسداد مرزها را به طور کامل به پایان برسانیم.

برخورد با عطاری های فروشنده مواد ترک اعتیاد

جزینی درباره ساماندهی عطاری ها نیز گفت: سازمان های مسئول در حال پیگیری این موضوع هستند. عطاری ها داروهای ترک اعتیادی دارند که طبق آزمایش های انجام شده در آنها مواد مخدر از نوع شیشه وجود دارد که هم وزارت بهداشت و هم نیروی انتظامی موظف به نظارت و برخورد با این مراکز غیر مجاز فروش هستند.

وی درباره آمار کشفیات این ستاد نیز در طول چهار ماهه نخست امسال گفت: ۲۱۳ تن مواد مخدر در چهارماهه نخست امسال کشف شده که این آمار نسبت به آمارهای سال گذشته ۲۱ درصد افزایش را نشان می دهد.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در این بین سهم کشفیات سگ های موادیاب ۲۳ تن گزارش شده است و همچنین ۹۱۱ فقره عملیات و درگیری با سوداگران مرگ رخ داده، ۸۳ کارگاه ساخت شیشه با کشف ۸۸۰ کیلوگرم شیشه منهدم شده، دو میلیون قرص و آمپول روانگردان کشف و ثبت شده و ۴۹ تن مواد پیشساز برای ساخت مواد مخدر صنعتی کشف و ثبت شده که این آمار نشان می دهد نسبت به سال گذشته ۲۰۰ درصد رشد در بخش کشف داشته ایم.

جزینی گفت: در درگیری با سوداگران مرگ دو نفر از پرسنل خدوم نیروی انتظامی به شهادت رسیده اند همچنین ۲۰ نفر از قاچاقچیان در جریان درگیری ها به هلاکت رسیده اند. ۸۳ هزار و ۶۰۰ نفر از قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر دستگیر شدند و ۳۸ هزار نفر از معتادان متجاهر جمع آوری شده اند که در مجموع ۱۱۰ هزار پرونده برای این افراد تشکیل شده است.

اولویت در ساماندهی و درمان معتادان متجاهر

وی گفت: امسال اولویت ما در ساماندهی و درمان معتادان متجاهر متمرکز شده و به دنبال بازتوانی این افراد هستیم چراکه با استناد به آمار ۴۰ درصد از سرقت های خرد توسط این افراد انجام می شود در حال حاضر نیز ۵ هزار نفر از نیروهای بسیج در امر آموزش در فضای مجازی به ستاد مبارزه با مواد مخدر کمک می کنند.

آمار صادرات شیشه را تکذیب می کنم

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی درباره آمارهایی که از طریق افراد غیر مسئول درباره وجود کارگاه های تولید شیشه، صادرات شیشه و تولید این ماده مخدر در کشور خبر می دهند گفت: هر آماری مربوط به مواد مخدر اگر خارج از چارچوب آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه شود کذب است. همچنین صحبت هایی شنیده شده است که طی آن عنوان شده است ایران در بحث تولید و صادرات شیشه نقش عمده ای در جهان دارد که بنده به شدت این آمار را تکذیب می کنم چراکه در حال حاضر جلوی عبور پیشسازهای مواد مخدر صنعتی از کشور به سمت افغانستان نیز گرفته شده و علاوه بر اینکه قاچاقچی ها جرات تولید شیشه در کشور را ندارد تولیدکنندگان در کشورهای افغانستان نیز به خاطر فعالیت های خوب ستاد مبارزه با مواد مخدر امکان دسترسی به پیشساز ها را ندارند.

جزینی درباره تکذیبیه وزیر بهداشت درخصوص نبود واکسن مورفین نیز گفت: فردی که واکسن را تولید کرده حی و حاضر است و با بسیاری از رسانه ها و جراید مصاحبه کرده است. همچنین گزارش ها و آمارهایی که وی درباره آزمایش این واکسن اختیاری بر روی حیوانات و بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از داوطلبان انجام داده است نشان می دهد که مخترع سالیان درازی در امر ساخت این واکسن تلاش کرده است.

جزینی گفت: مستندات ارائه شده از سوی مخترع و همچنین درخواست هایی که از سوی کشورهای صنعتی ارسال می شود نشان می دهد فرد مخترع مدارک و مستندات علمی از اختراع خود در دست دارد اینکه چرا کارخانه های داروسازی داخلی از ساخت این واکنس استقبال نمی کنند بحثی است که احتیاج به گفتگو دارد اما بر طبق مستندات ارائه شده به دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر واکسن تولید شده قابلیت تولید در اندازه های انبوه را دارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.