گروه میهن - ساری/ رقیه توسلی - حسین احمدی - به زیارت باید برویم. کاروانی از کربلا آمده است. برویم به خوشامدگویی قافله‌ای که مردانش، قله عشق را فتح کرده‌اند... 

میهمانان‌مان هنوز پوتین به پا دارند

برای ادای احترام به 175 قلندر شجاع چشم بچرخانیم و ببینیم در خانه جانمان چه‌اندوخته‌ایم...

کفشهایمان را بپوشیم. صدای امواج به گوش می‌رسد. صدای دریایی که بی‌پروا خداوندگارش را ثنا و تسبیح می‌کند.

یک کاروان میهمان داریم. میهمانانی که پس از سالها دوری آمده‌اند تا در چشمهایمان خیره شوند و دستهایمان را بگیرند. آمده‌اند سیم و بند و طناب و زنجیر را از تعریف رها کنند و با همان دست و پای بسته، سوغات‌مان را بدهند، مرام و حرّیت و ایمان و ایثاری را که با خود آورده‌اند.

پی‌درپی زلال باران فرود می آید. باید پا به پای اشکهای روان به زیارت برویم.

برویم به مشایعت کاروانی که مردان نجیب و غیورش را روزی با دستانی بسته، شهید کرده‌اند.

 با «یا مالک یوم الدین»‌های بی‌پایان به راه بیفتیم و چشمهایی را که سجده‌های طولانی بلدند را همراهمان ببریم. آن وقت به پابوس رزمندگان که رسیدیم از دریای اشکهایمان بگوییم. از دردهایی که سالهاست در سینه‌ها تلنبار شده‌اند و از پنجره‌هایی که می‌خواهیم به سوی آزادگی و رستگاری بگشاییم.

به زیارت برخیزیم. به زیارت 175غواصی که روزی با شهادتینی خاک آلود، به عمق عشق شنا کردند.

صدای باران می‌آید... انگار ابرهای نیلی هم بغض شان را قطره به قطره به پیشواز کاروانی فرستاده‌اند که از کربلا آمده است. به خوشامدگویی دلاوران مظلومی که از سفر بازگشته‌اند تا 175 دریا در نگاهمان جاری شود. دیوارهای انتظار فرو می‌ریزد. میهمان داریم. چقدر زمین بوی گل گرفته است. چقدر همه چشمها، سرخ و با طراوت و عاشق شده‌اند.

به زیارت باید برویم. همه جا شمع روشن کرده‌اند برای رزمندگان دلیرغواصی که آمده‌اند دلهای این دیار را زائر کنند.

باید برای ادای احترام چشم بچرخانیم در بساطمان و ببینیم در خانه جانمان چه‌اندوخته‌ایم و چه نیندوخته‌ایم. با پاها و دستهایی که بسته نیستند راه را پیدا کنیم و چندبار خودمان را هر روز دق‌الباب کنیم و از عظمت عشق با خبر شویم.      

در جهان محرمانه و دلپذیر بندگی، زندگی بگذرانیم و هر روز به زیارت یادها و آدمهایی برویم که برای ما تمام حیاتشان را فداکاری کردند. سر به سودای طلاشدن بسپاریم و منتهای سخاوت را ادراک کنیم. قصه دلهایی را که عجیب شیدای نماندن بودند.

با روح کاروانی گره بخوریم که پس از سالها هنوز مردان آسمانی‌اش، پوتین به پا دارند و روزگاری شهادتین‌شان را با خاک و خون و مردانگی زمزمه کردند.

 

 تشییع و تدفین 30 شهید غواص           در 13 شهر مازندران

جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران گفت: در ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) 13 شهر مازندران میزبان 30 شهید غواص و خط‌شکن خواهد بود.

سرهنگ علیرضا یدا... پور در نشست تدفین شهدای گمنام در مسجد فاطمه الزهرا(س) باغ موزه دفاع مقدس مازندران افزود: از این شمار 22 شهید گمنام و هشت شهید شناسایی شده‌اند.

وی به مسیرهای حرکت و استقبال شهدا از شرق تا غرب استان اشاره کرد و افزود: شهدای غواص از 15 تا 18 مرداد در 6 محور مورد استقبال مردم مازندران قرار می‌گیرند.

وی گفت: همچنین مراسم شب وداع با 30 شهید غواص و خط شکن دوشنبه 19مرداد همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق(ع) با حضور 20 هزار نفر از عاشقان و رهپویان راه شهدا، در باغ موزه دفاع مقدس مازندران برگزار می‌شود.

سرهنگ یدا... پور اضافه کرد: مراسم تشییع شهدا از ساعت 9 صبح روز سه شنبه 20 مرداد از میدان شهدا تا حسینیه عاشقان کربلای ساری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دو شهید گمنام غواص و خط شکن در روز شهادت امام جعفرصادق(ع) در حسینیه عاشقان کربلای ساری خاکسپاری خواهند شد، افزود: دیگر شهدای گمنام از تاریخ 21 مرداد تا 25 مرداد در شهرهای بهشهر، نکا، میاندرود، شیرگاه، پل سفید، ساری، گنج افروزبابل، محمودآباد، ایزدشهر، عباس آباد، فریدونکنار، چالوس و آمل تشییع و به خاک سپرده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این شهدا از لشکر 25کربلا بوده و در عملیات کربلای 4 به شهادت رسیده‌اند، گفت: مراسم شب وداع با شهدا در شهرهای گوناگون استان برگزار می‌شود.

 

 مستند شهدای غواص ساخته می‌شود 

جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران گفت: خانواده‌های هفت شهید غواص شناسایی شده‌اند.

سرهنگ یدا... پور افزود: تمامی مراحل اطلاع‌رسانی به خانواده‌های شهیدان با هماهنگی و برنامه ریزی بنیاد شهید انقلاب اسلامی و با حضور صدا و سیمای مازندران مستندسازی و در ایام تشییع شهدای غواص از شبکه مازندران پخش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تیم اطلاع‌رسانی از حضور نخبگان و افراد شاخص استانی بهره‌مند شدیم، یادآور شد: حضور پیشکسوتان دفاع مقدس، چهره‌های نظامی و مسؤولان استانی در اطلاع‌رسانی بسیار حایز اهمیت است و سبب دلگرمی بیشتر خانواده‌ها خواهد شد.

 

 کودکان مازندرانی به استقبال شهدای غواص می‌روند

همچنین مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران گفت: همزمان با انتقال پیکرهای مقدس شهدای غواص به استان مازندران، کودکان مازنی به استقبال شهدا می‌روند.

قاسم عزیززاده گرجی افزود: در نظر داریم با برگزاری ویژه برنامه‌ای با عنوان «شب معراج» در انتقال ارزشهای دفاع مقدس و ایثارگری‌ها و فداکاری‌های شهدا و رزمندگان به فرزندان امروز گامی
 برداریم.

وی با اشاره به اینکه کودکان نقش مهمی در ماندگارشدن پایداری و حس مقاومت در یک ملت دارند، خاطرنشان کرد: این کانون در نظر دارد در گرامیداشت یاد و خاطرات شهدای غواص، ویژه برنامه‌ای را در حضور پیکر مطهر شهدای عملیات کربلای4 در پارک موزه دفاع مقدس ساری برای کودکان و خانواده‌های حاضر در این برنامه برگزار کند.

وی گفت: قصه‌گویی از خاطرات شهدا، معرفی سرزمین، مسابقه پیامکی شبی با شهدا، شعرخوانی، پخش کلیپ از تصاویر شهدا و ارایه کتابهایی با موضوع جنگ ایران بخشی از برنامه‌های این کانون در شب وداع با شهداست.

عزیززاده گرجی به دعوت از همرزمان شهید و خاطره‌گویی در این مراسم اشاره کرد و از اهدای جوایز و مسابقه با محوریت دفاع و مبارزه، خواندن میثاق نامه با شهدا از زبان کودکان، خواندن دکلمه و اجرای سرود در این برنامه خبر داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.