قدس انلاین – سعید کوشافر: شاید درنگاه اول این هشدار خیلی به چشم نیاید اما واقعیت این است که با توجه به افزایش روند خشکسالی و گسترش حاشیه نشینی درشهرها که هرکدام مشکلات و مسایل خاص خود را دارد و برخی مانند حاشیه نشینی رفته رفته به مساله ای لاینحل تبدیل شده و به اسیبی اجتماعی تبدیل میشود.

تمرکز۷۰درصدی اقتصاد کشور درتهران ۲۰درصد مهاجران را جذب کرده است/حاشیه یک سوم جمعیت شهرها ،ازهر۷ایرانی یک نفر حاشیه نشین است

درعین حال به نظر میرسد که دولت سیاستی تاثیر گذار نداشته که بتواند سرعت مهاجرت به شهرها را اگر نگوییم متوقف اما حداقل از این شدت و سرعت بکاهد.این درحالی است که یکی از سیاستهای همه دولتها دراین راستا بوده و دربرنامه ها نیز درج شده است .

بد نیست دراین جا و برای پی بردن به عمق فاجعه به گزارش یک خبرگزاری توجه داشته باشیم ؛ بنا بر این گزارش  به گفته مسوولان سیل مهاجرت از روستاهای خراسان جنوبی به کلان شهرها طی 15 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته که در حال حاضر هزار و 852 روستای خراسان جنوبی به علت این پدیده خالی از سکنه شده اند.

مهاجرت روستاییان خراسان جنوبی به کلان شهرها امروز به یکی از مشکلات اصلی خراسان جنوبی تبدیل شده چرا که با خالی شدن روستاها از سکنه شدن ،سطح امنیت در مرزهای این استان کاهش می یابد.

به گفته نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی مهاجرت روستاییان به کلان شهر ها امنیت شرق کشور را تهدید می کند چرا که دولت اگر الان به داد شرق کشور نرسد باید در آینده هزینه های سنگین تری برای امنیت شرق پرداخت کند.

به گفته کارشناسان، عامل اصلی مهاجرت روستاییان خراسان جنوبی به شهرها کم آبی است که در سال جاری این کم آبی در شرایطی بدتری از سالیان گذشته قرار دارد که با ادامه روند خشکسالی و کم آبی در خراسان جنوبی موج جدیدی از مهاجرت روستاییان به کلان شهرها آغاز خواهد شد.

مدیرکل امور روستایی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: هم اکنون خشکسالی در این استان به یک بحران تبدیل شده که نتایجی اصلی آن مهاجرت روستاییان است.

شفیعی گفت: در خراسان جنوبی سه هزار و 555 روستا وجود دارد که از این تعداد هزار و 703 روستا دارای سکنه و هزار و 852 روستا خالی از سکنه شده اند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به افزایش مهاجرت از روستاهای خراسان جنوبی به شهرها و کلان شهرها گفت: هم اکنون در استان خراسان جنوبی نزدیک 450 روستا با تانکر آبرسانی می شوند و این وضعیت در استان سیستان و بلوچستان و کرمان بسیار بدتر است.

عبادی با بیان اینکه زندگی کردن در روستاهایی که آب آشامیدنی ندارند مشکل است، گفت: زندگی کردن در روستاها بدون آب خود یک بحران است که این زنگ خطر ، استان خراسان جنوبی که 460 کیلومتر با کشور افغانستان مرز مشترک دارد را تهدید می کند.

عبادی، مشکلات فرهنگی، امنیتی، افزایش فروش مواد مخدر و جرم و جنایت در شهر ها بزرگ را از معضلات ناشی از حاشیه نشینی دانست و گفت: مدیریت معضلات ناشی از حاشیه نشینی نیازمند اعتبارات فراوان از سوی دولت است.

وی با انتقاد بر اینکه در حال حاضر هیچ دستگاهای متکلف به امور روستاها نیست گفت: نیاز است دولت در این خصوص دستگاه خاصی را برای بررسی مشکلات روستاییان معرفی کند.

***19.3درصد از مهاجرتهای به مقصد تهران

رشد جمعیت در ایران با توزیع نامتوازن جمعیت در سطح ملی همراه بوده به طوری که طی سالهای 85تا90 از مجموع جابجایی های صورت گرفته بین استانهای کشور 19.3درصد به مقصد استان تهران انجام شده است.

مهاجرت به عنوان یک پدیده جمعیتی فرایندی پیچیده است که علاوه بر حجم و رشد جمعیت تغییرات قابل توجهی در ساخت و توزیع جمعیت ایجاد می کند.

براساس گزارش 'چشم اندازی به سیمای مهاجرتی استان تهران' که در ماهنامه تحلیلی- پژوهشی آمار که از سوی مرکز آمار ایران و پژوهشکده آمار انتشار می یابد، استانهای البرز، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب پس از استان تهران بیشترین جابجایی ها را داشته اند.

براساس سرشماری سال 1385، استان تهران مهمترین مبدا و مقصد مهاجران بوده که به نظر می آید امکانات بالقوه و بالفعل موجود در این استان و برخورداری از مزایای دیگر از جمله اشتغال در این زمینه موثر بوده است.

بررسی های الگوی مهاجرتی استان تهران از سال 85 تا 90 نشان داده که 379 هزار و 158 نفر از استانهای دیگر وارد این استان شده اند و 400 هزار و 821 نفر از استان تهران خارج شده اند.

ارقام یادشده نشان می دهد با توجه به عدد منفی بدست آمده از خالص مهاجرت استان(منهای 21هزار و 663نفر) استان تهران از مهاجرپذیری به مهاجرفرستی تغییر کرده اما هنوز نسبت به سایر استانهای کشور مهاجر پذیرتر است که این هم به علت تمرکز امکانات در این استان می باشد.

همچنین از مجموع 379 هزار و 158 نفر مهاجر از دیگر استانها به استان تهران به ترتیب استان های البرز با 10.97درصد، خراسان رضوی با 7.58 درصد و همدان با 6.73 درصد بیشترین و استانهای خراسان جنوبی با 0.42درصد، چهارمحال و بختیاری با 0.4 درصد و کهگیلویه و بویراحمد با 0.25 درصد کمترین جابجایی را به استان تهران داشته اند.

مطالعه علت مهاجرت در سرشماری سال 90 نشان می دهد که بعد از پیروی از خانوار، دستیابی به مسکن مناسب و جستجوی کار برای مردان از مهمترین علل مهاجرت محسوب می شوند و به دلیل آنکه اکثریت مردان سرپرست خانوار نیز به تبعیت از آنان اقدام به مهاجرت می کنند بنابراین همین موضوع باعث دامن زدن به مشکل مسکن و اشتغال و تشدید نیازهای این دو بخش در مقصد خواهد شد.

براساس نتایج سرشماری عمومی سال 90 درفاصله زمانی پنج ساله و براساس آخرین جابجایی ها به استان تهران یا داخل استان از مجموع 978 هزار و 811 نفر 51.59 درصد علت مهاجرتشان پیروی از خانوار بوده که به شکل مهاجرت های جمعی خانواری بوده است.

بیشترین حجم مهاجران در گروه سنی 25تا 29 ساله قرار دارند. همچنین دستیابی به مسکن مناسب ،جستجوی کار و تحصیل از دیگر علل مهاجرت محسوب می شود.

در پایان این گزارش آمده است، در صورت افزایش بی رویه جمعیت و عدم برنامه ریزی و ایجاد زیرساختهای مناسب و توزیع متعادل آن در سراسر نقاط کشور شاهد تراکم بی رویه جمعیت در پایتخت و چند کلانشهر بزرگ خواهیم بود و در این حالت حرکت به سوی توسعه اقتصادی و شکوفایی آن غیرممکن خواهد بود.

*** تمرکز 70درصد اقتصاد در تهران

دراین خصوص رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس حاشیه نشینی را یکی از آسیب های جدی کلانشهرها دانست و گفت: متاسفانه حاشیه نشینی به خاطر سیاست های نادرست دولت ها به بحران ومعضلی جدی در کشور تبدیل شده است.

عبدالرضا عزیزی با انتقاد از بحران حاشیه نشینی در کشور، تصریح کرد: رفع حاشیه نشینی باید دغدغه جدی دولت باشد زیرا آسیب های اجتماعی ناشی از آن در آینده ای نه چندان دور به کل جامعه و کشور سرایت می کند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی،  از تمرکز 70 درصد ثروت و اقتصاد در کلانشهر تهران انتقاد کرد وگفت: چرا باید 70 درصد از بودجه کشور در تهران انباشته شود این در حالی است که باید به استان ها و شهرستان های محروم و کمترتوسعه یافته توجه بیشتری داشته باشیم.

عزیزی تصریح کرد: توزیع نامناسب امکانات و ثروت در شهرستان ها و استان ها موجب شده افراد به مرکز استان ها مهاجرت و حاشیه استان ها و کلانشهرها را برای زندگی انتخاب کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم،  با تاکید بر رعایت عدالت در تقسیم اعتبارات بین شهرستان ها و استان ها، برای رفع حاشیه نشینی، ادامه داد: مسئولان باید برای رفع حاشیه نشینی،  ثروت را عادلانه بین شهرستان ها و مرکز استان ها تقسیم کنند.

نماینده مردم شیروان در مجلس نهم، با انتقاد از ساخت و سازهای  غیررسمی در مناطق حاشیه نشین، گفت: به دلیل غفلت و کوتاهی مسئولان ذی ربط، رشد سریع و قارچ گونه سکونت های غیرمجاز و غیررسمی در مناطق حاشیه نشین به معضلی جدی تبدیل و به خاطر عدم نظارت،  این مناطق مستعد انواع آسیب های اجتماعی است.

وی با انتقاد از وضعیت بهداشت و خدمات رفاهی حاشیه نشینان، تصریح کرد: متاسفانه به خاطر ساخت و سازهای غیرمجاز، برخی از این مناطق از امکانات بهداشتی و آموزشی مناسب برخوردار نیستند هرچند وزارت بهداشت بدون توجه به حاشیه نشینی به آنها خدمات می دهد ولی کافی نبوده و باید در این خصوص فکر اساسی کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، حاشیه نشینی را یکی از آسیب های جدی کلانشهرها دانست و گفت: متاسفانه حاشیه نشینی به خاطر سیاست های نادرست دولت ها به بحران ومعضلی جدی در کشور تبدیل شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: باید با تقویت بخش اقتصاد و ارائه امکانات مناسب رفاهی و بهداشتی به روستاها، شهرها و استان های کمتر توسعه یافته آنها را از محرومیت خارج و از مهاجرت و حاشیه نشینی جلوگیری کرد.

عزیزی پیشگیری از حاشیه نشینی مهم عنوان کرد و گفت: هزینه پیشگیری یک سوم است اما راندمان آن 11 تا 30 درصد است لذا مسئولان باید به نحوی عمل کنند که حاشیه نشینی به وجود نیاید نه اینکه بعد از شیوع تازه به دنبال راهکاری برای رفع آن باشند.

وی با تاکید بر همکای مسئولانه تمام دستگاه ها برای رفع معضل حاشیه نشینی، تصریح کرد: برای رفع معضل حاشیه نشینی لازم است دولت، مجلس و همه دستگاه ها در کنار یکدیگر، با برنامه ریزی منجسم موجب کاهش حاشیه نشینی شوند.

رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، تصریح کرد: متاسفانه حاشیه ها به زیستگاه آسیب های اجتماعی تبدیل و حاشیه های امنی را برای سوداگران مرگ و مافیای مواد مخدر فراهم کرده اند.

وی با انتقاد از وجود بیش از یک میلیون حاشیه نشین در شهر مشهد، گفت: در حال حاضر استاندارد حاشیه نشینی یک هشتم جمعیت است ولی در شهر مشهد با 3 میلیون جمیعت یک میلیون حاشیه نشین وجود دارد و همچنین در شهر بجنورد با 200 هزار نفر جمعیت، 70 هزار حاشیه نشین وجود دارد که این معضل به خاطر بی توجهی به شهرستان ها و روانه شدن امکانات به مرکز استان ها است.

نماینده مردم شیروان در مجلس نهم، با انتقاد از بی توجهی نسبت به تمرکززدایی در استان های  خراسان رضوی و شمالی، گفت: متاسفانه به علت سهل انگاری مسئولان نسبت به تمرکززدایی، بنابراین مهاجرت و حاشیه نشینی را در استان های خراسان رضوی و شمالی نمی توان کنترل کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، سوء مدیریت، تقسیم ناعادلانه بودجه و ثروت در نقاط مختلف استان ها و شهرستان های مختلف  و عدم توزیع نامناسب امکانات رفاهی و بهداشتی در روستاها و شهرهای کمتر توسعه یافته را از عوامل شیوع حاشیه نشینی عنوان کرد.

***بی‌توجهی به اشتغال و اقتصاد روستاییان

همچنین یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از وجود 11 میلیون حاشیه نشین در کشور، گفت: حاشیه نشینی نتیجه درست اجرا نشدن برنامه پنجم توسعه و بی توجهی دولت ها است.

محمداسماعیل سعیدی در گفت و گو با خانه ملت، با تاکید بر اینکه رشد حاشیه نشینی در کشور نگران کننده است، تصریح کرد: متاسفانه معضل حاشیه نشینی از 25 سال گذشته روند صعودی به خود گرفته یعنی از دهه 70 شروع و تاکنون ادامه دارد بدون اینکه برای کاهش آن چاره ای اندیشیده شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوای اسلامی، با انتقاد از مهاجرت بی رویه روستاییان به کلان شهرها، اظهار داشت: در اوایل انقلاب حدود  65 درصد از جمعیت کشور را روستاییان و 35 درصد را شهرنشینان تشکیل می دادند؛ در حالیکه امروزه روستاها خالی از سکنه و به شهرنشینی روی آورده اند.

سعیدی بی توجهی به اشتغال و اقتصاد روستاییان را از مهمترین علل مهاجرت ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه به خاطر عدم توجه  به افتصاد روستاییان که روزی اقتصاد کشور را اداره می کردند این قشر به حاشیه نشینانی حاشیه دار در کلان شهرها تبدیل شده اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر توجه جدی به اشتغال و اقتصاد روستاییان برای جلوگیری از حاشیه نشینی، تصریح کرد: در گذشته صنایعی مانند کشاورزی، دامداری، بافندگی، نساجی و باغداری  در روستاها رونق داشته اند اما امروزه به دلیل بی توجهی به اقتصاد روستاییان از رونق افتاده اند و به همین دلیل قشری که روزی اقتصاد کشور به آنها وابسته بود به زندگی و سکونت در حاشیه شهرها روی آورده اند.

وی ادامه داد: روستاییان علاوه بر داشتن خدماتی از قبیل آب، برق و تلفن به دلیل عدم درآمد کافی هیچ انگیزه ای برای ماندن در روستا ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نقش مهم روستاها در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: دولت با شناسایی ظرفیت های مغفول مانده در روستاها می تواند از آن به عنوان سرمایه عظیم در زمینه های مختلف اقتصادی استفاده کند و بهره ببرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از ساخت وساز بی رویه در حاشیه شهرها، گفت: متاسفانه به علت عدم نظارت، ساخت و سازها در این مناطق غیراصولی و بی قاعده ساخته می شوند که در صورت وقوع حادثه ای تلفات انسانی زیادی خواهند داشت.

وی یادآورد شد:وجود11 میلیون حاشیه نشین در حاشیه شهرها نتیجه عدم برنامه ریزی دولت ها و توجه نکردن به آن در برنامه پنجم توسعه است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوای اسلامی، با انتقاد از عدم توجه به معضل حاشیه نشینی در برنامه پنجم توسعه، تصریح کرد: امیدواریم  در برنامه ششم توسعه به طور جدی تر به این معضل پرداخته شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس،با انتقاد از اجرا نشدن کامل برنامه پنجم توسعه، گفت: متاسفانه اهداف برنامه پنجم توسعه به طور کلی محقق نشد این در حالی است که مسئولان از محقق شدن 25 درصد از آن سخن می گویند در حالیکه 20 درصد از آن هم اجرا نشد بنابراین امیدواریم در برنامه ششم توسعه با تلاش همه دستگاه ها  و اعمال و اجرای درست قوانین بر مبنای سند چشم انداز 20 ساله در سال 1404 به رتبه اول منطقه در زمینه توسعه یافتگی، صنعت، کشاورزی و ... دست یابیم.

***بیکاری؛ مهم ترین عامل مهاجرت

هرچند که برخی خشکسالی ونبود امکانات را مهمترین دلیل برای مهاجرت عنوان میکنند اما ناگفته پیداست که همه اینها عاملی برای بیکاری روستاییان است کما انیکه اگر روستاییان شغل ودرامدی درروستا داشته باشند چه بسا هرگز به حاشیه شهرها مهاجرت نکنند وبا هزینه کمتر درروستا وخانه وزندگی خود بمانند.

دراین حال نماینده مردم تهران در مجلس از مهاجرت‌های بی رویه به شهر تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: عمده عوامل مهاجرت افراد به تهران بیکاری، عدم توجه به شهرهای کوچک و روستاها، نبود خدمات رفاهی، اقتصادی و بهداشتی و وجود اشتغال کاذب در کلانشهر تهران است.

زهره طبیب‌زاده‌نوری ، کنترل مهاجرت افراد به کلانشهرها را بحثی اساسی و کلیدی در مدیریت شهری خواند وگفت: با توجه به وجود ضعف‌های اساسی در زیرساخت‌های اطلاعاتی و انتظامی موجود در مدیریت شهری اساسا جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها به خصوص در شهر تهران قابل عملیاتی شدن نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت کنترل ورود و خروج افراد به پایتخت، عنوان کرد: به دلیل وجود زیرساخت‌های قوی و سیستم‌های پیشرفته در کشورهای توسعه یافته به خصوص کشورهای اروپایی تردد افراد حتی اتباع خارجی به شهرها به صورت نامحسوس توسط مراکز امنیتی و انتظامی کنترل می‌شود که این مهم امکان برنامه‌ریزی درست شهری را برای آنها آسان می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات در مجلس نهم، با اشاره به اظهارنظر عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تشکیل کارگروهی برای جلوگیری از مهاجرت به تهران، گفت: با توجه به اینکه بانک اطلاعاتی درستی از حضور افراد در شهرها وجود ندارد و تاکنون نیز برنامه ریزی منسجمی توسط مسئولان برای کاهش مهاجرت به کلانشهر تهران انجام نشده بنابراین طرح چنین موضوعاتی فقط در حد شعار و حرف بوده و عملیاتی نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: البته اگر زیرساخت های لازم برای این کار فراهم شود می تواند عملکرد مثبتی داشته باشد.

طبیب زاده نوری، عمده عوامل مهاجرت افراد به تهران را بیکاری، عدم توجه به شهرهای کوچک و روستاها، نبود خدمات رفاهی، اقتصادی و بهداشتی و وجود اشتغال کاذب در کلانشهر تهران عنوان کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم، تاکید کرد: متاسفانه نبود عدالت در تقسیم بودجه باعث روانه شدن سیل بیکاران به کلانشهر تهران و خالی شدن شهرهای کوچک و روستاها از سکنه شده و این افراد به عنوان بخش‌های اقماری در کنار شهرهای بزرگ ساکن می شوند.

وی با اشاره به صدور کارت شهروندی و محله محوری، ادامه داد: اگر زیرساخت‌های لازم برای عملیاتی شدن این کار فراهم شود می‌تواند اقدام مثبتی برای جلوگیری از مهاجرت به تهران باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: می‌توان از راهکارهای ارائه شده توسط مسئولان کشور در خصوص جلوگیری از مهاجرت به تهران برای برنامه ریزی آتی شهری استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: با توزیع عادلانه امکانات در مناطق محروم، روستاها و شهرهای کوچک و حمایت های عملی ازبخش تولید به خصوص کشاورزی، ساخت کارخانجات مختلف در شهرهای کوچک و کمتر توسعه یافته و با برنامه ریزی دولت و مجلس برای ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق می توان از مهاجرت‌های بی‌رویه به کلان شهرها جلوگیری کرد البته مشروط به اینکه این اقدامات توسط بخش های قانونگذاری و اجرایی حتما انجام و اجرا شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از هرگونه نظامندشدن اسکان در شهرهای بزرگ حمایت می‌کنم.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، افزایش بی رویه مهاجرت  و رشد ناهمگون آن را در بروز مشکلات نظام شهری مهم عنوان کرد.

***نبود تناسب در اعتبارات کلانشهرها و مناطق محروم

درهمین حال یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از مهاجرت بی رویه به کلانشهر تهران، گفت: متاسفانه معضل بیکاری و کمبود امکانات در شهرهای محروم موجب مهاجرت‌های بی‌رویه به تهران شده که این پدیده، زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی زیادی شده است.

ایرج عبدی با انتقاد از اینکه افزایش مهاجرت به پیشرفت حاشیه‌نشینی منجر می‌شود، گفت: کمبود نیازهای اولیه معیشتی و بیکاری در مناطق روستایی و شهرهای محروم دلایل اصلی شکل‌گیری مهاجرت و حاشیه نشینی در کلانشهرها است.

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی، مهاجرت را پدیده‌ای اجتماعی خواند و افزود: این پدیده زمانی به صورت مشکل آشکار می‌شود که از حالت متعارف و توازن خارج شود لذا معضلات ناشی از سیل مهاجرت های ناخواسته و نامتعارف به سوی کلانشهر تهران درحال افزایش است بدون اینکه مسئولان برای آن چاره‌ای بیندیشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه مهاجرت انواع معضلات اجتماعی را افزایش می دهد، گفت: به دلیل تفاوت فرهنگ روستاها و شهرهای محروم با کلانشهرها، معضلات اجتماعی زیادی  برای مهاجران و سایر افراد جامعه به وجود می آید.

عبدی بیکاری را عمده عامل مهاجرت به تهران و یک بحران ملی خواند وتاکید کرد: متاسفانه سرمایه گذاری‌هایی که برای اشتغال جوانان می‌شود قسمت عمده آن به کلانشهر تهران اختصاص یافته و کمتر به استان‌های محروم توجه می شود در حالی که تقسیم ثروت و بودجه باید با عدالت انجام شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت تعادل و عدالت در تقسیم بودجه در کشور، تصریح کرد: دولت باید امکانات و فرصت های شغلی برای مناطق مختلف کشور را عادلانه و منطقی توزیع کند سپس برای حل بیکاری برنامه ریزی دائمی و اصولی ارائه کند.

وی با تاکید بر عدم موفقیت دولت‌ها و مجلس در برنامه‌ریزی مناسب برای اشتغال جوانان، ادامه داد: از اول انقلاب تاکنون یکی از مهمترین معضلات کشور بی‌رونقی حوزه اشتغال است که رفع این معضل هرگز به صورت دائمی مورد توجه دولت‌ها و مجالس مختلف نبوده به گونه‌ای که برای رونق آن هرگز موفق عمل نکرده و برنامه ریزی طولانی مدتی نیز برای آن نداشته اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم،  ادامه داد: دولت باید برای 4 هزار میلیاردی که برای اشتغال جوانان در بودجه 94 در نظر گرفته شده برنامه ریزی منسجمی داشته باشد و این مبلغ را با عدالت برای اشتغال همه استان ها به ویژه استان هایی که نرخ بیکاری بالایی دارند هزینه کنند.

عبدی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر دولت و مجلس به اشتغال جوانان برای جلوگیری از مهاجرت‌ها به تهران، گفت: مطالعات نشان داده که جوانان استان‌‌های غربی و شمال ‌غربی به علت رشد بیکاری بیشترین مهاجرت ها را به تهران و کلانشهرها داشته اند لذا دولت و مجلس باید با برنامه ریزی برای اشتغال جوانان مناطق مذکور از مهاجرت آنها به تهران جلوگیری کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم،  با اشاره به اظهارنظر مسئولان شهرداری تهران در خصوص تشکیل کارگروهی برای حل مهاجرت ها به تهران، گفت:  تا زمانی که معضل بیکاری از سوی دولت و مجلس رفع نشود مهاجرت ها به تهران ادامه دارد البته شورای شهر و شهرداری تهران می توانند به صورت مشخص با برنامه ریزی منظم و اصولی عوامل مهاجرت را بررسی و با همکاری دولت و مجلس آنها را رفع کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه با شعار دادن مشکل بیکاری جوانان حل نمی شود، عنوان کرد: دولت باید با برنامه ریزی دائم و سرمایه گذاری مناسب برای استان های مهاجر، از مهاجرت آنها به تهران جلوگیری کنند در غیر این صورت با شعار و برنامه ریزی موقت این مشکل حل نخواهد شد و با افزایش مهاجرت ها باید هزینه‌های گزافی برای معضلات اجتماعی پرداخت کنیم.

وی با انتقاد از مهاجرت روستاییان به کلانشهرها،  تصریح کرد: متاسفانه اکثر روستاها به خاطر کمبود امکانات رفاهی خالی از سکنه شده اند در حالی که با افزایش مهاجرت بی رویه روستاییان به کلان شهرها بخش گسترده ای از صنعت کشور که در کشاورزی و دامداری نهفته است، ضعیف شده که در نهایت برای تامین مواد غذایی اولیه به کشورهای دیگر وابسته می شویم.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس نهم، با اشاره به صدور کارت محله محوری و شهروندی، گفت: صدور این کارت موجب کاهش مهاجرت ها به تهران نخواهد شد زیرا تا زمانی که امکانات در تهران انباشته شده و شهرستان‌ها در این تقسیم بودجه فراموش می شوند تهران مسیری مناسب برای مهاجرت و انواع آسیب های اجتماعی خواهد بود.

*** رشد مهاجرت برای بهبود وضعیت اقتصادی

درهمین خصوص یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با انتقاد از رشد حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ در نتیجه اوج گیری مشکلات اقتصادی، از تشکیل کمیته ای برای توجه به شهرهای زیر 20 هزار نفر جهت مقابله با مهاجرت از به شهرها خبر داد.

شهبازحسن پوربیگلری با انتقاد از رشد حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ در نتیجه بی توجهی به شهرهای زیر 20 هزار نفر،گفت: بی توجهی به شهرهای زیر 20 هزارنفر عامل مهاجرت به شهرهای بزرگ و حاشیه نشینی است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید براینکه تزریق امکانات مورد نیاز به روستاها و شهرهای بزرگ عاملی جهت رشد کشور و کاهش مشکلات شهرهای بزرگ در آینده نزدیک خواهد بود، افزود: درحال حاضر بسیاری از مهاجرت‌های رخ داده در شهرهای بزرگ نتیجه بی توجهی مسئولان به رشد روستاها و شهرهای کوچک است.

وی ادامه داد: توجه به روستاها و شهرهای کوچک خود مامن امنی برای رشد کشور در نتیجه انجام فعالیت های اقتصادی مثمر ثمر خواهد بود.

این نماینده مردم درمجلس نهم،ازتشکیل کمیته ای از مسئولان وزارت کشور بنیاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه برای تشکیل جلساتی مستمر جهت تزریق امکانات و اعتبارات مورد نیاز به شهرهای زیر 20 هزار نفر خبر داد.

وی ادامه داد: ایجاد شرایط مناسب در شهرهای زیر 20 هزارنفر از حیث شغلی و اقتصادی خود جاذبه ای برای افزایش مدت ماندگاری افراد در آن مناطق است.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نجات شهرهای زیر 20 هزار نفر از بلاتکلیفی خود زمینه ماندگار مردم در آن ها و کاهش مهاجرت و مشکلات حاشیه نشینی خواهد شد.

***حاشیه نشینی؛ چالشی جدی برای مدیریت شهری

درهمین حال نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، بر ضرورت جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در کشور تاکید و تصریح کرد: پدیده حاشیه نشینی معضلی جدی است که در صورت عدم مدیریت، چالش های اجتماعی، شهری و حتی امنیتی زیادی را رقم خواهد زد.

فرج‌الله عارفی گفت: از آنجا که مهاجران به لحاظ فرهنگی و اجتماعی فرهنگ زندگی در کلانشهرها را ندارند به اجبار حاشیه‌ها را برای زندگی انتخاب می کنند و برای دوام در این مناطق به هر کاری تن می دهند.

نماینده مردم جیرفت وعنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت نظارت بیشتر بر ساکنان حاشیه شهرها، گفت: لازم است  مسئولان ذی ربط با نظارت بیشتربر ساکنان حاشیه شهرها از بروز و افزایش آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه حاشیه نشینی چالشی جدی برای مدیرت شهری است، تصریح کرد: حجم انبوه و گسترده ساخت و ساز غیرمجاز در اطراف کلانشهرها، موجب غفلت شهرداری از خدمات رسانی می شود بنابراین لازم است  مسئولان ذی ربط بر ساخت و سازهای غیر مجازدر حاشیه شهرها نظارت بیشتری داشته و از افزایش آن جلوگیری کنند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، یادآور شد: مسئولان ذی ربط می توانند با تدوین برنامه هدف دار و منسجم از گسترش حاشیه نشینی در حریم شهرها جلوگیری کند.

عارفی با انتقاد از اینکه مناطق حاشیه نشین مستعد انواع آسیب های اجتماعی خواهد بود، گفت: این مناطق محلی امن برای ارتکاب جرم و انواع آسیب های اجتماعی هستند لذا تا زمانی که مسئولان مهاجرت ها را کنترل نکنند آسیب های اجتماعی ناشی از مهاجرت ها و حاشیه نشینی افرایش خواهند یافت.

نماینده مردم جیرفت وعنبرآباد در مجلس نهم، بر ضرورت ارائه امکانات بهداشتی، تفریحی و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و شهرهای کمتر توسعه یافته برای جلوگیری از مهاجرت و افزایش حاشیه نشینی تاکید کرد و گفت: افراد به خاطر نبود امکانات تفریحی و بهداشتی مناسب و همچنین بیکاری به اجبار به کلانشهرهایی مهاجرت می‌کنند که از امکانات مناسب و شغل‌های کاذب برخوردارند و به خاطر گرانی مسکن و اجاره بهای بالا حاشیه‌ها را برای زندگی انتخاب می کنند لذا به خاطر عدم نظارت درست بر حاشیه شهرها به انواع آسیب‌های اجتماعی دچار می شوند.

وی راهکار جلوگیری از حاشیه نشینی و مهاجرت‌ها را توزیع عادلانه منابع و بودجه عنوان کرد و گفت: اگر امکانات و سرمایه گذاری‌ها را در روستاها و شهرهای کوچک توسعه دهیم افراد به کلانشهرها مهاجرت نمی‌کنند و حاشیه نشینی کاهش خواهد یافت.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: متاسفانه سیل جمعیت  به خاطر بیکاری به کلانشهرها مهاجرت می کنند و به خاطر وجود شغل های کاذب به این مشاغل روی می آورند و در نهایت مهاجران به انواع آسیب های اجتماعی به تبع این شغل های کاذب دچار خواهند شد.

نماینده مردم جیرفت وعنبرآباد در مجلس نهم، با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه حاشیه نشینی، تصریح کرد: متاسفانه دولت ها تاکنون کمتر به این موضوع پرداخت اند و برای حل معضل حاشیه نشینی کاری نکرده اند، در حالیکه اگر به این حوزه ورود پیدا می کردند حاشیه نشینی کاهش می یافت.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به مبلغ اختصاص داده شده به اشتغال جوانان در بودجه94، گفت:  پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس برای اشتغال فارغ التحصیلان و جوانان  در بودجه 94، 12 هزار میلیارد بود که دولت این پیشنهاد را نپذیرفت و در آخر با 4 هزار میلیارد موافقت کرد که متاسفانه تاکنون حتی یک ریال از 4هزار میلیارد را برای اشتغال زایی در کشور هزینه نکرده  لذا لازم است دولت با برنامه ریزی  مناسب اشتغال زایی را بهبود و بخش زیادی از حاشیه نشینانی که برای کار و اشتغال به کلان شهرها مهاجرت می کنند را کاهش دهد.

***استقرار صنایع در روستاها و مناطق محروم

همچنین نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر لزوم ایجاد فرصت های شغلی پایدار در روستاها و شهرهای محروم، گفت: باید با در پیش گرفتن سیاست های کارشناسی از افزایش حاشیه نشینی در کشور جلوگیری کرد.

جعفر قادری در گفت وگو با خانه ملت،  نبود امکانات زیرساختی، فرهنگی، رفاهی و همچنین بی رونقی اشتغال در روستاها و شهرهای محروم را از عمده عوامل مهاجرت و روی آوردن افراد به حاشیه نشینی عنوان کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، رشد متوازن یا توسعه یافتگی را در همه شهرهای کشور مهم دانست و گفت: با ایجاد توسعه متوازن امکانات و مشاغل به طور مساوی در مناطق مختلف کشور می توان از حاشیه نشینی جلوگیری کرد.

قادری با تاکید بر ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در روستاها و شهرهای کمتر توسعه یافته، ادامه داد: با ایجاد مشاغل پایدار در این مناطق می توان بیکاری و مهاجرت به کلانشهرها را کاهش داد.

وی با انتقاد از تمرکز اشتغال، ثروت و خدمات در کلانشهرها، تصریح کرد: این موضوع باعث شده رقابت نابرابری به ضرر روستاها، شهرهای کوچک و محروم شکل بگیرد در نهایت افراد مهاجرت را انتخاب و به خاطر مشکلات اقتصادی و بالا بودن هزینه های زندگی، در حاشیه شهرها مستقر و از خدمات اندک حاشیه شهرها استفاده و در آنجا ماندگار شوند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، رفع معضل حاشیه نشینی را در کشور ضروری عنوان کرد و گفت:  به خاطر اینکه افراد حاشیه نشین هزینه ای بابت آب، برق و گاز نمی دهند این امر باعث تحمیل هزینه های میلیاردی به دستگاه ها می شود لذا ضروری است که این معضل در دستور کار قرار گیرد و هر چه سریعتر برای رفع آن اقدام شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس نهم،  با انتقاد از ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم شهرها، تصریح کرد: ساخت و سازهای غیرقانونی  در حریم شهرها مشکلاتی را به وجود آورده که این موضوع باید به صورت جدی پیگیری و حل و فصل شود.

قادری تاکید کرد: افراد مهاجر به خاطر عدم تمکن مالی و همچنین نداشتن سرمایه، اجاره بهای بالا و گرانی مسکن در کلانشهرها طبیعی است که حاشیه شهرها را برای زندگی انتخاب کنند.

وی با تاکید بر رعایت عدالت در توزیع امکانات و بودجه، گفت: با تغییر دادن کفه ترازو به نفع روستاییان و شهرهای توسعه نیافته، رعایت عدالت در توزیع امکانات و ایجاد فرصت های شغلی مناسب و پایدار در مناطق محروم و روستاها می توان افراد را به ماندن در روستا و مناطق محروم تشویق کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد  از سونامی حاشیه نشینی در کلان شهر شیراز تصریح کرد: متاسفانه شهرستان شیراز همانند دیگر کلانشهرهای کشور از معضل حاشیه نشینی رنج می برد.

قادری از عدم ساماندهی حاشیه نشینان در کلان شهر شیراز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه ساماندهی حاشیه نشینان در این شهر همانند دیگر شهرها،  به صورت مقطعی انجام می شود.

وی با تاکید بر توجه به جامعه روستایی در کشور، گفت: برای جلوگیری از حاشیه نشینی و مهاجرت توجه به جامعه روستایی و مناطق کمتر توسعه یافته و محروم باید افزایش و فاصله ها میان مناطق کشور از بین برود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی،  استقرار صنایع در روستاها و توجه به اقتصاد پایدار در روستاها  را برای کاهش مهاجرت روستاییان و حاشیه نشینی مهم عنوان کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، استانداری ها و سازمان‌های متولی اخذ عوارض و مالیات مانند وزارت اقتصاد و دارایی می توانند بحث محرومیت مناطق کمتر توسعه یافته و محروم را مدنظر قرار داده و معضل مهاجرت و حاشیه نشینی  را مدیریت کنند.

***مسیر مهاجرت را باید برعکس کنیم

دراین حال و با توجه به مشکلات بوجود امده از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها معاون امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه باید مسیر مهاجرت از روستاها به شهرها و کلان‌شهرها را برعکس کنیم، گفت:‌ برای کاهش مشکلات در سکونت‌گاه‌های غیررسمی ابتدا باید قبل از سکونت همزمان آب، برق، گاز و سیستم‌های جمع‌آوری فاضلاب تأمین شود.

علیرضا دائمی در ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف گفت: در گذشته اشتباهات زیادی داشتیم که باید سعی کنیم این اشتباهات را تکرار نکنیم، بنابراین یکی از راهکارهایی که می تواند اشتباهات ما را کاهش دهد این است که همزمان با سکونت جمعیت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی آب، برق، گاز و سیستم‌های جمع‌آوری فاضلاب ایجاد شود تا مشکلات کم‌تر شود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: باید تلاش کنیم مسیر مهاجرت‌هایی که از روستا به شهرها و سپس به کلان‌شهرها صورت می‌گیرد را برعکس کنیم، با این نگرش می‌توانیم جلوی مهاجرت‌ها را بگیریم.

دائمی افزود: 21 درصد جمعیت کشور در استان تهران ساکن هستند که همین موضوع مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند. پس باید بتوانیم برای تأمین آب، برق‌، گاز، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و تأمین حمل‌ونقل سمت مهاجرت را تغییر دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با برگزاری جلسات ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف مشکلات کشور را در این محلات و این محدوده‌ها کاهش دهیم.

***پرداخت وام اشتغال با هدف مهاجرت معکوس

درعین حال نماینده مردم زابل و زهک در مجلس با اشاره به پرداخت وام بدون کارمزد به روستاییان، گفت: از معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری درخواست شده تا سیستان را در اولویت اعطای این وام قرار دهد.

سیدباقر حسینی در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به ارائه تسهیلات ویژه به مناطق روستایی و مرزی و محروم توسط نهاد ریاست جمهوری، گفت: از سوی نهاد ریاست جمهوری اعلام شده وامی برای اشتغال روستاییان در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز در مجلس شورای اسلامی، افزود: روستاییان با اخذ وام می توانند اقدام به راه اندازی شرکت تعاونی کنند، به صورتی که دولت در مقابل 10 درصد آورده روستاییان، 90 درصد پرداخت کند، البته روستاییان مناطق محروم وام بدون کارمزد دریافت خواهند کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به جلسه با معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، تصریح کرد: از آقای رضوی درخواست شده است تا این اقدام پسندیده با اولویت در استان سیستان دنبال شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یادآور شد: حوزه سیستان از بلوچستان جداست و مشکلات گرد و خاک و آب و هوایی در منطقه سیستان صورت می گیرد، همچنین مردم منطقه در شرایط سخت تری نسبت به بلوچستان زندگی می کنند که امیدواریم با پرداخت وام اشتغال بخشی از مشکلات روستاییان برطرف شود.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز در مجلس شورای اسلامی، افزود: این تسهیلات جهت تشکیل واحدهای اقتصادی و تولیدی یا تعاونی ها در روستاها و در مناطق مرزی با کارمزد صفر درصد در راستای اجرای سیاست‌های مهاجرت معکوس پرداخت می‌شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.