دست مصنوعی الکترونیکی ساخت محققان کشورمان که با هزینه‌ای معادل یک چهارم نمونه خارجی آماده عرضه به مددجویان است با همکاری یک نوجوان ۱۱ ساله طی شش ماه با موفقیت تست شد.

کارآزمایی بالینی موفق دست مصنوعی الکترونیکی ایرانی +  تصاویر

دکتر کاویان پرورش بلدی از مخترعان دست مصنوعی الکترونیکی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا اظهار داشت: در پی اعلام خبر ساخت دست مصنوعی و فراخوان همکاری مددجویان داوطلب برای کارآزمایی بالینی دست مصنوعی در آذرماه سال گذشته که با استقبال زیادی از سراسر کشور مواجه شد با بررسی شرایط داوطلبان، کارآزمایی دست مصنوعی دستاورد را با همکاری دختر خانمی 11 ساله به نام ترمه از بهمن ماه سال جاری آغاز کردیم. این نوجوان باهوش و فعال که با مشکل فوکوملیا(عدم تشکیل پنجه و بخشی از ساعد از بدو تولد) مواجه بوده همانند یک محقق سختکوش در مراحل مختلف آماده سازی و تست پروتز دستاورد با تیم تحقیقاتی همکاری داشت و طی شش ماه گذشته از عملکرد پروتز کاملا ابراز رضایت کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که نمونه اولیه پروتز دست مصنوعی در سایز بزرگسال (7.75 اینچ) ساخته شده بود در مشاوره با کارشناسان ارتوپدی فنی نمونه جدیدی با سایز پنجه 6.25 اینچ ساخته شد و در این مدت کوتاه یک مدل آزمایشی حسگر هم برای تمرینات کاربردی و تقویت عضلات موجود در ساعد تهیه شد. نهایتا با قالبگیری از ساعد و ساخت سوکتی برای نصب پروتز، کارآزمایی بالینی پروتز از بهمن ماه گذشته آغاز شد.

 

 

دست مصنوعی

 

 

پرورش تصریح کرد: پروتز طی شش ماه استفاده ازمایشی، کارکرد کاملا مطلوبی داشته و نیازی به تعمیر و خدمات فنی هم پیدا نکرده است. تغییر حساسیت حسگرها هم که با توجه به افزایش حجم و قدرت ساعد پس از مدتی استفاده از پروتز ضروری است به سهولت و بدون نیاز به کمک دیگران توسط کاربر نوجوان انجام شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: دست مصنوعی از دو عدد حسگر حرکتی، مدار الکترونیکی، بخش‌های مکانیکی و باتری‌های قابل شارژ تشکیل شده است. پس از نصب دست مصنوعی، حسگرهای تعبیه شده حرکات عضله بالای دست را به فرمان‌های الکترونیکی تبدیل و به بخش مکانیکی که حکم انگشتان دست را دارد منتقل می‌کنند. در نتیجه بخش مکانیکی که در حکم سه انگشت است، باز و بسته شده و فرد معلول می‌تواند اشیاء مختلف را گرفته و حتی به راحتی بنویسد.

 

پرورش بلدی تصریح کرد: حساسیت حسگرهای پروتز دست مصنوعی قابل تنظیم است به طوری که فرد پس از نیم ساعت آموزش کار با دست مصنوعی می‌تواند به سادگی ظریف‌ترین اشیاء مثل پفک، فنجان چای، قلم و ... را برداشته و استفاده کند. انگشتان این دست مصنوعی هم قدرت تحمل بیش از 50 نیوتن فشار را دارد.

 

وی در خصوص کارایی باتری استفاده شده در دست مصنوعی ابداعی هم گفت: ظرفیت باتری در پروتز کودک، 700 میلی آمپر بر ساعت و در پروتز بزرگسال حدود 1650 آمپر بر ساعت است که مقدار دوام شارژ به میزان استفاده از آن(باز و بسته کردن انگشتان) بستگی دارد ولی به طور متوسط پس از هر بار شارژ برای یک روز استفاده معمول کارایی دارد.

 

ستاری، مدیر عامل مجموعه سازنده دست مصنوعی الکترونیکی (دستاورد) نیز با اشاره به تلاش سه ساله متخصصان شرکت برای ساخت این پروتز کارآمد اظهار داشت: نمونه آلمانی دست مصنوعی الکترونیکی، حدود هفت هزار یورو (30 میلیون تومان) قیمت دارد که با توجه به عدم پوشش بیمه‌یی پروتزها، خرید نمونه وارداتی آن بسیار مشکل است. حجم بازار این محصول در کشور 100 تا 120 دستگاه در سال است؛ بدین ترتیب با تولید نمونه داخلی دست مصنوعی در کشور چند صد هزار یورو در سال صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته و از سوی دیگر تعمیرات مورد نیاز دستگاه‌ها که در حال حاضر چند ماه طول می‌کشد در عرض یکی، دو روز در سراسر کشور میسر خواهد بود.

 

وی با بیان این که کارآزمایی بالینی دست مصنوعی دستاورد ادامه خواهد داشت اظهار داشت: در این مرحله از طرح برای تکمیل آزمایش‌های بالینی همچنان نیازمند کمک مددجویان داوطلب هستیم که در صورت همکاری در تست‌های بالینی پروتز می‌توانند با شرایط و قیمت ویژه پروتز را دریافت کنند. علاقمندان به همکاری در این پروژه می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با پست الکترونیک Dastavard1391@Gmail.com تماس بگیرند.

 

 

دست مصنوعی

 

 

ترمه، همکار 11 ساله محققان پروتز دستاورد هم در گفت‌و‌گو با ایسنا با ابراز رضایت از کارایی دست مصنوعی ایرانی گفت: بزرگترین کاری که دوست داشتم انجام بدهم دست دادن و گرفتن دست دوستانم بود که با این پروتز به راحتی قابل انجام است.

 

خانم نجفی، مادر ترمه هم درباره تجربه خرید و استفاده از دست مصنوعی توسط دخترش گفت: با توجه به وزنی که همه پروتزها دارند و مشکلاتی که به هر حال در کار با هر وسیله ای وجود دارد به عنوان مادر ترمه تنها نقش معرف و پیشنهادکننده استفاده از این پروتز را داشتم و هیچ اصراری برای این کار نداشتم ولی با توجه به روحیه عالی و شاد ترمه شخصا دوست داشتم ترمه کار با این پروتز را امتحان کند تا اگر برای خود او هم کارایی نداشت، راه را برای استفاده سایر بچه هایی که با مشکل فوکوملیا مواجهند از دست مصنوعی هموار کند. خوشبختانه دخترم بسیار با علاقه و جدیت با این دست مصنوعی کار می کند و از این که با وجود آن با نگاه های متعجب دیگران نسبت به نداشتن دست خود مواجه نیست احساس بهتری دارد؛ اگر چه با توجه به نحوه مواجهه ما با این مشکل از بدو تولد ترمه، طوری با مشکل خود کنار آمده که از نحوه برخورد دیگران با این مساله چندان ناراحت نمی شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.