۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰
کد خبر: 300155

زندگی سالم  / برگردان به پارسی: مریم سادات کاظمی - ميگرن؛ بيماري كه نام آن را اين روزها زياد مي‌شنويم. در واقع، اين نوع سردرد معمولاً با درد بسيار شديد ضربان دار همراه است  ...

خوراكي‌هایی براي تسكين میگرن

كه اغلب فقط در يك بخش سر احساس مي‌شود. ميگرن همچنين ممكن است سبب حالت تهوع شود و نور نيز آن را تشديد مي‌كند. زماني كه اين سردرد به سراغ فرد مي‌آيد، وي به دنبال محيطي تاريك و آرام مي‌گردد. درد ممكن است مانع از انجام فعاليتهاي روزمره طي 6 تا 48 ساعت شود و اغلب بروز برخي نشانه‌ها از ابتلا به اين بيماري حكايت دارند. خوشبختانه بعضي از مواد غذايي تأثير بسيار خوبی در تسكين ميگرن دارند و مي‌توانند بسيار كمك كننده باشند.

 

 علت ابتلا به ميگرن

- ميگرن در خانمها بسيار رايج است و از سنين جواني و حتي نوجواني بروز مي‌كند.

- زمينه‌هاي وراثت تأثير زیادی در ابتلا به اين بيماري دارند.

- ميگرن به علت فعاليت مغزي غيرعادي به دلیل تخريب بعضي از شبكه‌هاي عصبي و بافتهاي محيطي ايجاد مي‌شود.

- قطعاً استرس عامل مهمي است كه زمينه ساز بحران‌هاي شديد ميگرني مي‌شود.

- ناراحتي‌هاي كبدي

- تغييرات هورموني

- مشكلات بينايي

-  كار طولاني مدت با رايانه

- تغذيه نادرست

 

 عوامل زمينه ساز ميگرن

- استرس بسيار زياد طي روز

- تغييرات دوره خواب

- گرسنگي هنگام صبح

- قرار گرفتن طولاني مدت در معرض نور خورشيد

- سيكل‌هاي قاعدگي و همچنين مصرف قرص‌هاي ضد بارداري

- بعضي خوراكي ها مانند كاكائو، لبنيات و مواد غذايي دارای تيامين مانند پنير، ماهي، جگر مرغ، انجير و...

- نور بسيار درخشان و خيره كننده، بوهاي شديد، سر و صدا و صداهاي گوشخراش

 

  مسكن‌هاي طبيعي

زنجبيل: اين ادويه خوشمزه را بايد بي تردید يك مسكن طبيعي بسيار مؤثر براي تسكين ميگرن دانست. اگر دچار سردرد میگرنی شده‌اید، دمنوش زنجبيل را دو بار در روز ميل كنيد. براي تهيه اين دمنوش، آب را همراه با زنجبيل بجوشانيد و سپس بگذاريد چند دقيقه بماند. پس از صاف كردن جرعه جرعه بنوشيد.

نعناع:  سبزي معطر نعناع عالي ترين آرام بخش طبيعي محسوب مي‌شود. افزون بر اينكه مي‌توانيد از دمنوش آن استفاده كنيد، ماسا‍ژ گردن با اسانس نعناع نيز براي تسكين دردهاي ميگرني و شل شدن عضلات بسيار مفيد خواهد بود. استنشاق بخور آن نيز روش ديگري براي بهره مندي از خواص نعناع است.

اسطوخودوس، بادرنجبويه و زيرفون: همه اين گياهان تأثير آرام بخشي بسيار مؤثري دارند. مي‌توانيد دمنوشي از تركيب آنها تهيه كرده و هر پنج ساعت ميل کنید. بی‌گمان تأثير آن تعجب شما  را بر مي‌انگيزد.

گياه پنجه گربه: اين گياه براي بهبود ميگرن عالي است؛ زيرا التهاب را كاهش مي‌دهد و سبب تسكين درد مي‌شود.

گل هميشه بهار: گياه ديگر براي كسب آرامش و تسكين سردرد، گل هميشه بهار است. كافي است دو فنجان از دمنوش آن را در طول روز ميل کنید. براي تهيه دمنوش، يك چهارم ليتر آب را گرم كنيد و مشت كوچكي از گل‌هاي هميشه بهار را در آب بريزيد. سپس صاف كرده و كم كم بنوشيد.

اسانس اسطوخودوس: تكه اي پارچه يا پنبه را به اين اسانس آغشته كنيد و آن را روي شقيقه ها و پيشاني بگذاريد. اين روش از زمانهاي بسيار قديم براي تسكين دردهاي ميگرني كاربرد داشته است.

 

  تغذيه مناسب

ويتامين B12: مطالعات انجام شده در دانشگاه بلژيك ثابت مي‌كند همه مواد غذايي دارای ويتامين B12 مسكن هستند و به طور قابل توجهي سردرد را بهبود مي‌بخشند. اين ويتامين در همه مواد غذايي كه ريبوفلاوين دارند، از جمله ماهي ساردين، عدس، ماهي آزاد، قارچ و... وجود دارد.

ويتامين B6: عنصر ضروري براي افزايش سطح سروتونين كه مانع از بروز درد مي‌شود ويتامين B6 است. ماهي روغن، تن، قزل آلا، سيب زميني تنوري با پوست، كلم بروكلي، مارچوبه، شلغم، غلات سبوس دار و تخمه‌هاي آفتابگردان منبع غني اين ويتامين محسوب مي‌شوند.

منيزيم: با توجه به بسياري از مطالعات، زماني كه بدن در معرض استرس قرار مي‌گيرد، توليد منيزيم متوقف مي‌شود. در اين صورت دردهاي جسماني و به ويژه سردرد را در پي دارد. منيزيم در تخمه‌هاي آفتابگردان، گردو، برنج قهوه اي، شاه بلوط و... وجود دارد. البته مي‌توان از كپسولهاي منيزيوم نيز به عنوان مكمل غذايي استفاده كرد كه به پيشگيري از ميگرن كمك مي‌كند.

نمونه اي از يك برنامه غذايي روزانه براي پيشگيري يا تسكين ميگرن

- ناشتا: آب ليمو كه به پاكسازي بدن كمك مي‌كند.

- صبحانه: يك فنجان جو دوسر و يك ميوه

- ناهار: سوپ سبزي، سالاد تازه و ماهي آزاد

- شام: سبزي‌های بخارپز، ساندويج نان سبوس دار و يك فنجان جو دوسر همراه با شير بادام

- پیش از خواب: يك عدد سيب و دمنوشي از گياهاني كه ذکر شد.

- فراموش نكنيد كه در طول روز به مقدار زياد آب بنوشيد تا از تحليل آب بدن به خصوص در موارد استفراغ ناشي از ميگرن پيشگيري شود.

خوراكي هايي كه مصرف آنها بايد محدود شود:

- نوشيدني‌هاي شيرين

- شكلات

- پنيرهاي مانده

- سس گوجه فرنگي، ادويه ها، محلولها و خوراكي‌هاي نمك سود

- شير خالص گاو

- چاي سياه

افزون بر تأثير خوراكي ها در تسكين دردهاي ميگرني، ورزش كردن روزانه به مدت يك ساعت نيز نبايد فراموش شود. پياده روي و دوچرخه سواري از جمله تمرينات مفيد در اين زمینه هستند. همچنین از استرس نيز دوري كنيد و روشهاي كسب آرامش را به كار بريد. ميگرن و استرس ارتباط نزديكي با هم دارند؛ پس بهتر است از هم دور باشند! اوقاتي را در طول روز براي كسب استراحت و ارتباطات دوستانه با نزديكان خود اختصاص دهيد تا هر چه بيشتر آرامش داشته باشيد. 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.