قدس آنلاین - مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد گفت: این شرکت با دریافت روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز ترش حاوی ۳.۵ درصد هیدروژن سولفوره و ۶.۵ درصد منواکسیدکربن گاز مورد نیاز ۶ استان شمال و شمال شرق کشور را در بخش خانگی، تجاری صنعتی و نیروگاهی تأمین می‌کند.

شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد گاز ۶ استان کشور را تأمین می‌کند/ سه محصول این پالایشگاه در بازار بورس پذیرش شدند

به گزارش قدس آنلاین، ناصر اسلامی شب گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن بزرگداشت نام و یاد شهید محمود صارمی و تبریک روز خبرنگار در سخنانی اظهار داشت: این کشور با رهبری عالمانه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و رشادت‌های شهدا و ایثارگران و نخبگان و دانشمندان این مرز و بوم به موفقیت بسیاری دست یافته است و وظیفه ما این است که ادامه دهنده راه شهدا باشیم تا بتوانیم دین خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ادا کنیم.

وی با اشاره به حساسیت فعالیت‌های پالایشگاه گاز خانگیران افزود: این شرکت با دریافت روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز ترش حاوی 3.5 درصد هیدروژن سولفوره و 6.5 درصد منواکسیدکربن گاز مورد نیاز 6 استان شمال و شمال شرق کشور را در بخش خانگی، تجاری صنعتی و نیروگاهی تأمین می‌کند و اگر گاز این مجتمع قطع شود گاز 6 استان کشور قطع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد خاطرنشان کرد: در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد 3 مخزن گاز شیرین با نام‌های شوریجه B، D  و گنبدلی فعال است.

اسلامی با بیان اینکه کار اصلی پالایشگاه گاز خانگیران تبدیل گاز ترش به گاز شیرین است، تصریح کرد: تنها مخزن گاز ترش فعلی پالایشگاه، مخزن گاز ترش مزدوران است؛ ظرفیت مخزن گاز ترش 50 میلیون متر مکعب و ظرفیت مخازن گاز شیرین 9 میلیون متر مکعب در روز است.

وی تأکید کرد: در پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد 4 واحد بازیافت گوگرد وجود دارد که این واحدها سبب شده است که پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد به عنوان یک واحد بزرگ گوگردی در جهان شناخته می‌شود  و توان تولید گوگرد پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد در سال 2 هزار و 600 تن بوده اما با توجه به دریافت گازی که صورت می‌گیرد در حال حاضر میزان تولید گوگرد  2050تن است و روزانه 600 تن گوگرد بنتونیتی و 720 تن گوگرد دانه بندی تولید می‌شود و در آینده نیز گوگرد گرانول در این مجتمع گازی تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد با بیان اینکه این پالایشگاه تنها یک پالایشگاه گازی نیست عنوان کرد: 4 فراورده نفتی حلّال، نفتا، نفت سفید و گازوئیل نیز در پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد تولید می‌شود وچشم اندازمان این است که این پالایشگاه در سال 1400 سرآمدترین پالایشگاه گاز کشور باشد.

اسلامی با بیان اینکه شرکت پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد برای پیشرفت دارای استراتژی است تصریح کرد: این پالایشگاه در سال 81 شروع به گرفتن گواهینامه‌های ایزو کرده و در حال حاضر دارنده تندیس بلورین در نظام تعالی سازمان و تندیس زرین در نظام پیشنهادها است.

وی به اضافه شدن واحد ذخیره سازی گاز شوریجه اشاره و اظهار داشت: در 8 ماهه اول سال روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز به این مخزن تزریق می‌شود و در 4 ماهه آخر سال که دوران پیک مصرف است روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز برداشت می شود که طی ماه‌های اردیبهشت تا آبان سال گذشته 576 میلیون متر مکعب گاز به این مخزن تزریق و در زمان پیک مصرف میزان یک میلیارد و سی میلیون متر مکعب گاز از آن برداشت شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد اضافه شدن واحد ذخیره سازی گاز شوریجه را به مجموعه این پالایشگاه به معنی اضافه شدن یک پالایشگاه جدید عنوان کرد و گفت: واحد ذخیره سازی شوریجه به صورت مستقل به بهره برداری نرسید بلکه جزئی از پالایشگاه گاز خانگیران است و نیروی موردنیاز نیز از این پالایشگاه تامین می‌شود.

اسلامی افزود: در سال 1393 توانستیم 2150 تن گوگرد تولید کنیم و در 4 ماهه اول امسال نیز 1063 تن گوگرد تولید کردیم.

وی با اشاره به پروژه بازیابی گازهای ارسالی (مشعل خاموش) تصریح کرد: از 5 سال گذشته این پروژه در حال انجام است که بخش اول آن باعث صرفه جویی 20 میلیون متر مکعب گاز شده است و نتایج خوبی برای محیط زیست و عدم آلودگی داشته است، بخش دوم این پروژه هم در حال اجراست که تجهیزات آن خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد بیان کرد: در پروژه بازیابی گازهای ارسالی 80 میلیون متر مکعب در سال بازیافت گاز داریم و 96 میلیارد تومان نیز صرفه جویی خواهیم داشت.

اسلامی به برداشت از مخازن مشترک اشاره کرد و گفت: در مخازن مشترک سعی بر این است که هرچه بیشتر برداریم، همچنین به علت افت فشار در مخزن مشترک گنبدلی سعی کردیم از گاز موجود در آن برای مصارف داخلی پالایشگاه استفاده کنیم.

وی اذعان داشت: کاهش توقفات ناخواسته از دیگر کارهایی بوده است که در این پالایشگاه انجام شده است و قابلیت اطمینان را در این حوزه در سال گذشته به 99.11 درصد رساندیم.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد به استفاده از نیروهای بومی در پالایشگاه گاز خانگیران سرخس اشاره و عنوان کرد: بیش از 100 پیمانکار بومی در این پالایشگاه تربیت شده‌اند و با استفاده از نیروهای بومی برای تعمیرات اساسی پالایشگاه، 3 میلیارد تومان صرفه جویی ایجاد شده که این کار خود نشان از اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون دارد.

اسلامی با بیان اینکه پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد 2هزار نفر پرسنل دارد، گفت: 60 درصد از نیروهای رسمی غیربومی و 40 درصد دیگر از نیروهای بومی هستند؛ در بین نیروهای پیمانکار 40 درصد غیر بومی و 60 درصد بومی هستند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد عنوان کرد: افتتاح ساختمان استراحتگاه کارکنان پالایشگاه و افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شهرک شهید ترشیزی از برنامه‌های این مجموعه در هفته دولت است.

اسلامی در ادامه به وضعیت نامناسب جاده سرخس مشهد اشاره و عنوان کرد: متاسفانه در این جاده 30 نفر از پرسنل پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد کشته شده‌اند.

وی از کمک وزارت نفت برای احداث جاده سرخس مشهد خبر داد و گفت: وزیر نفت مجوز داده‌اند تا یک سوم از کل بودجه راه مشهد سرخس را این وزارتخانه پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد درباره فروش گوگرد پالایشگاه خانگیران اظهار داشت: حدود 75 درصد از گوگرد تولیدی صادر می‌شود و حدود 25 درصد نیز به مصرف داخلی می رسد.

اسلامی از پذیرش (گوگرد بنتونیتی، گوگرد کلوخه و گوگرد دانه‌بندی) سه محصول این پالایشگاه در بازار بورس خبر داد و گفت: دوشنبه هفته آینده برنامه‌ریزی عرضه آن صورت می‌گیرد؛ همچنین کود گوگرد بنتونیتی برای بار نخست است که وارد بازار بورس می‌شود. 

وی افزود: اشتغال‌زایی و بهره‌گیری از الگوی اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری در پالایشگاه از اهداف اصلی مجموعه است.

سید محمد شخص امام پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.