رئیس هیئت عامل ایمیدرو از صادرات ۲.۵ میلیون تنی فولاد ایران به کشورهای اروپایی و غیر اروپایی در سال گذشته خبر داد و گفت: مذاکرات مفصلی با هیئت های آلمانی، فرانسوی و هلندی برای سرمایه گذاری در صنعت فولاد و معدن ایران انجام شده است.

مذاکرات ایران با خارجی‌ها برای جذب ۲۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری معدنی

معاون وزیر صنایع و معادن ایران در مصاحبه با این پایگاه خبری گفت: ایران دارای بزرگترین منابع گازی جهان، در حال برنامه ریزی پروژه هایی در زمینه های مختلف از فولاد گرفته تا تولید آلومنیوم و استخراج طلا و مس است.

مهدی کرباسیان افزود، هیئت های آلمانی، فرانسوی و هلندی در چند هفته گذشته به تهران سفر کرده اند و یک سمینار دو روزه در زمینه فرصت های صنعت فولاد قرار است در ماه سپتامبر در جزیره کیش برگزار شود. شرکت هایی که قصد سرمایه گذاری دارند، مایل نیستند تا زمان لغو تحریم ها هویتشان فاش شود.

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در ادامه گفت: «تحریم های اعمال شده علیه ایران مطمئنا به مردم ایران ضربه زده و مطمئنا توسعه در صنعت فولاد و دیگر زمینه ها را کند کرده است... سرمایه گذاری در ایران وقتی که تحریم ها برداشته شود، یک شرایط برد برد را فراهم خواهد ساخت.»

بر اساس گزارش سال 2010 یو اس ژئولوجیکال، ایران دارای بیش از 3 هزار معدن فعال است که عمدتا متعلق به بخش خصوصی اند و 9 درصد تولید سنگ گچ و 2 درصد تولید مالیبندوم و نیتروژن جهان را به خود اختصاص داده است.

کرباسیان گفت، ایران 2.7 میلیارد پوند سنگ آهن دارد که از آن برای تولید فولاد استفاده می شود. تولید فولاد ایران قرار است از 22 میلیون تن فعلی، به 55 میلیون تن تا سال 2025 برسد.

«ظرفیت پیش بینی شده به ما کمک خواهد کرد تا صادرات فولادمان را حدود 12 میلیون تن در سال افزایش دهیم.» به گفته کرباسیان، سال گذشته ایران 2.5 میلیون تن فولاد به کشورهای ایتالیا، امارات، عراق، تایلند، اسپانیا و انگلیس صادر کرد.

«ما مذاکرات مفصلی را با آنها (هیئت های آلمانی، فرانسوی و هلندی) در مورد سرمایه گذاری ها در صنایع فولاد و معدن کشور داشتیم... ما همچنین مذاکراتی هم با نمایندگان شرکت های انگلیسی و اتریشی داشته ایم.»

به گفته این مقام ایرانی، مذاکراتی با شرکت های ژاپنی برای سرمایه گذاری در کارخانه فولاد مکران واقع در منطقه آزاد تجاری چابهار در جریان است که ظرفیت تولید 3 میلیون تن فولاد را داراست. وی افزود، شرکت های هندی و کره ای هم در حال بررسی سرمایه گذاری در چابهار هستند.
 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.