کارشناسان مسائل غرب آسیا در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب سه‌شنبه ۱۳ مرداد ماه به بررسی مذاکرات هسته‌ای و اثر آن بر دیپلماسی منطقه‌ای پرداختند.

اعلام عدم حمایت ایران از متحدین خود، یک جنگ روانی است/ می‌بایست ظریف سفری به سوریه برای جلوگیری از جنگ روانی انجام می‌داد
به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود اسداللهی و صباح زنگنه کارشناسان مسائل غرب آسیا در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب سه‌شنبه 13 مرداد ماه به بررسی مذاکرات هسته‌ای و اثر آن بر دیپلماسی منطقه‌ای پرداختند.
 
به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای توانسته ظرفیت ایران را در منطقه افزایش دهد
 
در ابتدای این برنامه صباح زنگنه در خصوص مذاکرات هسته‌ای و نهایتاً جمع‌بندی انجام شده در این مذاکرات بر تعاملات منطقه‌ای ما اظهار داشت: اهمیت این موضوع به این است که ایران طی سی و اندی سال، علیرغم همه فشارها، مشکلات و تهدیدها توانسته به لحاظ علمی، تکنولوژی، اقتصادی و افزایش توانایی خود را بسازد و به مرحله‌ای برسد که با شش کشور مذاکره کند و حق خود را به رسمیت بشناساند که طبیعتاً این موضوع ظرفیت ایران را در منطقه افزایش می‌‌دهد.
 
وی ادامه داد: علیرغم این موفقیت خیلی از کشورهای منطقه به جای اینکه بیایند و با ایران به گفت‌وگو بپردازند و از این امکان که می‌تواند متعلق به کل منطقه باشد، استفاده کنند، به سنگ اندازی می‌پردازند تا مانع حرکت ما شوند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا این گفت‌وگوها انجام نگیرد و اگر هم انجام شود، به توافق نینجامد و الان که این توافق صورت گرفته سعی دارند در سطح رسانه‌ها به یک نوع ایران فوبیا ادامه دهند.
 
دیدگاهی که می‌گوید توافق به ضرر متحدان ایران است در چارچوب یک عملیات روانی انجام می‌شود
 
در ادامه این برنامه مسعود اسداللهی درباره این که مذاکرات هسته‌ای باعث تقویت و یا تضعیف متحدان ایران در منطقه خواهد شد، اظهار داشت: دیدگاهی که می‌گوید این توافق به ضرر متحدان ایران تمام خواهد شد در چارچوب یک عملیات روانی انجام می‌شود که از جریان مذاکرات شروع شد، در جریان مذاکرات نیز قبل از این که مذاکرات به نتیجه برسد ما مخالفت‌های شدید اسرائیل، عربستان و فرانسه را شاهد بودیم که هر آنچه از دست‌شان برمی‌آمد تا مذاکرات به نتیجه نرسد را انجام دادند.
 
 اعلام عدم حمایت ایران از متحدین خود یک جنگ روانی است
 
وی ادامه داد: این کشورها ایران فوبیا را به شدت در بالاترین سطح مطرح می‌کردند تا توافق انجام نشود اما به رغم خواست آن‌ها توافق انجام شد لذا الان مرحله دوم جنگ روانی را آغاز کردند که یک بخش آن این است که ایران در جریان این توافق امتیازات بزرگی داده است، از جمله این که دیگر حمایت از متحدان خود را ادامه نخواهد داد.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: این جریان عنوان می‌کند که در واقع ایران در مقابل امتیاز از غرب دست از حمایت از جنبش‌های مقاومت و هم‌پیمانانی که در طول این 30 سال با ما بوده‌اند، برداشته است در حالی که این مذاکرات صرفاً روی مذاکرات هسته‌ای بوده است.
 
اسداللهی تأکید کرد: این عملیات برای این است که بگویند ایران شکست خورده از مذاکرات خارج شده است.
 
در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب صباح زنگنه نیز درباره ادعای کشورهای غرب و درخواست آنها برای مبارزه با تروریسم علیرغم آن که آن‌ها گروه‌هایی مثل حزب الله و حماس را جزو گروهای تروریستی می‌دانند در حالی حمایت از این گروه‌ها جز خطوط قرمز ما است، اظهار داشت: تعریف تروریسم تعریف مفصلی است اما آنچه که مسلم و مورد اتفاق عموم است این است که نیروهای مبارز در دفاع از حق و کشور خود در برابر تجاوز دیگران تروریسم محسوب نمی شود اما به لحاظ سیای غرب تلاش می کند این مقوله ها را ادغام کند که هدف اصلی آن ها گرفتن امتیاز در این زمینه ها است، علیرغم این که ما معتقدیم نیت مبارزه با تروریسم از سوی آمریکا و غرب لمس نمی شود و ما به صداقت کشورهای مبارزه با تروریسم شک داریم.
 
ایران به حمایت قاطع از متحدان منطقه‌ای خود ادامه خواهد داد
 
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه در ادامه برنامه طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همزمان با همکاری همه جانبه با همسایگان و کشورهای منطقه حمایت خود را از متحدین منطقه‌ای ادامه می‌دهد، گفت: ظریف هفته گذشته به منطقه سفر کرد به طوری که این سفر رویکرد به همسایگان حوزه خلیج فارس و اعراب را دربرداشت.
 
وی با اشاره به این که در سفرهایی که طراحی شده است، کشورهای مقابل نیز به تهران سفر می‌کنند، بیان کرد: سفر وزیر خارجه سوریه و معاون وزیر خارجه پوتین در امور خاورمیانه را داریم.
 
توافق هسته‌ای نشان داد که مذاکره دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی کارآمدی خود را می‌تواند به اثبات برساند
 
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه اظهار داشت: توافق هسته‌ای این پیام را در دوره ای که برخی از کشورها و بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای توسل با زور را برای خود مدنظر قرار داده بودند، نشان داد که مذاکرات دیپلماتیک می‌تواند کارآمدی خود را در عرصه بین‌الملل به اثبات برساند.
 
بحران‌های منطقه‌ای راهکار سیاسی دارد
 
امیرعبداللهیان با بیان این که دیدار وزیر خارجه سوریه و نماینده پوتین در امور خاورمیانه انجام شده است، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که بحران‌های منطقه‌ای از یمن، بحرین و سوریه صرفاً راهکار سیاسی دارد.
 
وی با اشاره به طرح به روز شده ایران در ارتباط با سوریه خاطرنشان کرد: در خطای استراتژیک عربستان در حمله به یمن وزیر امور خارجه طرح سیاسی را ارائه دادند که در مقطع کنونی این طرح‌ها باید به روزرسانی شود.
 
امیر عبداللهیان گفت: طرف‌های مقابل تلاش می‌کنند در منطقه امتیاز بگیرند و یا این که تلاش می‌کنند روابط ما را با کشورهای منطقه‌ای به چالش بکشند.
 
با اشاره به این که اولین مرحله از سفرهای منطقه‌ای ظرفیت پس از توافق هسته‌ای انجام شده است، اظهار داشت: در آستانه این سفر وزارت کشور بحرین ادعای کذبی را مطرح کرد تا سفر را تحت تأثیر خود قرار دهند.
 
طی روزهای آینده مرحله دوم سفر ظریف به کشورهای منطقه انجام خواهد شد
 
معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه با اشاره به این که برخی کشورهای منطقه نسبت به برخی واقعیت‌های موجود در سیاست خارجی ایران رفتار سازنده‌ای را از خود بروز نداند، افزود: طی روزهای آینده مرحله دوم سفر ظریف به برخی کشورهای همسایه و عمدتاً منطقه انجام خواهد شد.
 
وی با اشاره به این که با مقامات سوریه باید جزئیات بیشتر طرح بروزرسانی را مورد بررسی قرار دهیم، گفت: تمرکز بر راهکار سیاسی و حمایت از متحدین منطقه‌ای به موازات همکاری همه‌جانبه با همسایگان و کشورهای منطقه در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار می‌گیرد.
 
ایران در برابر هر نوع افراط گرایی ایستادگی می‌کند
 
زنگنه در ادامه با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در برابر هر نوع افراط گرایی ایستادگی می‌کند، گفت: بروز حالت‌های رادیکالیزه گوناگون جهان اسلام را دچار مشکل کرده است، لذا این رادیکالیزاسیون خطر مهلکی برای همه کشورهای منطقه است.
 
وی با اشاره به این که اگر مرزهای ترکیه بر روی تروریسم سوریه و عراق بسته شود، آن‌ها ظرف چند ماه نابود می‌شوند، بیان کرد: ورود به مقوله نابود کردن یک رژیم از طریق تروریسم پایان ندارد.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این که کشورهایی که مشوق تروریسم هستند، این موضوع در نهایت بلای جان آن‌ها خواهد شد، اظهار داشت: امنیت تجزیه‌ناپذیر است.
 
وی با اشاره به بیانیه ظریف در روزنامه‌های عربی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر روی چند پایه و اصول حرف خود را مطرح می‌کند.
 
زنگنه با اشاره به این که هر فردی دارای یک رأی است، گفت: این مسئله حق ملت به حساب می‌آید به طوری که بر مبنای آن سیستم سیاسی و امنیتی کشور شکل می‌گیرد.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که اگر فردی با زور نظام بر سر کار بیاید جمهوری اسلامی ایران با آن مخالفت می‌کند، افزود: بحران‌های به وجود آمده ناشی از وسواس‌های امنیتی خاص است.
 
وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران چند طرح از جمله طرح همکاری‌های منطقه‌ای را ارائه کرده است، گفت: باید به طرحی فراگیر دست یابیم. لذا تجزیه منطقه را ناامن نگه می‌دارد و در نهایت باید کشورهای منطقه به مشارکت برسند.
 
زنگنه ادامه داد: بهتر بود با کشورهای منطقه‌ای شروع به مذاکره می‌کردیم و بعد به سراغ آمریکا و کشورهای غربی می‌رفتیم. 
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که باید به سوریه و لبنان سفر کرد، افزود: زیرا ملت‌های منطقه همراه ما هستند و همگی به دنبال صلح، امنیت و توسعه هستیم.
 
توان ما به لحاظ مقابله رسانه‌ای ضعیف است
 
وی با اشاره به این که جنگ، ترورسیم و در نهایت خشونت در کشورهای منطقه از جمله سوریه و لبنان تحمیل شده است، ادامه داد: قدرت تبلیغاتی و رسانه‌ای مخالفین ما بسیار بالا است، پس باید به این ضعف اعتراف کرد.
 
زنگنه افزود: توان تبلیغاتی ما ضعیف است اما دل ملت‌های منطقه و جهان اسلام با ما است.
 
اسداللهی در ادامه برنامه با اشاره به این که نظام بین‌الملل بر اساس عدالت و حق شکل نگرفته است، گفت: این نظام بر اساس قدرت به وجود آمده است.
 
وی با بیان این که ادعای کشورهای غربی برای مبارزه با تروریسم ریاکارانه است خاطرنشان کرد: ایران و متحدانش در این مسیر خون می‌دهند.
 
آمریکا در مراحل مختلف مذاکره در سطح بالا در منطقه برای توجیه همپیمانانش وجود داشت
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این که پشتوانه منطقه‌ای بسیار تعیین کننده است، اظهار داشت: آمریکا در مراحل مختلف مذاکرات سعی داشت تا در هر مرحله‌ای که مذاکرات تمام می‌شود در سطح بالا به منطقه بیاید و همپیمانان خود را توجیه کند.
 
اسداللهی با اشاره به این که آمریکا در این مسئله به هیچ وجه کوتاه نمی‌آمد، خاطرنشان کرد: متحدین آن‌ها بشدت مخالف مذاکرات بودند و علیه دولت اوباما موضع‌گیری می‌کردند به طوری که اشتون کارتر و جان کری با شش وزیر شورای خلیج فارس جلسه برگزار کردند.
 
 جا داشت ظریف سفری به سوریه برای جلوگیری از جنگ روانی انجام می‌داد
 
وی با بیان که ظریف به قطر، کویت و عراق رفت اما جا داشت که سفری به سوریه انجام می‌داد، افزود: سوریه به عنوان همپیمان ایران مطرح است، لذا باید نظام سوریه در جریان مذاکرات قرار می‌گرفت تا تحت جنگ روانی قرار نمی‌گرفت.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این که سوریه در جنگ 8 ساله در کنار ملت ما بود، گفت: به رغم فشار جهان عرب، این کشور کنار ایران ایستاد و کمک کرد.
 
اسداللهی با بیان این که منافع ملی ما برای جنگ با تروریسم اقتضا می‌کند، عنوان کرد: ما در این مقطع کوتاه نخواهیم آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.