طرح چهارماده‌ای ایران بار دیگر به محور گفت‌وگوها برای پایان دادن به جنگ سوریه بازگشت و سفر وزیر امور خارجه سوریه و معاون وزیر خارجه روسیه به تهران در این راستا صورت گرفته است.

طرح به‌روزرسانی شده ایران و بازگشت بارقه امید برای پایان جنگ در سوریه

"حسین امیرعبداللهیان" معاون وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این از طرح به‌روز رسانی شده ایران درباره سوریه خبر داده بود.

وی  بدون اشاره به جزئیات این طرح گفته بود: طرح سیاسی چهارماده‌ای جمهوری اسلامی ایران که توسط آقای ظریف ارائه شده در زمان حاضر یکی از کاراترین و جدی‌ترین طرحهایی است که در دستور کار سازمان ملل و بازیگران بین المللی قرار دارد چون طرحی است مبتنی بر واقعیت‌های موجود، این طرح توسط جمهوری اسلامی ایران به‌‌روز رسانی شده و ما در سفر آقای ولید المعلم، رایزنی‌های بیشتری را با ایشان درباره طرح خواهیم داشت، در سفر آقای بوگدانف جزییات این طرح را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی در عین حال درباره طرح روسیه نیز گفت: معتقدیم که آنچه به‌عنوان طرح سیاسی روسیه مطرح شده در واقع نقاط مشترکی است که بین طرح تهران و مسکو قرار دارد.

از زمان اعلام طرح به‌روز رسانی شده یا به‌اصطلاح تعدیل شده ایران درباره سوریه، گمانه زنی‌های رسانه‌ای درباره جزئیات این طرح مطرح شده است. در این راستای شبکه تلویزیونی المیادین دیروز به‌نقل از یک منبع بلندپایه ایرانی جزئیات طرح تعدیل شده تهران برای حل بحران سوریه را فاش کرد.

براساس این طرح، بند اول آن خواستار توقف فوری جنگ و آتش‌بس در این کشور است. به‌گفته این منبع، بند دوم خواستار تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه است.

بر اساس جزئیات فاش‌شده طرح ایران، بند سوم نیز شامل اصلاح قانون اساسی بر مبنای توافق و اطمینان بخشیدن به مجموعه‌های طائفه‌ای در سوریه است.

بند چهارم از طرح ایران شامل درخواست برای اجرای انتخابات تحت نظارت بین‌المللی در سوریه است.

هنوز جزئیات طرح به‌روز رسانی شده ایران رسماً اعلام نشده و قرار است در نشست سه‌جانبه تهران این طرح مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه درباره طرح به‌روزرسانی شده ایران درباره سوریه گفت: با مقامات سوریه باید جزئیات بیشتر این طرح مورد بررسی قرار گیرد.

پس از توافق هسته‌ای وین تحرکات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای حل بحران سوریه وارد مرحله جدیدی شده است و در این رابطه روسیه نیز همسو با ایران تلاش دارد که بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی حل و فصل شود، گرچه برخی از رسانه‌ها تلاش دارند همچون گذشته این طور القا کنند که موضع روسیه در قبال سوریه تغییر کرده است؛  امری که بارها با مخالفت شدید روسیه مواجه شده است.

«میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه و فرستاده ویژه پوتین در امور خاورمیانه که به تهران سفر کرده است، بعد از دیدار با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان گفت: موضع مسکو در قبال سوریه هرگز تغییر نخواهد کرد. وی افزود: موضع روسیه چیزی نیست که با تغییر شرایط تغییر کند، ما به توافقات و بیانیه‌ها از جمله بیانیه ژنو پایبندیم.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما معتقدیم که باید دولت سوریه و معارضان برای تعیین سرنوشت سوریه به‌گونه‌ای که منافع همه تأمین شود با یکدیگر مذاکره کنند.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشور ما نیز در این باره تأکید کرد که ایران همزمان با همکاری همه‌جانبه با همسایگان و کشورهای منطقه به‌طور قاطع حمایت خود را از متحدان منطقه‌ای ادامه می‌دهد.

بر اساس آنچه امیرعبداللهیان اعلام کرد، قرار است دور دوم سفر منطقه‌ای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای همسایه طی روزهای آینده آغاز شود. به‌گفته وی تمرکز بر راهکار سیاسی و حمایت از متحدان منطقه‌ای به‌موازات همکاری همه‌جانبه با همسایگان و کشورهای منطقه در دستور کار جدی دستگاه دیپلماسی قرار دارد.

پیش از این نیز سرگئی لاوروف، جان کری و عادل الجبیر وزرای خارجه روسیه، آمریکا و عربستان در دوحه قطر درباره تحولات منطقه از جمله سوریه و یمن گفت‌وگو کردند. جزئیاتی بیشتر از این نشست منتشر نشده اما برای اولین بار است که این سه کشور در این سطح گرد هم می‌آیند تا برای یافتن راه حلی دیپلماتیک درباره بحران سوریه به گفت‌وگو بنشینند. این نشست همچنین پس از آن صورت می‌گیرد که روزنامه الاخبار پیش از این از دیدار سرتیپ علی المملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه با شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی در ریاض خبر داده بود.

این روزنامه همچنین  از دعوت رسمی عمان از ولید معلم وزیر خارجه سوریه برای سفر به این کشور و احتمال دیدار سه‌جانبه وزیران خارجه عمان، سوریه و عربستان پرده برداشت.
روزنامه الاخبار گزارش داد که ولید المعلم وزیر خارجه سوریه، دعوت رسمی از همتای عمانی خود یوسف بن علوی برای سفر به مسقط دریافت کرده است.

به‌نوشته این رسانه، علاوه بر دیدار دوجانبه ولید المعلم با همتای عمانی‌اش، مقدمات دیدار وزیر خارجه سوریه با عادل الجبیر همتای سعودی‌اش فراهم خواهد شد و نشست سه‌جانبه‌ای در جریان این سفر برگزار خواهد شد.

این درحالی است که قبلاً پایگاه خبری الاوسط اعلام کرده بود که احتمالاً وزرای خارجه سوریه و عربستان با میانجیگری روسیه در مسقط پایتخت عمان با هم دیدار کنند.

پایگاه خبری الاوسط در این باره گزارش داد که بعد از فراهم کردن مقدمات دیدار علی مملوک و محمد بن سلمان از سوی سرویس اطلاعاتی روسیه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور اقداماتی را برای مقدمه چینی جهت دیدار ولید معلم وزیر خارجه سوریه با عادل الجبیر همتای سعودی خود در عمان در دست اجرا دارد.

اخیراً مسکو اعلام کرده بود که بعید نیست که دیدارهایی بین دولت سوریه با مقامات آل سعود برگزار شود،‌ این در حالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اخیراً پیشنهاد تشکیل ائتلاف منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم با مشارکت دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و دیگر دولت‌های منطقه از جمله عربستان و ترکیه را مطرح کرده بود که ولید معلم وزیر خارجه سوریه آن را شبیه یک معجزه خوانده بود.

به هر حال با تحرکات گسترده‌ای که در سطح منطقه و فرامنطقه درباره سوریه شاهد آن هستیم، و پس از بی‌نتیجه ماندن نشست ژنو 1 و 2 درباره سوریه باید دید که دیپلماسی‌ای که این بار در حل پرونده سوریه فعال شده است، می‌تواند به جنگ و خونریزی در سوریه پایان دهد و پرونده درگیری در سوریه را برای همیشه ببندد یا خیر. با توجه به نتایج نشست سه‌جانبه تهران و اینکه سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای همسایه نیز در پیش است، تحولات چند روز آینده تا حدی پاسخ به این سؤال را روشن خواهد کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.