قدس آنلاین _ مشاور مدیرعامل راه آهن کشور گفت: باید در نظر گرفت که توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در کشور نیازمند اعتبارات بالایی است تا بتواند خدمات رسانی بهتری داشته باشد.

بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی در گیر و دار کمبود اعتبارات

به گزارش قدس آنلاین غلامرضا زارعی ظهر امروز در نشست خبری اداره کل راه آهن خراسان رضوی که در سالن جلسات حوزه مدیریت راه آهن مشهد برگزار شد اظهار کرد: اگر بتوان هزینه هایی که به دلیل وقوع تصادفات جاده ای به کشور تحمیل می شود را برای توسعه راه آهن کشور مورد استفاده قرار داد فواید بیشتری برای کشور دارد.

وی تصریح کرد: قطار امن ترین راه برای سفر است که اقبال عمومی نیز از آن زیاد بوده و هر میزان که در این حوزه یپشرفت حاصل کرد باز هم ظرفیت برای میزان توجهات بیشتر دارد.

بازرس سازمان راه آهن کشور  با اشاره به اقداماتی که در سازمان برای خدمات رسانی مد نظر قرار گرفته است بیان کرد: زیباسازی ایستگاه ها، بهبود وضعیت مساجد و احترام به اراباب رجوع در زمینه خدمات رسانی از مهم ترین موضوعاتی است که به عنوان راهبرد در دستور کار راه آهن قرار گرفتته است.

زارعی  ادامه داد: در راستای بهبود شرایط خدمات رسانی طرح ستاره بندی قطارها نیز در دست اجرا است و بعد از انجام آن تمام قطارها درجه بندی شده وبسته خدماتی آنها مشخص می شود.

مشهد مقصد 50 درصد مسافران قطارهای کشور

محمد هادی ضیایی مهر مدیرکل راه آهن خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه خراسان رضوی حدود هزار و 500 کیلومتر مسیر ریلی داشته که هزار کیلومتر آن در حوزه استحفاظی خود استان قرار میگیرد گفت: در واقع 50 درصد از حجم مسافران قطارهای کشور مربوط به خراسان رضوی و شهر مشهد هستند.

وی تصریح کرد: در این زمینه این استان با جا به جایی روزانه 45 هزار نفرمسافر تنها در شهر مشهد رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی ادامه داد: همچنین تراکم خطوط ریلی در این استان دو برابر میانگین کشوری است و با توجه به شرایط و زیرساخت های موجود امکان افزایش آن نیز وجود دارد.

ضیایی مهر با اشاره به برنامه توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی در مشهد خاطرنشان کرد: هم اکنون پروژه هایی برای افزایش تعداد سکوهای از 4 به 7 و تعداد ریل ها از 7 به 13 در دست اجرا است. .

وی ادامه داد: 30 درصد زائری که به مشهد وارد می شوند از طریق راه آهن که نشان دهنده اهمیت این نوع از حمل و نقل در سیستم حمل و نقل شهری است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در ارتباط با تعداد قطارهای وارد شده به ایستکاه راه آهن مشهد خاطرنشان کرد: هم اکنون روزانه 78 قطار به صورت رفت و برگشت وارد ایستگاه راه آهن مشهد می شوند.

ضیایی مهر با اشاره به جایگاه حمل و نقل بار توسط راه آهن در خراسان رضوی اظهار کرد: : در سال گذشته 2 هزار و 500 تن کالا با بیش از 52 هزار و 200 واگن از طریق ریل های این استان جابه جا شده است که نسبت به سال 92 شاهد رشد 53 درصدی این مقوله بوده ایم.

 وی افزود: همچنین 1 میلیون و 30 هزار تن کالاهای صادراتی با 17 هزار و 904 واگن حمل شده اند که به نسبت سال 92 رشد 31 درصدی داشته است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی ادامه داد: به وجود امدن پایانه سرخس نیز توانسته است حلقه واسط مناسبی برای ترانزیت کالا در کشور به وجود بیاورد.

ضیایی مهر با اشاره به اهمیت عبور کالاهای ترانزیتی از کشور بیان کرد: عبور این کالاها ضمن ارزآوری زمینه اشتغال مناسبی را ایجاد می کند و به همین دلیل مورد تأکید مقامات عالی نظام بوده با همین رویکرد سال گذشته از حجم کلی حمل و نقل بین المللی 520 هزار تن مربوط به کالاهای ترانزیتی بوده است که 343 هزار تن از آن در مسیر خلیج فارس بوده و نسبت به سال گذشته رشد یک و نیم برابری داشته است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.