گروه هنر- خدیجه زمانیان  - از سال ۱۳۹۳ و بعد از انتصاب محمد سرافراز به جای عزت‌ا... ضرغامی، صدا و سیما تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است. ..

 رسانه ملی سکوت را بشکند

از تغییر مدیران شبکه‌ها گرفته تا ادغام گروه‌های برنامه ساز، تغییر در ساختار برنامه‌ها و حتی حذف و جایگزینی برنامه‌ها. این تغییرات هم در حوزه سیما رخ داده است و هم در حوزه رادیو.

یکی از این تغییرات اساسی سیاست تولیدی شدن برنامه‌های زنده بود که محمد سرافراز در همان ابتدای انتصابش بر تولیدی شدن برنامه‌های صداوسیما تأکید کرد؛ بدین ترتیب برنامه‌های زنده شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی حذف شدند و با ساختار تولیدی به روی آنتن رفتند.

در همان ابتدا برنامه‌های کودکی مثل «فیتیله» و «عمو پورنگ» که مخاطبان زیادی هم داشت با توجه به مخالفت تهیه کنندگانشان دیگر به صورت زنده روی آنتن نرفت و این برنامه‌ها ضبط می‌‌شد. اما در بسیاری از موارد اختلاف بین تهیه کنندگان و برنامه سازان با مدیران صداوسیما عمیق‌تر شد و این دو نتوانستند به تفاهم برسند و این مسأله منجر به تعطیلی برنامه‌ها شد.

برنامه‌های پرمخاطبی مثل برنامه رادیویی «جمعه ایرانی»، «سلام کوچولو» و برنامه تلویزیونی «رادیو 7» از جمله برنامه‌هایی بود که در راستای سیاست جدید صدا و سیما پس از تغییرات مدیریتی با توجه به سابقه طولانی پخش، عوامل حرفه ای و پر مخاطب بودن شان بدون هیچ توضیحی حذف شدند و پرسشهای  زیادی را در اذهان عمومی‌‌ و مخاطبان ایجاد کردند.

 

 علت توقف «جمعه ایرانی»

برنامه «جمعه ایرانی» پیش از آنکه به طور کامل حذف شود، در چندین نوبت دچار ممیزی‌هایی شد در همان زمان سعید توکل، تهیه‌کننده و سردبیر «جمعه ایرانی» در گفت و گو با ایسنا انتقادهایی کرد و به طور خاص علت توقف شش ماهه‌ برنامه «جمعه ایرانی» را بالا رفتن آمار حذفیات این برنامه عنوان کرد.

وی در همان زمان اعلام کرد، از مدیر شبکه مرخصی شش ماهه برای خود و این برنامه درخواست کرده است. سعید توکل پس از این مصاحبه دیگر گفت و گویی با رسانه‌ها انجام نداد و این پرسش بی پاسخ باقی ماند که آیا دست‌اندرکاران این برنامه، شش ماه مرخصی را برای ارتقا و رسیدن به ایده‌های جدید گرفته‌اند؟

پس از این ماجرا و توقف تنها برنامه طنز قدیمی‌‌رادیو، بهنام احمدپور مبارکه، مدیر رادیو ایران اینطور به خبرنگاران توضیح داد:
« آقای سعید توکل درخواستی را مبنی بر مرخصی شش ماهه ارایه دادند تا با برنامه‌ها و ایده‌های جدیدی از مهر ماه به رادیو بازگردند. ما هم پیش از این و قبل از نوروز بیان کرده بودیم که جدول پخش جدیدی را قرار است، طراحی کنیم و همچنین می‌خواهیم تغییراتی اساسی در شبکه‌ رادیویی ایران انجام دهیم؛ بنابراین دوستان در برنامه «جمعه ایرانی» خودشان خواستند به دلیل اینکه این برنامه را سال‌هاست روی آنتن می‌برند در آن تغییراتی داشته باشند و حالا قرار است که این برنامه از اول مهر ماه دوباره پخش شود.»

اما گویا دلیل قطع این برنامه مرخصی برای ارتقای آن نبوده است، چون منوچهر آذری که سال‌ها در این برنامه گویندگی می‌‌کرد، در گفت و گو با فارس در خصوص قطع این برنامه گفت: «من دقیقاً نمی‌‌دانم دلیل قطع این برنامه چه بود، اما آن طور که شنیدم آقای سرافراز دستور قطع این برنامه را داده‌اند؛ ضمن اینکه ایشان تا به حال حتی ما را صدا نکردند و نگفتند که درباره متوقف شدن برنامه تان صحبت کنیم.» 

روز گذشته هم عباس محبی یکی دیگر از گویندگان این برنامه به فارس گفت:« در شرایط موجود من به سعید توکل پیشنهاد دادم که به دلیل پاسخگویی به خواسته مردم در سالن‌های فرهنگی سطح شهر این برنامه را اجرا کنیم و بلیت فروشی هم داشته باشیم تا خودمان از نظر مالی تامین شویم.»

 

 

 «رادیو 7» دومین برنامه حذفی پر مخاطب

اما برنامه پر مخاطب دیگر که در راستای تولیدی شدن قلع و قمع و سپس حذف شد، برنامه زنده «رادیو7» بود که بعد از اجرای 1117 برنامه برخلاف وعده ای که داده شد که در ابتدای امسال روی آنتن می‌‌رود، این اتفاق رخ نداد.

منصور ضابطیان یکی از تهیه کنندگان و کارگردانان برنامه «رادیو 7»31 اردیبهشت 94 در گفت و گو با مهر از جلساتی با مدیران شبکه «آموزش» برای تغییر در ساختار «رادیو 7» سخن گفت و بیان کرد: «از جمله خواسته‌های مدیران از برنامه سازان رادیو 7 این بوده که برنامه زنده نباشد؛ البته ماهیت «رادیو 7» به زنده بودنش است که باعث شده است، مخاطبان زیادی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و در این باره هم مذاکرات ما با مسؤولان ادامه خواهد داشت تا بتوانیم همین ماهیت زنده برنامه را حفظ کنیم. »

بعد از این گفت و گو برنامه رادیو 7 هیچ گاه پخش نشد و عوامل سازنده آن با رسانه‌ها گفت و گویی نکردند، فقط 14 تیرماه حسین ساری، مدیر شبکه آموزش درباره برنامه «رادیو 7» به مهر گفت:«همانطور که پیش از این گفته شد، برنامه «رادیو 7» می‌‌بایست متناسب با رویکردهای شبکه آموزش روی آنتن برود و در غیر این صورت فعلاً پخش آن همچنان منتفی است.»

ساری درباره اینکه مسایل مالی چقدر در قطع این برنامه تأثیر داشته است، گفت: «هیچ تاثیری نداشته است و تنها مسأله این است که «رادیو7» باید از یک برنامه صرف هنری به یک برنامه آموزشی تبدیل شود.»

به این صورت دو برنامه پرمخاطب «رادیو 7» و «جمعه ایرانی» در کشاکش اختلاف سلیقه برنامه سازان و تهیه کنندگان با مدیران صداوسیما بدون توجه به مردمی‌‌بودن شان حذف شدند.

 

 آیا پای «پول» در میان نیست؟

واقعیت این است که هر دوی این برنامه‌ها، برنامه‌های گرانی بودند و سازندگان آن‌ها بارها در خصوص مشکلات اقتصادی و گاه در خصوص به تفاهم نرسیدن با اسپانسر صحبت کرده بودند.

آیا با توجه به مشکلات مالی که سالهاست صداوسیما با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌‌کند، این برنامه‌های گران حذف شدند یا مدیران و برنامه سازان در خصوص اهداف تعیین شده نتوانسته اند با یکدیگر به تفاهمی ‌‌برسند؟

در این صورت با توجه به استقبال مخاطب از این برنامه‌ها جای آن نبود که تهیه کنندگان با صداو سیما به تعامل برسند تا برنامه موردعلاقه مردم در شرایطی که شعار رقابت با ماهواره داده می‌‌شود، پخش شود و اگر پخش این برنامه‌ها به طور کلی منتفی است، چرا صداو سیما از طریق رسانه‌ها و بخصوص رسانه ملی توضیحی در خصوص علت پخش نشدن آن‌ها به مخاطب این برنامه‌ها نداد؟ آیا احترام به سلیقه مخاطب بزرگترین وظیفه رسانه ملی نیست؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.