معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مداخله بی‌جا در موضوع فرهنگ، کار ضد فرهنگی است و باید تلاش کنیم فرهنگ را از افراط گری و سیاست زدگی نجات دهیم و این وظیفه ماست که معلمانه دغدغه خواهران و برادران را توجیه کرده و جلوی اشتباه آنان را بگیریم.

معاون وزیر علوم: برگزاری اردوهای مختلط غیرقانونی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، سید ضیاء هاشمی در یازدهمین نشست کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور با بیان اینکه کارشناسان تأثیر گذارترین عنصر در اجرای سیاست های فرهنگی جامعه هستند، اظهار کرد: بیش از 300 تعریف رسمی برای فرهنگ ثبت شده است که به طور خلاصه می توان گفت فرهنگ روش و منش زندگی، بایدها و شایسته های زندگی و گفتار، پندار و کردار نیک است.

 

وی افزود: فرهنگ در زندگی روز مره مردم جاری و همچون هوایی است که در جامعه تنفس می شود و باتوجه به این موضوع باید در اصلاح فرهنگ جامعه حساسیت ویژه ای داشت.

 

هاشمی با اشاره به اظهار نظرهای افراد غیرمتخصص در حوزه فرهنگ، گفت: نمی شود با دید شعاری فرهنگ را اصلاح کرد، کسانی که تنها دغدغه فرهنگی دارند نمی توانند در بخش فرهنگ اظهار نظر کنند، فرهنگ موضوع کاملأ تخصصی است که باید به دست فرهنگیان سپرده شود. فرهنگ غذای روح و جانمان است که نباید تصمیم گیری در این بخش را به دست افراد غیرمتخصص واگذار کرد.

 

وی با تأکید بر اینکه ایران کشور اسلامی است که مردمانش تحصیلات دانشگاهی و فرهنگ و هویت دینی دارند، گفت: کارگزاران فرهنگی وظیفه تسهیل مسیر، حمایت، هدایت و نظارت را برعهده دارند و اصلاح فرهنگ باید به دانشگاهیان سپرده شود؛ چرا که دانشگاه ها پتانسیل خوبی در این زمینه دارند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم عنوان کرد: نباید فرهنگ را منشأ اختلافات کنیم، فرهنگ عامل جاذبه است نه دافعه، فرهنگ تلخی ها را شیرین می کند. موفقیت و اقتدار کشور در گرو توجه به مسایل اخلاقی و فرهنگی است و با همدلی می توان در زمینه های اقتصادی و سیاسی موفق شد.

 

وی با بیان اینکه برنامه ریزی دانشگاه ها بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری و سند دانشگاه اسلامی است، گفت: ترویج برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، حمایت از تشکل های دانشجویی، ترویج باورهای دینی دانشجویان و غیره برنامه های دانشگاه ها است و خود را در مقابل مدعیان پاسخگو نمی دانیم و نسبت به کارهای انجام شده تنها به مسئولان مربوطه پاسخگو هستیم.

 

هاشمی با بیان اینکه به تشکل های دانشجویی که بصورت مستقل فعالیت می کنند نهایت تسهیلات را ارایه می دهیم، خاطرنشان کرد: از تشکل های یکبار مصرفی که ریشه دانشگاهی ندارند و بر اساس ایده سیاسی افراد بیرون از دانشگاه فعالیت می کنند، حمایت نمی کنیم.

 

وی با بیان اینکه مخالف برگزاری اردوهای مختلط هستیم و این کار غیرقانونی است، اظهار کرد: در خصوص برگزاری کنسرت ها نیز تابع تصمیمات نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها و تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.

 

با اشاره به وقفه چند ساله که در برگزاری این نشست ایجاد شده بود، گفت: از اینکه بعد از وقفه پنج ساله این نشست بار دیگر برگزار می شود خوشحالیم. ضروری است چنین نشست هایی با هدف هم افزایی، انتقال تجربیات و ارتقای توانمندی و بصورت مستمر و به شکل ویدیو کنفرانس برگزار شود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در خصوص توافق هسته ای نیز گفت: بیش از 90 درصد مردم ایران از این توافق خشنود هستند ولی جالب است برخی از کسانی که در مقابل فسادهای مالی و ناعدالتی ها سکوت کردند اکنون در برابر این موفقیت نظام که نشان از اقتدار آن است، دیدگاه مشترکی با دشمنان دارند و صدایشان به فلک کشیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.