محمدحسین لطیفی در نشست سریال «تنهایی لیلا» که ظهر سه‌شنبه - سوم شهریور ماه - برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه همکاران من فکر می‌کنند ما کف‌کار هستیم، اما این‌طور نیست؛ ما برای مردمیم؛ ۳۰ سال تجربه پیدا کردیم که برای مردم باشیم.

کارگردان «تنهایی لیلا»: مگر توپ و تانک است که مقابله کنیم؟!
به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، نشست مجموعه «تنهایی لیلا» که این روزها از شبکه سه سیما به روی آنتن می‌رود و تاکنون بیش از 22 قسمت از این سریال 30 قسمتی پخش شده است، با حضور محمد حسین لطیفی (کارگردان)، محمدرضا شفیعی (تهیه‌کننده)، حامد عنقا (نویسنده)، بهروز شعیبی (بازیگر نقش محمد)، مینا ساداتی (بازیگر نقش لیلا)، نسرین مقانلو، آفرین عبیسی و بهادر زمانی (دیگر بازیگران سریال) برگزار شد.

 

محمد حسین لطیفی در بخشی از این نشست با اشاره به تاکید مسوولان صداوسیما مبنی بر اینکه عنوان می‌شود باید با شبکه‌های ماهواره‌ای مقابله کنیم، مطرح کرد: متوجه این حرف نمی‌شوم؛ یعنی چه که در مقابل آن‌ها دفاع کنیم. ما باید مهاجم باشیم نه مدافع. مگر توپ و تانک است که مقابله کنیم. حال که به دفاع رسیدیم و به دفاع بدی هم رسیدیم باید متوجه این باشیم که مخاطبی که شبکه را باز می‌کند به دنبال درام است، به دنبال سرِ باز و مسائلی از این قبیل نیست.

 

او در ادامه با اشاره به سریال ترکیه‌ای «حریم سلطان» که جذب حداکثری مخاطب را به دنبال داشت، یادآور شد: در مقابل این سریال ما هم سریالی داشتیم که بخشی از آن به زندگی سلطان سلیم اختصاص داشت و اتفاقا چقدر هم عاشقانه کار شد. ما شاید 10 سال پیش کار دیگری را می‌ساختیم و دیده می‌شد اما به طور کلی در مواقعی باید با جامعه جلو برویم و در مواقعی هم باید جلوتر از جامعه کار کنیم.

 

لطیفی سپس خطاب به برخی رسانه‌ها و برخی اقشار جامعه از جمله صنف وکلا که در هفته‌های اخیر به انتقاد از این سریال پرداخته‌اند، گفت: ما در جریان سریال‌سازی یک پله را جلو زدیم، شما دیگر ما را نزنید. ما خودمان از قشر روشن‌فکریم. شما باید از زاویه دید مخاطب عام حرف بزنید.

 

این کارگردان سینما و تلویزیون سپس گفت:‌ اگر ایرج طهماسب هر سال عید با «کلاه قرمزی» می‌آید، آیا کف‌کار است؟؛ نه این‌طور نیست. باید به زبان توده جامعه حرف زد و وارد قصه‌ها شد. متأسفانه همکاران من فکر می‌کنند ما کف‌کار هستیم اما این‌طور نیست. ما برای مردمیم و 30 سال تجربه پیدا کردیم که برای مردم باشیم پس راجع به آدم‌ها زود قضاوت نکنیم.

 

او سپس با اشاره به مجموعه «تنهایی لیلا» و کار تولید آن گفت: اگر 10 نفر هم این سریال 30 قسمتی را بپسندند، ما کارمان را انجام می‌دهیم.

 

محمدحسین لطیفی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره‌ی لزوم حمایت مدیران تلویزیون از هنرمندان با وجود انتقادهایی که از سوی برخی اصناف به آن‌ها می‌شود، یادآور شد: اگر به کشورهای غربی نگاه کنیم زمانی که می‌خواهند فیلم بسازند با همه اقشار جامعه همه نوع شوخی می‌کنند و هیچکس هم چیزی نمی‌گوید چون به خودش نمی‌گیرد. اما در کشور ما وقتی من به یک نفر از یک صنف می‌گویم که به عنوان مثال یک معلمی پول گرفته است چرا باید کل وزارت آموزش و پرورش از جایش بلند شود. متأسفانه این اتفاق خیلی بد است و ما باید این حس را در جامعه جا بیاندازیم و تنها راه آن این است که مردم و اقشار مختلف جامعه کمی سعه صدر داشته باشند.

 

او گفت: ‌روز گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرونده‌ای را مطالعه کردم که مربوط به کلاهبرداری یکی از فعالان این حوزه بود. پس این نکته یادآور این است که در صنف ما نیز افراد کلاهبردار وجود دارد. در هر قشری، هم خوب وجود دارد و هم بد. اما اینکه یک صنف برای دفاع از خودش داد بزند بی‌معرفتی است.

 

لطیفی درباره‌ی کاراکتر وکیلی که در مجموعه «تنهایی لیلا» به عنوان نقشی منفی تعریف شده است، یادآور شد: ما در این مجموعه همه وکلا را نشانه نگرفتیم بلکه گفتیم فقط یک نفر چنین شخصیتی داشته است.

 

کارگردان «تنهایی لیلا» در بخش دیگری از پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، با اشاره به جلسه‌ای که 11 سال پیش کارگردانان سینما و تلویزیون با رییس سابق صداوسیما - سید عزت‌الله ضرغامی - داشتند، جمله معروف مسعود جعفری جوزانی را یادآوری کرد و گفت: مسعود جعفری جوزانی در این جلسه مطرح کرد تا آنجا که من یادم است دوربین تلویزیون هر جا می‌رود ترس در آنجاست، اما در حال حاضر بر عکس شده است و دوربین تلویزیون از همه جا می‌ترسد. چرا باید این‌طور باشد؟ همه باید از دوربین تلویزیون بترسند نه اینکه تلویزیون از همه بترسد.

 

محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده «تنهایی لیلا» نیز در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا، در ادامه مطالب لطیفی گفت: متأسفانه برخی مدیران باور ندارند که مهمترین و بزرگترین رسانه کشور در اختیارشان است. رسانه‌ای که می‌تواند دانشگاه باشد. یک موقع است که من به کارم مطمئن نیستم اما زمانی که من از کارم مطمئنم نباید به سر و صدای برخی رسانه‌ها که می‌دانیم اهداف سیاسی و ... دارند اعتنا کنیم.

 

شفیعی در ادامه تأکید کرد: این رسانه تلویزیون - رسانه مهم کشور - بداند پای آن چیزی بایستد که برای مخاطب عام مهم است. نمی‌گویم صداوسیما از ما حمایت نکرده است اما از برخی از این جریانات رسانه‌ای تأثیر گرفته است؛ البته در ارتباط با سریال «تنهایی لیلا» این اتفاق برای ما نیفتاد. به نظرم تلویزیون با مجموعه‌ای که کار می‌کند باید آن را باور داشته باشد و جریان‌ها هستند که باید از این اقدام تلویزیون تأثیر بپذیرند نه اینکه تلویزیون از این جریان‌ها تأثیر بپذیرد.

 

نویسنده «تنهایی لیلا» نیز که در این نشست حضور داشت در ارتباط با اعتراض وکلا به نشان دادن چهره ناصحیح از هم صنفی‌های خودشان در تلویزیون یادآور شد: جوی که در حال حاضر رسانه‌ها از این موضوع ایجاد کرده‌اند در بین وکلا این‌طور نیست و حتی نامه‌ای هم که در این خصوص منتشر شده است به نظرم اشتباه سهوی بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.