اسماعیلی:  عجیب ترین اتفاق ممکن در باشگاهداری کشور، بار دیگر برای پرسپولیس رخ داد.

چگونه طاهری بدون رأی هیأت مدیره، مدیرعامل شد؟

 

داستان از جایی شروع شد که به محض شروع فصل نقل و انتقالات، از سوی حمید سجادی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش، هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس تعیین شد. هیأت مدیره‌ای که در واقع به صندلی‌شان برگشته بودند و تغییر آن‌چنانی نسبت به گذشته نداشتند. علی اکبر طاهری، محمدرضا زادمهر، حمیدرضا گرشاسبی، حسین عبدی و جعفر کاشانی اعضای جدید هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس شدند که تنها دو تغییر در آن حس می‌شد؛ عبدی و گرشاسبی. در اولین جلسه، حسین عبدی که عناوینی چون کاپیتان، مربی و مدیر کمیته فنی باشگاه را در کارنامه‌اش داشت، این بار سخنگوی هیأت مدیره و باشگاه پرسپولیس شد. جعفر کاشانی نیز با رأی  اکثریت ریاست هیأت مدیره را برعهده گرفت، اما طاهری سمتی بیش از سرپرستی هیأت مدیره را قبول نکرد. او تا پیش از اتفاقات اخیر و جدی شدن بحث انتخاب اسپانسر برای باشگاه، میلی به مدیرعاملی نداشت، اما چند صباحی است که سودای مدیریت بر مجموعه باشگاه در یک جایگاه محکم به سرش زده و او را رها نمی‌کند. اما طاهری یکشنبه شب و در اقدامی سؤال برانگیز، با تأیید مشاورش، یعنی مصطفی قنبرپور که همزمان، دستیار برانکو ایوانکویچ روی نیمکت است، مدیرعامل باشگاه «در رسانه ها» شد. اما ماجرا دقیقا چه بود؟

     طاهری چطور رأی گرفت؟

در ارگانها، شرکتها و نهادهایی که توسط هیأت مدیره هدایت می‌شود، انتخاب مدیرعامل با رأی  اعضای هیأت مدیره است. مدیرعامل فقط مجری مصوبات هیأت مدیره است و پستی اجرایی دارد. اما روز یکشنبه در باشگاه پرسپولیس هیچ جلسه‌ای با حضور اعضای هیأت مدیره برگزار نشد که آنها بخواهند به طاهری بابت مدیرعاملی‌اش رأی بدهند یا او را از مدیرعاملی عزل کنند، اما یکشنبه شب، خبر رسید او مدیرعامل شده است. همین مسأله معما را پیچیده تر می‌کند. بد نیست بدانید حسین عبدی برای انجام یک سفر تفریحی به همراه خانواده‌اش از ایران خارج شده، حمیدرضا گرشاسبی که مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران است، درگیر یک دوره مسابقات مهم استانی است، محمدرضا زادمهر روز یکشنبه اصلاً به باشگاه نرفت و جعفر کاشانی نیز دلیلی برای داشتن جلسه با طاهری نداشت. حالا اینکه در غیاب اعضای هیأت مدیره، چه کسی طاهری را مدیرعامل کرده، معمای دیگری است که باید حل شود.

     قنبرپور: من فقط اطلاع‌رسانی کردم

علی اکبر طاهری در این شرایط، روزه سکوت گرفته است، اما مصطفی قنبرپور مشاور طاهری و دستیار برانکو ایوانکویچ که یک ضلع معمای فوق است، در این‌باره گفت: «من قصد حاشیه سازی نداشتم و فقط خواستم یکسری اطلاعات در مورد شرایط مدیریتی پرسپولیس را در اختیار اهالی رسانه قرار دهم، وگرنه دلیلی نداشت بخواهم تیم را وارد یک بحران جدید کنم.»

      زادمهر: من از هیچ چیزی خبر ندارم

محمدرضا زادمهر، یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره در این خصوص حاضر به صحبت نشد. او فقط به گفتن یک جمله بسنده کرد:«من از هیچ چیز خبر ندارم، فقط می‌دانم آقای طاهری تمام اختیارات یک مدیرعامل را داراست.»

      کاشانی: خبر مدیرعاملی طاهری دروغ بود

اما جعفر کاشانی رئیس هیأت مدیره، این اخبار را تکذیب می‌کند. او در این‌باره گفت: «نمی دانم این اخبار از کدام کانال به دست رسانه‌ها رسیده، اما باید بگویم اصلاً چنین قضیه‌ای که طاهری مدیرعامل شده باشد، صحت ندارد. مدیرعامل باشگاه فقط با رأی هیأت مدیره معرفی خواهد شد و در غیر این صورت، انتخابش غیرقانونی تلقی می‌شود. البته گمان نمی‌کنم طاهری از سرپرستی پرسپولیس نیز ناراضی باشد.»

     حقوقدان ورزشی: این برخلاف قانون است

همچنین احمد براتی، حقوقدان ورزشی کشورمان در خصوص اتفاقی که افتاده، توضیحات جالبی داد. او گفت: «ما باید در هر شرایطی به قانون عمل کنیم. در قانون ذکر شده شرکتهایی که هیأت مدیره دارند، بر اساس میزان سهام شان باید قدرت رأی بگیرند. باشگاه دولتی مثل پرسپولیس با اینکه سهامدار خاصی ندارد، اما چون به صورت هیأت مدیره فعالیت می‌کند، باید مدیرعامل آن در هیأت مدیره رأی آورده و معرفی شود، در غیر این صورت، اقدامی خلاف قانون رخ داده است.»

     هیأت مدیره مقصر است

این اتفاق به دلیل تعلل اعضای هیأت مدیره برای انتخاب مدیرعامل رقم خورد. اگر هیأت مدیره، زودتر از اینها برای مدیرعاملی نقشه می‌کشید و شرایط تغییر می‌کرد، آیا این همه حاشیه و شایعه ساخته می‌شد؟ پرسپولیس به زودی اسپانسر جدید خود را می‌شناسد و حتماً سه عضو دیگر به هیأت مدیره‌اش اضافه خواهد شد. شاید عجله طاهری نیز به این علت بود، ولی او باید تا شروع جلسه بعدی هیأت مدیره با حضور همه اعضا صبر کند و آن وقت تصمیم اعضا و رأی آنها به مدیرعاملی‌اش را جویا شود. با این حال اتفاق بامزه‌ای رخ داد، اینکه یک نفر بدون مشورت با سایر اعضای هیأت مدیره، خودش را مدیرعامل باشگاه کند!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.