زورخانه آستان قدس رضوی با مساحت ۳۷۰ متر و ظرفیت ۸۰۰ تماشاچی در سال ۱۳۷۷ ایجاد شد، ...

گود باستانی تربیت بدنی آستان قدس رضوی میزبان منادیان فرهنگ علوی شد

 گود زورخانه به صورت هشت ضلعی با طرح اسلیمی و سقف آن از داخل به صورت طرح گنبد به نشانه گنبد حضرت امام رضا (ع) ساخته شده است.

مدیر عامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی در این باره در جمع خبرنگاران گفت: در گود زورخانه ای این مؤسسه ورزشکارانی از همه رده های سنی از هفت تا 80 ساله حضور دارند اما 150 ورزشکار باستانی کار به صورت ثابت در این گود فعالیت می کنند. حسین یوسفی افزود: همچنین شش مرشد در این گود برای ورزشکاران اشعار مذهبی، حماسی و تاریخی می خوانند و با آوا و نواهای خود فضایی متفاوت ایجاد می نمایند.

وی بیان کرد: یکی از کارهای خوب و مفید گود زورخانه‌ای آستان قدس رضوی مشهد، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای نوجوانان است تا با این ورزش باستانی ایران آشنا شوند. نوجوانانی که در این کلاس ها علاوه بر ورزش درس اخلاق هم می آموزند تا سفیران فرهنگی این رشته در جامعه باشند. وی گفت: در همین راستا تابستان امسال برای نخستین بار در شرق کشور آکادمی ورزش باستانی زورخانه ای در گود زورخانه ای آستان قدس رضوی راه اندازی شد که در آن به 25 پسر 10 تا 14 ساله ورزش های باستانی آموزش داده می شود. یوسفی افزود: برگزاری انواع مسابقات به مناسبت های مختلف این گود را به محل اصلی فعالیت های این رشته کهن تبدیل کرده است.

مدیر عامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی گفت: از زمان افتتاح این گود دهها مراسم گلریزان در این محل برگزار شده و برای حل مشکل بسیاری از افراد نیازمند جامعه گام های اساسی برداشته شده است.

وی درباره تأثیرات فرهنگی این گود در جامعه نیز افزود: این مجموعه همه امکانات لازم برای ورزش در این رشته را دارد و هر کس که به این محل وارد می شود به نوعی وارد یک مدرسه اخلاقی ورزشی می گردد.

****

 

 هاشم رسایی فر : 17شوال برای پهلوانان و آنهایی که دستی بر آتش ورزش ملی و مذهبی ایران زمین دارند یادآور مرامی پهلوانانه است. مرامی که میراث مقتدای همه پهلوانان و عیاران عالم است. مقتدایی که در اوج نبرد و درگیری با ظالمانه ترین دشمنانش لجام بر خشمش زد و نبرد در راه حق را جدا از تسویه حساب های شخصی اش نمود! چه مهربان مقتداییست علی(ع). کمتر ورزشکاری را می‌توانی پیدا کنی که ارادتش به علی (ع) را بروز ندهد. حساب باستانی کاران هم که از بقیه جداست. عشق علی(ع) در دل و خونشان است. با اسم و نام علی (ع) سر خم کرده و وارد گود زورخانه می‌شوند. دوشنبه شب گذشته خیلی از موسپیدان و پیشکسوتان باستانی کار مشهد سالروز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای را در گود باستانی مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی گرامی داشتند.

آنها آمده بودند تا ضمن ابراز ارادت به پیشگاه مولایشان فرهنگ و مرامی را که از علی(ع) برایشان باقی مانده بود را گرامی بدارند. میزبان  هم مثل هر سال مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی بود.

باستانی کاران از کودکانی که جا پای بزرگتر هایشان گذاشته بودند تا موسپیدان ذکر و زمزمه شان علی (ع) بود. مرشد از هر دری بر اشعار وارد می شد نام علی (ع) بود و ذکرش مرام علی(ع). میل و کباده و چرخ و سنگ همه آراسته با نام علی(ع). چه فرخنده شبی بود.

مدیران و زحمتکشان  گودهای باستانی مشهد میهمان مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی بودند و به پاس سال ها تلاششان در اشاعه فرهنگ پهلوانی، تقدیری خادمانه از آنها شد. مرشدان که صدای فرهنگ پهلوانی‌اند نیز زحماتشان نادیده نماند و 3 مرشد برتر مورد تفقد دستگاه خادمان آقا امام رضا(ع) واقع شدند و چه حرکت زیبایی بود در این مراسم که برای اولین بار دیده شد تلاش پهلوانک هایی که با عشق و علاقه به فرهنگ علوی ورزش پا جای پای پدران خود گذاشتند و در کنار ورزش های پر زرق و برقی که هر روز به تعداد آنها اضافه می شود لباس ورزش ملی و مذهبی کشورمان را بر تن نمودند تا حافظ آن باشند برای آیندگان.

گفته های حسین یوسفی، مدیرعامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی را که مرور می کنیم راه اندازی اولین آکادمی تخصصی ورزش باستانی و زورخانه ای در مجموعه تربیت بدنی آستان قدس رضوی آن هم برای اولین بار در کشور، نهالیست که میوه هایش همین پهلوانک هایی هستند که در آینده از  ورزش نیاکانمان حفاظت خواهند نمود.

هر چند که اهتمام مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی که برترین و مجهز ترین زوخانه جهان اسلام را در اختیار دارد بر گسترش بیش از پیش ورزش ملی و مذهبی ماست و مدیر عامل مؤسسه بر آن تأکیدی خاص دارد.

یوسفی از فرهنگ پهلوانی که مبتنی بر اخلاق مداری ورزشی است به عنوان اصلی مهم در مجموعه فعالیت های ورزشی آستان قدس رضوی یاد می کند و برنامه مجموعه تحت مدیریتش را در جهت نهادینه کردن فرهنگ علوی در ورزش های گوناگون را مد نظر قرار می دهد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.