یک ماه از تحویل گندم کشاورزان کردستانی به مراکز خرید می‌گذرد ولی هنوز بهای خرید دسترنج این قشر به حساب آنها واریز نشده به طوریکه تاکنون ۷۵ درصد بهای گندم خریداری شده پرداخت نشده است.

کشاورزان کردستانی چشم‌انتظار بهای گندم/ وعده‌های مسئولان عملی نشد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، کشاورزان به عنوان یکی از اقشار ضعیف جامعه که نیاز به حمایت های بیشتری از سوی دولت دارند محسوب می شوند و همیشه شعار دولتمردان حمایت از این قشر بوده و هست ولی متاسفانه آنچه در واقعیت مشاهده می شود با سخنان مدیران و مسئولان آسمان تا زمین تفاوت دارد.

کشاورزان در طول سال زراعی با رخدادهای طبیعی هم چون خشکسالی و سرمازدگی، سیل و غیره مواجه می شوند، لذا وجود این بلاهای طبیعی ریسک فعالیت در بخش کشاورزی را افزایش داده است تا کار در این عرصه نیاز به حمایت از سوی دولت داشته باشد.

بلای عمل نکردن به وعده های داده شده هم دامن کشاورزان کردستانی را گرفته و اکنون یک ماه است مدام در حال چک کردن حساب هایشان به امید واریز بهای دسترنج خویش از سوی دولت هستندکشاورزان استان کردستان امسال سال زراعی سختی را گذراندند و بخش زیادی از تولیدات و محصولات یک سال تلاش و زحمت آنها با وقوع خشکسالی، سرمازدگی و سیل از بین رفت.

حال به رغم خسارات بلایای طبیعی، بلای عمل نکردن به وعده های داده شده هم دامن کشاورزان کردستانی را گرفته و اکنون یک ماه است مدام در حال چک کردن حساب هایشان به امید واریز بهای دسترنج خویش از سوی دولت هستند.

تنها خواسته کشاورزان از مسئولان درک کردن شرایط آنها و عمل به وعده هایشان است، بیشترین دغدغه کشاورزان به ویژه گندمکاران استان فرارسیدن سررسید وام هایشان است و تنها منبع درآمدی برای پرداخت اقساط وام هایشان هم بهای گندم خریداری شده از سوی دولت است.

وعده پرداخت بهای گندم ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از تحویل عملی نشد

یک ماه از عدم پرداخت بهای گندم خریداری شده از کشاورزان استان می گذرد و این در حالی است که مسئولان وعده پرداخت ظرف مدت ۴۸ ساعت را داده بودند تا کشاورزان گندم های خود را به مراکز خرید تحویل دهند نه دلالان.

رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان بیجار که خود یکی از کشاورزان این منطقه نیز هست در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: از ابتدای اعلام قیمت خرید تضمینی و تا آغاز فصل برداشت گندم همواره مسئولان عنوان می کنند طی ۴۸ ساعت بهای خرید گندم به حساب کشاورزان واریز می شود، و دریغ از تحقق این وعده داده شد.

سیدحسین رحیمی اظهارداشت: متاسفانه اکنون یک ماه از تحویل گندم کشاورزان به مراکز خرید می گذرد و هنوز خبری از پول کشاورزان نیست و کشاورزان که حقوق بگیر دولت نیستند آنها بهای دسترنج خود را که به دولت فروختند، می خواهند.

برداشت گندم در کلاله استان گلستان

وی با بیان اینکه حدود ۹۵ درصد گندم شهرستان بیجار برداشت و به مراکز خرید تحویل داده شده است، ادامه داد: امسال پیش بینی کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تولید گندم در شهرستان بیجار شده بود ولی این پیش بینی تحقق نیافت و ما با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید این محصول در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته مواجه شدیم.

خواسته کشاورزان کردستانی در سفر رئیس جمهور مطرح نشد

وی عنوان کرد: قبل از سفر رئیس جمهور به استان کردستان جلسه ای در استانداری با حضور فعالان بخش کشاورزی تشکیل شد و در آنجا کشاورزان خواسته ها و مشکلات خود را مطرح کردند، تا مسئولان استان آنها را به رئیس جمهور منتقل کنند.

این کشاورز بیجاری افزود: یکی از خواسته های ما کشاورزان اجرای بند (د) تبصره (۱۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور مبنی بر تمدید مهلت بازپرداخت وام کشاورزان به دلیل خشکسالی، سرمازدگی، سیل و غیره است.

رحیمی افزود: رئیس جمهور به هر کدام از استان های کشور که قبل از کردستان سفر کرده بودند دستور تمدید مهلت بازپرداخت وام کشاورزان را دادند ولی متاسفانه در سفر به کردستان به این مهم اشاره ای نداشتند.

۷۵ درصد بهای گندم خریداری شده از کشاورزان تاکنون پرداخت نشده است

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر  با بیان اینکه تا تاریخ ۱۸ تیرماه امسال بهای گندم خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شده است، گفت: ارزش ریالی میزان گندم خریداری شده از کشاورزان استان توسط مراکز خرید ۴۸۲ میلیارد تومان است.

تاکنون ۱۱۹ میلیارد تومان از بهای گندم خریداری شده به کشاورزان استان پرداخت شده که این رقم معادل ۲۵ درصد بهای گندم خریداری شده استجمال صالحی ادامه داد: تاکنون ۱۱۹ میلیارد تومان از بهای گندم خریداری شده به کشاورزان استان پرداخت شده که این رقم معادل ۲۵ درصد بهای گندم خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد خرید گندم از کشاورزان استان توسط مراکز خرید انجام شده است، افزود: این مراکز موظف هستند تا زمانی که کشاورزان به آنها گندم تحویل دهند، اقدام به خرید این محصول کنند.

وی اعلام کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۴۱۴ هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان خریداری شده است و بیشترین میزان خرید گندم استان هم مربوط به شهرستان های بیجار، سقز و قروه بوده است.

مطالبات گندمکاران تا شهریور تسویه می شود

مدیرشعب بانک کشاورزی کردستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بانک کشاورزی در امر خرید گندم تنها واسط بین دولت و کشاورزان است.

اسعد فهیمی بیان کرد: دفتر معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری آخر این هفته را زمان واریز بهای گندم خریداری شده از کشاورزان اعلام کرده است و مقرر شده بهای کل خریدهای انجام شده از گندمکاران تا شهریور ماه امسال تسویه شود.

برداشت گندم از مزارع شهرستان هشت بندی استان هرمزگان

وی در خصوص بند(د) تبصره(۱۱) هم اظهارداشت: تاکنون اعتباری در این خصوص به بانک کشاورزی ابلاغ نشده است ولی در هر صورت با توجه به وضعیت کشاورزی استان در سال زراعی امسال بانک شرایط کشاورزان را مدنظر قرار داده و مراعات آنها را در صورت فرارسیدن موقع سررسید وام های آنها خواهد کرد.

روند توزیع اعتبارات بانک ها در پرداخت بهای گندم باید اصلاح شود

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: عدم پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده از کشاورزان کردستانی مختص امسال نیست و هرساله کشاورزان ما با این مشکل مواجه می شوند.

سید احسان علوی اظهارداشت: با توجه به اینکه کردستان در زمینه برداشت محصول گندم جزو آخرین استان های کشور است بانک ها اعتباراتی که به آنها اختصاص داده می شود، را در سایر استانها هزینه کرده و در نتیجه کشاورزان و گندم کاران کردستانی با مشکلات مختلفی مواجه می شوند.

وی بیان کرد: از طریق وزارت جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی این مشکل را پیگیری کردم و آنها هم وعده دادند در اسرع وقت اقدام به پرداخت وجه گندم کنند و از مسئولان استانی نیز انتظار می رود که این موضوع را به صورت ویژه دنبال کنند.

وی عنوان کرد: رویه و روند توزیع اعتبارات از سوی بانک های عامل پرداخت بهای گندم خریداری شده که امسال بانک کشاورزی این رسالت را برعهده داشت، باید اصلاح شود.

استان کردستان پنجمین استان کشور از لحاظ تولید محصول استراتژیک گندم بوده و رتبه نخست کشور را در سطح زیرکشت گندم دیم دارد وهرسال حدود ۵۴۸  هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم می رود که از این میزان ۵۱۴ هکتار به کشت دیم و مابقی آن به کشت آبی اختصاص پیدا می کند.

حال انتظار می رود گندمکاران استانی که در تولید مهمترین محصول زراعی کشور نقش تعیین کننده ای دارند، بیشتر مورد حمایت قرار گیرند تا انگیزه بیشتری در آنها برای تولید بیشتر و باکیفیت تر ایجاد شود نه اقدامی در راستای ناامید کردن آنها انجام شود.

عدم پرداخت به موقع پول گندم خریداری شده از سوی دولت باعث می شود تا رغبت و میل گندم کاران کردستانی به فعالیت های زراعی کاهش یابد و در نتیجه این مهم در دراز مدت باعث کاهش تولید بخش کشاورزی کردستان می شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.