گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - رئیس شورای هماهنگی بانکهای دولتی، سال جاری را سال خشکسالی مالی کشور توصیف کرد.

 سال خشکسالی مالی کشور

به گزارش خبرنگار ما، عبدالناصر همتی روز گذشته در نشستی با خبرنگاران حوزه بانکی همچنین ابراز امیدواری کرد، توافق هسته‌ای تأثیر مثبتی بر وضعیت نظام بانکی داشته باشد، به گونه‌ای که با ورود سرمایه های خارجی و رونق کسب و کار، بانکها هم بتوانند فعال تر عمل کنند.

وی به کوشش بانکها برای آماده سازی سامانه‌های بین المللی خود برای دوران پساتحریم اشاره و اضافه کرد: دنبال متهم کردن کسی نیستیم، اما نظام بانکی در 10 سال گذشته به خاطر سیاستهای خلق الساعه و البته تحریمها لطمه زیادی متحمل شده و عملاً سامانه بین المللی آن فلج شده، ضمن اینکه ضعف ساختاری، مشکلات مدیریتی و ضعف فرهنگ استفاده از بانک هم مزید بر علت شده است.

وی با اشاره به مشکل دار بودن ترازنامه بانکها گفت: ۹۰ درصد تامین مالی کشور در حال حاضر توسط بانکها انجام می‌شود و سهم بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی در تأمین مالی خیلی کم است.

وی افزود: سرمایه بانک‌ها در 10 سال گذشته افزایش نیافته و این افزایش صرفاً از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده و که به مثابه «گچ و خاک» است و نه پول.

وی با اشاره به نقدینگی 800 هزار میلیارد تومانی موجود در کشور، کل سرمایه بانکهای دولتی را 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که این رقم با احتساب سرمایه بانکهای خصوصی به 30 تا 40 هزار میلیارد تومان می رسد. وی ادامه داد: سرمایه بانکها به اندازه 10 درصد سپرده های 750 هزار میلیارد تومانی بانکی است.

وی همچنین قفل بودن 50 درصد منابع بانکی را در قالب معوقات، بدهی دولت و یا سپرده قانونی تأیید کرد و گفت: وقتی نظام بانکی را کاملاً دوشیده اند، از کدام منبع وام مسکن یا هر وامی را بپردازند؟ نظام بانکی مشکلات پیچیده ای دارد که خود در بروز آن بی تقصیر است و برای پرداخت تسهیلات یا باید از منابع پرقدرت بانک مرکزی استفاده کند، یا پول چاپ کند و یا شرایط را به امید آمدن سرمایه های خارجی و فعال شدن بورس تحمل کند.

وی  با تأکید بر اینکه مشکلات یک شبه حل نمی شود، خاطرنشان کرد: 31 بانک 90 درصد تامین مالی کشور را بر عهده دارند و نباید به خاطر بروز یک تخلف همه را با یک چوب راند و زحمات را نادیده گرفت.

وی اظهار داشت: بانکها مدام به خاطر عملکرد نامطلوب مورد انتقاد هستند و به عنوان عامل تخریب کشور معرفی می شوند، در حالی که در تأمین مالی تمام پروژه‌های کشور تأثیر داشته‌اند و دارند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.