سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید توافق ایران تمام راه‌های دستیابی به بمب هسته‌ای را می‌بندد.

توافقات آژانس با کشورها محرمانه نیست

وی افزود: جان کری وزیر خارجه بسیار شفاف بوده است.ما از مخالفت نخست وزیر نتانیاهو با این توافق آگاهیم.البته افراد دیگری در اسرائیل هستند که فکر می کنند که این توافق ،توافق خوبی است.امیدواریم که مردم آمریکا در هر کجا هستند به منابع گوناگون رجوع و توجه کنند.تمامی اعضای گروه پنج به علاوه یک معتقدند که این توافق بهترین توافق است و به صراحت تمامی راههای دسترسی ایران به تسلیحات اتمی را می بندد.

تونر در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید اوباما قصد دارد روز چهارشنبه درباره توافق با ایران سخنرانی کند، گفت:من نمی توانم پیش داوری درباره جزئیات این سخنرانی داشته باشم.تنها می توانم که رئیس جمهور قصد دارد فردا در این رابطه سخنرانی کند.مطمئنا نگاه ما رو به جلو خواهد بود.به طور شفاف ما دولت آمریکا هستیم و به طور کامل وارد موضوع شده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته که آژانس از افشای هرگونه جزئیات توافقاتش با تهران به آمریکا منع شده است،نظر شما چیست و آیا شما متن این توافقات را دیده اید،گفت: ما درباره این اسناد اطلاع رسانی کرده ایم اما آنها را به چشم خود ندیده ایم. ما به طور کامل اطلاع رسانی کرده ایم. اجازه بدهید موضوع را قدری بیشتر باز کنم لازم است که یادآوری کنم که این نوع توافقات تنها درباره ایران وجود ندارد و این نوع توافقات، توافقاتی محرمانه نیستند. آژانس با هر کشوری توافقات دارد و این تصور که نوعی توافق سری و یا یک توافق پشت صحنه وجود دارد، نادرست است. همانطور که گفتم ما به طور کامل درباره آنچه که در درون این توافقات وجود دارد و درباره چه هستند، اطلاع رسانی کرده ایم.

وی افزود: این توافق ها تنها درباره ایران وجود ندارند.آژانس با کشورهای سراسر جهان توافق های زیادی از این نوع دارد. من شمار دقیق آنها را نمی دانم.آنها همچنین توافق هایی مشابه با آمریکا دارند.این توافقات ،توافقاتی مرسوم هستند و وجود دارند.هیچ مورد سری درباره آنها وجود ندارد و ما درباره آنها اطلاع رسانی کرده ایم.ما مطمئنیم و به خوبی می دانید که این توافقها ،توافقهایی خوب هستند.کنگره تمامی مواردی را که برای بررسی توافق اتمی ایران به آنها نیاز دارد در اختیار دارد و ما آنها را در روز نوزدهم ژوئیه برای آنها فرستاده ایم.

وی افزود:همانطور که شما می دانید،آژانس و ایران بر سر نقشه راه که شامل گام هایی برای شفاف سازی مسائل پیشین و کنونی و از جمله بعد احتمالی نظامی است،توافق کردند.تحت طرح جامع اقدام مشترک ایران باید فعالیت های مربوط به این نقشه راه را تا پانزدهم اکتبر و پیش از هر رفع تحریمی تکمیل کند و این موضوعی است که تمرکز ما بر روی آن وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.