قدس آنلاین-قاانی: باگذشت هفت سال ازتاسیس سازمان مدیریت بحران کشورهمچنان با بروز یک سانحه وبلایای طبیعی ،چهارچوبهای فعالیت وعملکرداین مجموعه باچالش واختلاف نظروانتقادهمراه می باشد.

زمزمه ادغام دوسازمان برای مقابله با بحرانهای طبیعی/ اسباب کشی سازمان پدافندغیرعامل به مدیریت بحران کشور

به گزارش قدس انلاین ،شازمان مدیریت یکی از سازمان‌های دولتی ایران می‌باشد که زیرنظر وزارت کشور ایران فعالیت می‌کند و وظیفهٔ آمادگی و پیشگیری از بحران‌ها، مدیریت آنها و ارائه کمک‌های اولیه به آسیب‌دیدگان و ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده با استفاده از همه امکانات و لوازم وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکتهای دولتی و عمومی و خصوصی، بانک‌ها و بیمه‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و ... را بر عهده دارد. این سازمان در خرداد ۱۳۸۷ و در زمان دولت نهم شروع به فعالیت کرد و در تعیین قوانین و چهارچوب‌های آن از تجربیات به دست آمده از نحوهٔ عملکرد سازمان‌های مشابه که پیش از آن در ایران بنانهاده شده‌بودند و از عملکرد مطلوبی برخوردار نبوده و منحل شده‌بودند، بهره گرفته شده است. چندی پیش و پس از سیل تهران و البرز که به مرگ شماری از شهروندان منجر شد، یکی از اعضای شورای شهر تهران خواستار ادغام دو سازمان مدیریت بحران کشور و پدافند غیرعامل شده بود. گرچه پیش از وی نیز زمزمه‌هایی در این باره به گوش رسید اما هیچ‌گاه این موضوع جدی نشد و تنها به انتشار چند خبر در رسانه‌ها محدود ماند.حال با توجه به اینکه قوانین سازمان مدیریت بحران مراحل بازنگری و تغییرات خود در مجلس را سپری می‌کند.

* پیشنهاد برای ادغام سازمان پدافندغیرعامل در مدیریت بحران کشور

چندی پیش رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: سازمان مدیریت بحران کشورهنوز نتوانسته است به یک تقسیم کار دقیق و مبتنی بر نظام مشخص بین اعضای سازمان، برای ارزیابی سریع حادثه دست یابد.رحمت اله حافظی در تذکر پیش از دستور جلسه امروز شورای شهر تهران با توجه به بارندگی اخیر و حادثه سیل جاری شده در برخی از نقاط شمال غرب شهر تهران و استان البرز، اظهار کرد: وجود آمارهای ضد و نقیض از میزان تلفات و خسارات از سوی منابع مختلف از ۱۲تا ۶۰نفر مفقود، ۸تا ۱۲کشته، ۲۰۰تا ۳هزار نفر روستایی در محاصره سیل و ۵تا ۶۰خودروی گرفتار سیلاب، بیانگر این واقعیت است که سازمان مدیریت بحران کشورهنوز نتوانسته است به یک تقسیم کار دقیق و مبتنی بر نظام مشخص بین اعضای سازمان، برای ارزیابی سریع حادثه دست یابد.وی ادامه داد: کارگروه‌های سازمان مدیریت بحران کشور فاقد برنامه هستند در حالی که انتظار می رود جایگاهی برای تصمیمات راهبردی و راهگشا وجود داشته باشد و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مختلف نیز بایستی از مهمترین دستاورد این کارگروه‌ها باشد، ولی حوادث مکرر گذشته موید خلاف این موضوع است. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سازمانهای هواشناسی، صدا و سیما، مدیریت بحران، پلیس و سایر سازمان‌های ذی ربط می توانند در کنار هم، یک سیستم هشدار سریع را در مخاطرات قابل پیش بینی شکل دهند، تاکید کرد: متاسفانه این بخشها جزایری و پراکنده هستند و تاکنون نتوانسته اند به عنوان یک مجموعه متحد و واحد عمل کنند.وی افزود: پس از این حادثه، شب بیداری مسئولان را شاهد بودیم ولی دریغ از وحدت فرماندهی و هماهنگی، وظیفه اصلی سازمان مدیریت بحران ایجاد این هماهنگی است که متاسفانه ضعف در این حوزه در تمام بحران‌های چندسال اخیر مشاهده می شود.به گفته حافظی یکی از دلایل نقش بسیار ضعیف سیستم مدیریت بحران کشور، نداشتن رویکردهای مبتنی بر جامعه در مدیریت بحران از قبیل سامانه هشدارعمومی است. برای جامعه ما هنوز سطوح هشدار و آماده باش به طور رسمی تعریف نشده و آموزش های لازم به مردم ارائه نشده است و سیستم‌های لازم برای اینکه هشدار به سمع افرادی که در معرض خطر هستند، برساند وجود ندارد.وی با بیان اینکه یکی دیگر از نقاط ضعف حاکم بر این سازمان اعمال مصلحت در انتخاب مسئولان و متولیان آن است و این مصلحت اندیشی باعث دورشدن افراد علمی و خبره از جایگاه مسئولیت شده است، گفت: شاهد هستیم که افراد سیاسی جایگزین افراد علمی و خبره شده است. از این رو قدم اول در باز کردن گره‌های پاسخ به بحران، مسئولیت پذیری است که اگر عذرخواهی و عزل مسئولان مقصر در این حادثه را شاهد نباشیم این گام برداشته نخواهد شد و در روزها، ماه‌ها و سال‌های آتی همچنان شاهد تکرار چنین حوادثی خواهیم بود.وی ادامه داد: آنچه که مسلم است این که مدیریت بحران کشور نه تنها درجایگاه معاونت یک وزارتخانه بلکه درجایگاه یک وزارتخانه نیز نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و لذا پیشنهاد می شود به عنوان یک سازمان زیر نظر رییس جمهور قرار گرفته و با اذن مقام معظم رهبری، سازمان پدافند غیرعامل در آن ادغام شده تا بتواند به صورت فرابخشی به سیاست گذاری و تامین زیرساختها و هماهنگی بین بخشی عمل کند.حافظی همچنین تصریح کرد: رییس این سازمان با تایید مقام معظم رهبری منصوب شود و توزیع بودجه امدادی همه دستگاه‌های امدادی به آن واگذار شود و محلی برای حضور دانشگاهیان و صاحب نظران حوزه بلایا و خبرگان عملیاتی و میدانی و مجربین این حوزه باشد و در راس آن یک شورای سیاست گذاری و ذیل آن یک شورای هماهنگی بین دستگاههای فعالیت کند تا شاهد تکرار حوادث تلخ گذشته نباشیم.

* سوء مدیریت به افزایش خسارت‌ها دامن می‌زند 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از مدیریت بحران از سوی سازمان‌های امدادرسان، گفت: متاسفانه عدم آمادگی لازم نهادهای مربوطه برای مقابله بابحران و سوء مدیریت‌ها خسارت‌های احتمالی را افزایش می دهد.  ایرج عبدی گفت: مدیریت بحران دارای مراحل مختلفی از جمله آمادگی نهادهای مختلف در حوزه بحران برای مقابله با  حوادث، پیشگیری و ارائه آموزش ها و هشدار لازم به مردم برای برخورد با حوادث این چنینی است؛ اما متاسفانه مدیریت بحران در آموزش های لازم به مردم و پرسنل درگیر با بحران و اقدام سریع برای مقابله با بحران ضعیف عمل کرده است.نماینده مردم خرم آباد و دوره درمجلس شورای اسلامی، افزود: به طور حتم مشکلات بسیاری در مدیریت بحران کشور وجود داشته و مسئولان در بخش آموزش به مردم و برخورداری از آمادگی لازم برای مقابله با بحران ضعیف عمل کردند، بنابراین باید در خصوص قوانین و مقرراتی که دراین حوزه وجود دارد بازبینی‌های لازم به عمل آید.وی ادامه داد: متاسفانه در مرحله وقوع بحران دستگاه‌ها به دلیل نداشتن آمادگی‌های لازم نمی توانند واکنش سریع نشان داده و وارد عمل شوند؛ البته در حوزه بازسازی مناطق تخریب شده پس ازوقوع بحران مسئولان کشور به خوبی عمل کرده و سرعت بازسازی ها درحال حاضر قابل قبول است.عبدی با بیان اینکه انتظار می‌رود که سازمان مدیریت بحران وزارت کشور با مدیریت صحیح مشکلات موجود در مراحل گفته شده را حل کند، گفت: آنچه مسلم است عملکرد ضعیف مسئولان در حوزه مدیریت بحران است، این درحالی است که باید با آموزش های لازم قبل از وقوع بحران و رفع ایرادات و نواقص از خسارات‌های احتمالی جلوگیری کرد.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه سوء مدیریت درمراحل مختلف بحران وجود داشته و درمناطقی که احتمال سیل و طوفان وجود دارد هشدارهای لازم داده نشده و مدیریت صحیح صورت نمی گیرد که همین امر افزایش خسارت های احتمالی را به دنبال خواهد داشت، از این رو سوء مدیریت ها درمراحلی چون آمادگی قبل ازبحران ، زمان حادثه و بازسازی ها مشکلات بسیاری به وجود می آورد، اما با شناسایی افراد و سازمان های که مقصر دراین حوادث و اطلاع رسانی به موقع می توان از بحران‌های بعدی پیشگیری کرد.

* تجهیزات امدادرسانی نیازمند بازبینی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از عملکرد ستاد مدیریت بحران در مقابله با بلایای طبیعی، گفت: ضعف نظارت و فرسودگی تجهیزات امدادرسانی مهم‌ترین مشکل در مقابله با بحران است. حمیدرضا مشهدی عباسی ، درخصوص اختصاص سند مشترک میان دستگاه‌های اجرایی برای مشخص شدن وظایف آنها حین و پس از بحران، گفت: متاسفانه مسئولان مربوطه همه این موارد و طرح‌ها را تنها پس ازبحران عملیاتی می‌کنند و تا قبل از وقوع حادثه و بحران هیچ طرح و برنامه‌ای برای جلوگیری از افزایش خسارت ها ندارند، اما ذکر این نکته بسیار مهم است که ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور و استانداری‌ها برای مقابله با بحران از آمادگی لازم برخوردار نیستند.نماینده مردم دماوند، فیروزکوه و رودهن در مجلس شورای اسلامی، افزود: البته بخشی از مشکلات پس از وقوع بحران به دخل و تصرف برخی نهادها و ارگان‌ها ارتباط دارد، به عنوان مثال شهرداری‌ها جواز ساخت وساز در حریم رودخانه‌ها را صادر کرده و مردم نیز اقدام به ساختمان‌سازی می‌کنند که البته با تغییر مسیر رودخانه مشکلاتی نظیر سیل و افزایش تخریب ها به وجود می آید.وی تاکید کرد: همچنین باید به این نکته اشاره کرد که تخریب منابع طبیعی باعث سیل می‌شود، اما اگر پیشگیری‌ها به خوبی صورت گیرد هیچ‌گاه شاهد خسارت‌های این چنینی نظیر سیل چندی پیش در استان تهران و برخی استان‌های دیگر کشور نخواهیم بود، اما در حال حاضر چرای بی‌رویه دام آسیب جدی به گیاه‌خاک، مراتع و منابع طبیعی وارد می‌کند که همین امر یکی ازدلایل بروز سیل است.مشهدی عباسی تصریح کرد: به طور قطع وزارت جهاد کشاورزی باید با متخلفان ورود دام به منابع طبیعی برخورد کرده و این موضوع باید با پروانه و مجوز صورت گیرد، بنابراین باید گفت که در همه نقاط کشور بارندگی دلیل سیل نیست.این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور مسئولان مربوط بحران توفان استان تهران را پیگیری خواهد کرد، گفت: متاسفانه بسیاری از تجهیزات و امکانات نهادهای امدادرسان در مواقع بحران کارکرد مناسبی ندارد، به عنوان مثال بسیاری از ماشین های آتش نشانی در زمان وقوع حادثه در مقابله با بحران موفق عمل نکرده و بسیاری از تجهیزات فرسوده هستند، بنابراین مواردی نظیر نظارت، بازرسی و آگاهی همیشه باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: البته تشکیل سند مشترک میان دستگاه های اجرایی برای مشخص شدن وظایف آنها حین و پس از بحران اقدام مناسبی است، اما ضعف مدیریت بحران بزرگترین مشکل مسئولان در مقابله با بحران است

*باید مستقل باشند!

درهمین باره اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: به نظر من چنین احتمالی وجود ندارد و دو سازمان مدیریت بحران کشور و پدافند غیرعامل باید مستقل از یکدیگر عمل کنند.وی درباره طرح پیشنهاد ادغام سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان پدافند غیرعامل در شورای شهر تهران، اظهار کرد: به شخصه مخالف چنین تصمیمی هستم و به نظرم اقدام غیرکارشناسی محسوب می‌شود. مخالفت من ربطی به اینکه من ریاست این سازمان را برعهده دارم ندارد و در هر جایگاه دیگری بودم باز هم مخالفت خود با آن را ابراز می‌کردم.رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: موضوع پدافند غیرعامل و وظایف آن در مباحث ملی و کلان کشور و در مقابل هجوم دشمن به طرق مختلف کاربرد دارد. در حالی که فلسفه تشکیل مدیریت بحران، مدیریت و ساماندهی دستگاه‌های مختلف در زمان بروز حوادث طبیعی، بحران‌ها و حوادث انسان‌ساز است که این دو هیچ ربطی به یکدیگر ندارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.