عباسعلی سپاهی یونسی: قدس ویژه خراسان- دیروز  وقتی برای پوشش مراسمی که با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی در تالار نور مشهد برگزار شده بود،...

 اتفاق خوبی که به مشهد هم رسید

 رفتم، با  اعداد فراوان شرکت کننده‌ها در برنامه روبه‌رو شدم که نشان از توجه خوب به بحث کتاب و کتابخوانی می داد.

اما اصل ماجرا چه بود؟ از چندی پیش در کشورمان نشستهایی با عنوان نشست کتابخوان برگزار می شود که طبق آنچه گفته اند، سلسله نشست‌های «کتاب‌خوان» به منظور اشتراک ‌گذاری کتابهای خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود و در آن کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتابخوانی، به معرفی کتابهای موردنظر خود می‌پردازند که به صورت دوره ای برگزار می شود و بیست و ششمین نشست کشوری آن هم در مشهد برگزار شد که البته اولین نشست در استان بود.

در برنامه دیروز ابتدا حسین اکبری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی

 از اهمیت کتاب و کتابخوانی و نشستهای بعدی کتابخوان گفت و بعد از صحبتهای مدیر کل، نوبت به 12 نفری رسید که هر کدام در هفت دقیقه یک کتاب را معرفی می کردند. چون تعداد افراد کم نبود من از میان 12 نفر  به مطالب چهار نفری می پردازم که خودشان صاحب اثر بودند و اولین نفر از این افراد هم شاعر نام آشنا محمد کاظم کاظمی بود که دعوت شد تا دقایقی از کتاب “شمشیر و جغرافیا” ی خودش حرف بزند.

حاصل 25 سال شاعری کاظمی

کاظمی درباره کتابش گفت: «این کتاب که سال 92 به همت انتشارات سپیده باوران چاپ شد، حاصل 20 سال شاعری من پس از مجموعه اولم یعنی پیاده آمده بودم... می باشد»

ادامه حرفهای  کاظمی درباره این کتاب این گونه بود که: «حاصل شاعری بنده در این دو کتاب جمع شده است و خواننده می تواند همه شعرهایم را در این دو مجموعه بخواند و اگر خواسته باشم، درباره موضوعات مجموعه شعر دوم  یعنی شمشیر و جغرافیا بگویم، شعرها  شامل شعرهای مذهبی یا درباره بزرگان و شخصیتها، شعرهایی با نگاهی به وضعیت کشورم افغانستان و ... می باشد»

او به این نکته هم در گفته های خودش اشاره و تأکید کرد که در مجموعه آثارم بر آن بوده ام که از مشترکات فارسی زبانان در کشورهای مختلف سخن بگویم و به استحکام و توجه به این اشتراکات کمک کنم.

او در پایان بخشی از شعر شمشیر و جغرافیای خود را خواند که نام کتاب هم بر گرفته از آن شعر است.

آموزش و پرورش، کتاب زدگی را ترویج می کند

 رحمت ا... فتاحی، نویسنده کتاب «ارزشها و جذابیتهای کتابداری و اطلاع رسانی» دومین نویسنده ای بود که در معرفی کتاب خود این گونه گفت: «پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که هر قدر نهاد کتابخانه ها برای ترویج کتاب و کتابخوانی تلاش کند تا زمانی که آموزش و پرورش ما مروج کتاب  و کتابخوانی نباشد، موفق نخواهیم شد؛ چون آموزش و پرورش ما به جای ایجاد علاقه به کتاب، کتاب زدگی را ترویج می کند.»

این مدرس در ادامه گفت: «پس از 40 سال معلمی در حوزه اطلاع رسانی و کتابداری به این نتیجه رسیده ام که برخی مواقع دانشجویان  بدون شناخت دقیقی از این حرفه سراغ این رشته آمده اند و این کتاب کوششی است برای شناساندن بهتر این رشته»

کتابی برای شناخت خورشید خراسان

 امیر مهدی حکیمی پس از فتاحی پشت تریبون قرار گرفت و در معرفی کتاب خودش با عنوان زیستن زیر سایه خورشید گفت: «این کتاب را با این هدف نوشتم که خواننده بتواند در  15 دقیقه با زندگی حضرت امام رضا(ع) آشنا شود.»

 او در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که  کتاب در چاپ نخست خود به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی نوشته شده و قرار است به دیگر زبانها هم ترجمه شود  تا از رهگذر مطالعه این کتاب، خوانندگان بتوانند با روش زندگی، خلق و خو و ویژگی های امام مهربانی ها آشنا شوند»

کتابی برای آشنایی با مردان مرد

«لحظه لحظه تا خدا» کتابی بود که فاطمه نیرومندان نویسنده این کتاب در معرفی‌اش این گونه گفت: «در این کتاب بنده به بازنویسی خاطراتی از برخی سرداران بزرگ خراسانی از جمله شهید محمود کاوه، شهید علیمردانی، شهید برونسی و ... پرداخته ام تا با مطالعه آن مخاطب با زندگی این شهیدان عزیز در آخرین روزها و لحظات زندگی‌شان آشنا شود.»

او در گفته های خود به این نکته هم اشاره کرد که  با فاصله  گرفتن از سالهای دفاع مقدس بیش از پیش زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا نیاز است و این کتاب قدمی است در  این راه.

ادامه برنامه، معرفی کتابهای دیگری از جمله «من او» ، «یک بغل کاکتوس»، قانون جذب و «اسلام»، «فقط بابا می تواند من را بیدار  کند» و ...  که توسط کتابداران، مسؤول کتابخانه ها و یا عضو کتابخانه انجام شد.

علی رمضانی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور پس از معرفی 12 کتاب دقایقی به اختصار چنین گفت: «جلسه کتابخوان همان گونه که از نامش پیداست، متعلق به شماست و قرار بر این است که حرکتی مردمی باشد تا به تعبیر رهبری بتواند کتاب را وارد زندگی مردم کند.»

او گفت: «امیدوارم در نشستهای بعدی قدری از تشریفات اولین برنامه کم شود و برنامه تبدیل به جریانی عمومی شود.»

رمضانی سخنانش را  با اشاره به گفته های یکی از نویسندگان در جلسه درباره وضعیت کتابخوانی در آموزش و پرورش این گونه به پایان رساند که: «به نظر می رسد، فضا و مطالبه عمومی کشور این نیست که لازم است که زنگ کتابخوانی در مدارس داشته باشیم، باید برای رسیدن به این جایگاه تلاش کنیم»

پایان برنامه هم تجلیل از این 12 نفر بود که آمده بودند تا کتابهایی را برای دیگران معرفی کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.