پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز در یک طرح پژوهشی به بررسی عملکرد نانوذرات کربنات کلسیم در سیستم‌های نوین دارورسانی و خواص این نانوذرات و نحوه‌ تأثیرگذاری آن‌ها در درمان سرطان پرداختند.

اثربخشی نانوذرات کربنات کلسیم در درمان مؤثر و بی‌خطر سرطان

به گزارش ایسنا، دکتر فرزانه لطفی پور، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و محقق طرح اظهار کرد: سیستم‌های دارورسانی نوین می‌توانند اثرات درمانی را افزایش داده و با انتقال هدفمند دارو به بافت مورد نظر، عوارض جانبی عوامل درمانی را نیز کاهش دهند. در چند دهه‌ گذشته، سیستم‌های دارورسانی مبتنی بر نانوذرات، با توجه به خواص منحصر به فرد و برتر خود، در مرکز توجه قرار گرفته‌اند. این نانوذرات شامل ترکیبات آلی و معدنی هستند.

 

وی افزود: از ویژگی‌های اصلی نانوذرات معدنی می‌توان به کنترل رهاسازی داروها از سیستم دارورسانی اشاره کرد که منجر به کاربردهای گسترده‌ای در تحقیقات زیست پزشکی شده است. مثال‌هایی از این مواد شامل کربنات کلسیم، فسفات کلسیم، هیدروکسی آپاتیت و نانوذرات کلوئیدی طلا هستند.

 

لطفی پور خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر استفاده از نانوذرات کربنات کلسیم در حوزه‌ دارورسانی بسیار مورد توجه بوده است. ایمن بودن، در دسترس بودن، تولید کم هزینه و آسان، زیست سازگاری، رهاسازی آهسته‌ دارو و پتانسیل در جذب شدن و ترمیم بافت استخوانی، آن‌ها را به حامل‌های مطلوب دارویی تبدیل کرده است.

 

وی در ادامه به ویژگی‌های برجسته‌ این نانوذرات اشاره کرد و افزود: این نانوذرات در نقش حامل هدفمند دارو برای گروه‌های مختلف دارویی مورد بررسی قرار گرفته‌ و توانایی بسیار مناسبی برای انتقال دارو به بافت‌های سرطانی از خود نشان داده‌اند. خواص این ذرات بسیار وابسته به تغییرات pH محیط است و همین امر نانوذرات کربنات کلسیم را قادر به رهاسازی آهسته و کنترل شده‌ دارو پس از تجویز کرده است. لذا با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، نانوذرات کربنات کلسیم می‌توانند در آینده به عنوان درمان مؤثر و بی‌خطر سرطان به کار گرفته شوند. جهت دستیابی به این امر نیاز به مطالعات گسترده و دقیق‌تر است.

 

به گفته‌ لطفی پور، این کار پژوهشی در مجموع مطالب خلاصه و به روزی در خصوص تهیه و کاربرد نانوساختارهای غیرآلی کربنات کلسیم، به عنوان حامل داروهای سرطانی و رساندن آن‌ها به بافت‌های هدف به دست می‌دهد. در واقع کاربردهای‌ مختلف این نانوذرات و ویژگی‌های مختلف آن نظیر خواص وابسته به pH و زیست تخریب پذیری از جمله موارد بررسی شده در این کار است.

 

نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری دکتر فرزانه لطفی پور، دکتر خسرو ادیب کیا، پروفسور محمد برزگر جلالی و پروفسور محمد حسین زرین تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و سولماز ملکی دیزجی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است در مجله Expert Opin Drug Deliv به چاپ رسیده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.