قدس آنلاین - رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری کشور گفت: شبکه های اجتماعی از طریق خوانش پیام، باعث تکه تکه شدن هویت انسان می شوند.

شبکه های اجتماعی؛ هویت انسان را تکه تکه می کنند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر وحید یامین پور دیشب در هفتمین پاتوق فعالان هنری، ادبی و رسانه ای خراسان رضوی  استفاده از شبکه های اجتماعی در جهان را از نظر نظریه پردازان بلاتکلیف دانست و افزود: برخی از نظریه پردازان غربی، شبکه های اجتماعی جدید در تلفن های همراه، تبلت و .... نسل دوم رسانه های دیجیتال می دانند.

او که خود فعال رسانه ای در دانشگاه و رسانه است با تاکید بر این که شبکه های اجتماعی در تقویت جریان هایی مانند داعش بسیار تاثیرگذار هستند تصریح کرد: جنس تاثیرگذاری شبکه های جدید اجتماعی که با اینترنت قابل دسترس است با رسانه هایی مانند تلویزیون اصلا قابل قیاس نیست، زیرا اگرچه تلویزیون و روزنامه،  پیامی هایی را به مخاطب خود منتقل می کنند اما شبکه های اجتماعی، پیام را به عنوان یک منبع خبری با هدف از پیش تعیین شده به خوانش می گذارند تا مخاطب خود را دچار تشویش کنند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری کشور، شبکه های اجتماعی را عاملی برای رمزگذاری پیام اعلام کرد و گفت: با وجود این که رسانه ها، پیام را به مخاطب تزریق می کنند اما تاثیر این پیام ها در همه مردم یکسان نیست زیرا سلایق و نوع تفکر انسان ها با یکدیگر متفاوت است.

دکتر یامین پور اظهار کرد: متاسفانه شبکه های اجتماعی، پیام ها بخصوص آنهایی که از سوی مقامات عالی رتبه ایران اسلامی باشد را به گونه ای برای مخاطب خود بیان می کنند که شهروند ایرانی به جای احساس غرور به کشور خود، تفکرات نامناسب پیدا کند و با این گونه از رسانه ها همراه شود.

به گفته او، رسانه ملی و مکتوب داخل کشور در برخی مواقع از شبکه های اجتماعی در تحویل پیام به مخاطب خود عقب می افتد زیرا هنوز نتوانسته است با این شبکه ها رقابت کند.

دکتر یامین پور رسانه هایی مانند بی بی سی که صرفا به خوانش پیام برای مخاطب پرداختند، معنای واقعی جنگ روانی که همانا کاشتن بذر نگاه متفاوت در ذهن مخاطب است، عنوان کرد و افزود: شبکه های اجتماعی از مارپیچ سکوت که به معنای سکوت رسانه ها در مقابل شبکه های فریادی است، بهره می برند و این موضوع باعث شده تا رسانه های داخلی دچار خودسانسوری شوند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری کشور گفت: متاسفانه با شروع بکار شبکه های اجتماعی، فرقه های مختلف نیز بیشتر از گذشته پررنگ شدند و این موضوع منجر به جذب مخاطبان بخصوص جوانان به این فرقه ها می شود بنابراین شبکه های اجتماعی بیشتر از آن که فرصت باشند تهدیدی برای ایران محسوب می شوند.

او فراگیر شدن کاربران شبکه های اجتماعی را نمونه ای برای افزایش تعداد شهروندانی که از سطح فرهنگ و دانش پایینی برخوردار هستند عنوان و بیان کرد: شبکه های اجتماعی از کاهش زمان برای مخاطب به نفع خود استفاده می کند به طوری که بیشترین اطلاعات را با کمترین معنا به او منتقل می نماید لذا آسیب از جنس خود رسانه است نه پیام.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.