مدیر گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران گفت: برای افزایش انسجام اجتماعی ایرانیان باید مناسبت های ملی و تقویمی برگزار کنیم و این مهم نیازمند تخصیص اعتبار و توجه ویژه است.

انسجام بخشی اجتماعی ایرانیان خارج کشور نیازمند توجه ویژه است

به گزارش قدس آنلاین و به  نقل از خبرنگار مهر، محمد مهدی فتوره چی شامگاه سه شنبه در نهمین همایش دانشجویان و اساتید خارج از کشور که در تالار جم برگزار شد اظهار کرد: رفتار شناسی ایرانیان مقیم خارج نشان دهنده روحیات هم وطن گریزی در این افراد است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران تاکید کرد: کسانی که شناخت واقعی از ارزشهای فرهنگی خود ندارند در مقابله با فرهنگ غرب بنیان اعتقادی شان فرو می ریزد.

وی با بیان اینکه این موضوع در قالب یک پدیده اجتماعی برای کسانی که خارج از کشور ساکن هستند قابل بررسی است گفت: این پدیده را می توان در قالب مفاهیم همکار گریزی و همشهری گریزی در کلان شهر ها بررسی کرد.

فتوره چی با اشاره به اینکه این پدیده مختص یک ملت خاص نیست افزود: مطالعات نشان می دهند در کشور های جنوب از نظر میزان توسعه که مبادرت به مهاجرت به سوی کشورهای توسعه یافته می کنند این پدیده قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: برخی از افراد ادله خاصی را برای این رفتار مطرح می کنند از جمله فاصله گرفتن از هم زبان ها برای تقویت بیشتر زبان کشور مقصد، نیاز به فرهنگ پذیری و گره خوردن با فرهنگ بیگانه.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه افزود: در سالهای اولیه اقامت این افراد به خاطر نیاز به کسب اطلاعات و مشکلات روحی و عاطفی و نیز نیاز اطلاعاتی برای کاهش هزینه ها پیوندشان را حفظ می کنند اما به میزان تسلط نسبی فرد و آشنائی با فرهنگ میزبان این ارتباط کاهش می یابد.

فتوره چی با اشاره به اینکه فرد در این مرحله سعی می کند از نظارت و کنترل اجتماعی هموطنان خود دور باشد افزود: بر اساس بررسی های علمی و مصاحبه ها در افراد فرهیخته و کسانی که سن بیشتری دارند و یا متاهل هستند این پدیده کمتر مشاهده می شود.

وی مهمترین عوامل هموطن گریزی را عدم تمایل فرد به مداخله در حریم خصوصی خود و نیز دلزدگی از الزامات ارزشی، محدودیت ها و قوانین حاکم در وطن دانست و افزود: عدم تمایل به مواجه شدن دید گاه های مخالف نیز از دلایل این هم وطن گریزی است.

وی به تحقیقاتی که راجع به سفرنامه های مستشرقین صورت گرفته اشاره کرد و اظهار کرد: این افراد به ۱۰۷ مورد از خصوصیات ایرانیان که  منفی هستند اشاره کرده اند و گفته اند ایرانی ها بیگانه پرست هستند و دوست دارند بیگانگان را در حل مسائل خودشان مداخله دهند که البته خیلی ها این نظرات را نقد کرده اند.

از موارد دیگر به این اشاره کرده اند که ایرانی ها در مقابل عناصر جدید تسلیم پذیر هستند و همواره در مواجه با بیگانگان بر اساس ترس و خود کوچک بینی عمل کرده اند و دیگر اینکه ایرانی ها به هنرمندان خود اهمیت نمی دهند و انسانهائی تجمل گرا و علاقه مند به فضولی در زندگی دیگران هستند.

وی از معضلات رایج در بین برخی از ایرانیانی که مهاجرت کرده اند را عدم تمایل آنها به پیوستن به انجمن های اسلامی و کانون های فرهنگی و فکری است و این افراد حتی تمایلی به ثبت نام فرزندانشان در مدارس ایرانی ندارند.

فتوره چی با اشاره به اینکه این افراد با تغییر قیافه و همگونی ظاهری با غربی ها بیشتر علاقه مند به مراسم و رویدادهای کشور میزبان هستند تاکید کرد: باید چاره اندیشی در دستور کار قرار گیرد و به دنبال این باشیم که چگونه این معضل را کمرنگ کنیم.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه افزود: شبکه های فارسی زبان می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند و باور های دینی اسلامی را در این افراد تقویت کنند ضمن اینکه برای افزایش انسجام اجتماعی ایرانیان باید به مناسبت های ملی و تقویمی اهمیت بدهیم و در این راستا اعتباراتی ویژه به این حوزه اختصاص دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.