قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: یک کارشناس مسائل دینی گفت: زبان می‌تواند هزاران دل را شاد نماید و می‌تواند میلیون‌ها نفر را در عذاب بینداز، از این رو انسان خودش را باید کنترل نماید.

سخت ترین عذاب از آنِ زبان است/ از آه مظلوم بترسید!

به گزارش قدس انلاین، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد در رابطه با نقش زبان در زندگانی بیان داشت: بسیاری از گناهان با زبان است. انسان با زبان رنجش خاطر کسی را فراهم می‌کند، تهمت میزند، تحقیر و کنایه متلک می گوید. این روایت را همه حفظ هستند فَإِنَّ الْغِيبَةَ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا؛ زنای محصنه با کسی که همسر دارد حکمش رجم و کشتار و قتل است. با این که یا ممکن است یک بچه‌ی حرامی تولید شود ولی می‌گوید کسی که غیبت می‌کند از زنا و فحشا بدتر است چون این عمل آبروی افراد را می‌برد و آن گناه را افشا می‌کند و عادی می‌کند و ممکن است کسی در خلوت فحشا و منکر انجام بدهد آبرویش هم نرود زندگی را ادامه دهد ولی کسی که می‌آید این آبرو را می‌ریزد خانواده را متلاشی می‌کند از این بدتر است.

وی در این راستا اشاره داشت: در حدیث آمده است که دروغ از فحشا و زنا بدتر است. همچنین نقل شده است که خداوند زبان را به گونه ای عذابی می‌کند که هیچ عضوی از اعضای بدن ما را آن قدر عذاب نمی کند. پس بیشترین گناهان از زبان است. کلام حکیمانه ‌ای حکما دارند می‌گویند اللِّسَانُ جِرْمُهُ صَغِیرٌ وَ جُرْمُهُ کَبِیرٌ. ولی این زبان می‌تواند هزاران دل را شاد نماید و می‌تواند میلیون‌ها نفر را در عذاب بینداز. از این رو انسان خودش را باید کنترل نماید.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) در لحظه‌ی واپسین عمرشان که دیگر همه عزیزانشان به شهادت رسیده و در معرض شهادت بودند و اهل بیت نزدیک است اسیر شوند، یکی از وصیت‌های مهمی که به فرزندشان امام سجاد (ع) فرمودند این بود که یا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ یعنی فرزندم مواظب باش و این نکته را در زندگی بسیار مراعات نما که از ظلم کردن به کسی که پناهی جز خدا ندارد بپرهیزی.

این کارشناس مسائل دینی با بیان این مطلب گفت: خیلی از اوقات شاهد این هستیم همسران یکدیگر را اذیت می‌کند یا پدر مادر یا اولاد پدر مادر را یا خواهر برادر با هم قهر هستند و چندین سال است همدیگر را آزرده اند و یا کارفرما از زیر مجموعه اش یا کارگر به کارفرما ظلم می‌کند کاری که باید انجام بدهد نمی‌دهد یا خلف وعده می‌کنند یا وظیفه‌ای که باید انجام نمی‌دهند. ظلم تبعات بدی دارد و آثار منفی بسیاری دارد. از این رو امام حسین (ع) لحظه‌ی آخر زندگانی خویش می‌گوید مواظب باش ظلم به مظلومی که پناهی جز خدا ندارد نرسانی.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: روزی از امام مجتبی (ع) سوال کردند فاصله‌ی زمین تا آسمان چقدر است؟ فرمودند همانا آه یک مظلوم، نفرین یک مظلوم، دعای یک مظلوم این فاصله‌ی طولانی را طی می‌کند. فکر نکنند بعضی‌ها می‌گویند شوهر یا کارفرما کسی به ما ظلم کرده وضع مالیش خوب است سلامتی دارد این‌ها ظاهرش این طوری است داخلش عذاب و جهنم است یا در این دنیا خدا او را قصاص می‌کند یا در قیامت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.