گروه میهن - محمود مصدق - پس از تالابها و دریاچه ها به نظر می‌رسد اکنون نوبت بعضی استانها رسیده تا بحران آب همچون بختک به جان شهرها و روستاهای آنها بیفتد و نفس شان را قطع کند.

 الگوی کشت در خشکسالی تدبیر!

 

کرمان یکی از این استانهاست. استانی تاریخی و پهناور در جنوب شرق ایران که سایه شوم کم آبی بر سرش گسترده شده و هر آن میرود تا درغفلت و بی تدبیری مردمانش تاوان سنگینی بپردازد که بیابانی شدن هر چه بیشتر اراضی کشاورزی و خالی شدن برخی شهرها و روستاها از سکنه تنها بخش کوچکی از آن به شمار میرود، رخداد تلخی که از چندی پیش نشانههایش بروز کرده است.

 

 آرسنیک آب رفسنجان 10 برابر استاندارد!

نماینده مردم رفسنجان و انار و عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، کرمان را بحرانی ترین استان کشور از نظر منابع آبی مینامد و به قدس میگوید: هم اکنون با قطع آب در برخی از مناطق شهرها روبهرو هستیم. آب به حاشیه بعضی از شهرها مانند رفسنجان نمی رسد. یعنی حتی زمانی که همه آب دارند به علت پایین بودن فشار، این ماده حیاتی به حاشیه شهرها نمی رسد. یا در بعضی نقاط کیفیت آب به حدی پایین است که چندان قابل مصرف نیست. در واقع آب شرب چند شهرستان استان مانند رفسنجان، سیرجان حاوی سم آرسنیک هستند. بویژه آب رفسنجان بیش از 10 برابر استانداردهای بین المللی سم آرسنیک دارد.

حسین آذین میگوید: وضعیت روستاهای استان  کرمان به مراتب بدتر از شهرهاست، به گونهای که آبرسانی به 1400روستا در سال گذشته به صورت سیار و با تانکر انجام میشد که البته با اقدامهای انجام شده این رقم امسال کاهش یافته و به 900 روستا رسیده است.

آذین با اشاره به اینکه بحران آب دراستان کرمان در آینده تشدید میشود ، تصریح میکند: عمق چاههای استان در بعضی مناطق به 400 متر نیز رسیده است.

 در بعضی مناطق کشاورزی نکنیم بهتر است

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی تغییر اقلیم، تداوم خشکسالی، توسعه کشاورزی به روش غیرعلمی و سنتی و ضعف مدیریت منابع آب را تنها بخشی از دلایل تشدید بحران آب در استان کرمان میداند و میگوید: قیمت آب در کشور ما واقعی نیست. در نتیجه مشترکان نه در بخش خانگی و نه در بخشهای صنعت و کشاورزی آب را به صورت صحیح و بهینه مصرف نمی کنند. مثلاً کشاورز ما هندوانه کشت میکند که به طور متوسط در هر کیلو 200 تا 500 لیتر آب مصرف میکند و قیمت آن نیز در تهران 400 تومان است. بنابراین صرفه اقتصادی ندارد، یعنی اگر کشاورزی نکند، به صرفهتر است.

آذین با انتقاد از کشاورزان استان کرمان به دلیل استفاده نکردن از روشهای نوین آبیاری در بخش کشاورزی میگوید: یکی از دلایلی که کشاورزان از آبیاری نوین در کشاورزی استقبال نکردهاند به ارزان بودن آب در بخش کشاورزی بر میگردد. ضمن اینکه برخی چاههای حفر شده در اراضی ملی است و کشاورزان نمی توانند از تسهیلات بانکی برای خرید و برخورداری از تجهیزات نوین آبیاری استفاده کنند، بنابراین از دولت انتظار داریم هر چه سریعتر لایحه جامع خاک را برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کند تا مشکلات این گونه زمینها و چاهها حل شود و کشاورزان از تسهیلات بانکی برای استفاده از تجهیزات جدید کشاورزی بویژه در بخش آب بهره ببرند.

 

  نمی شود یک وزارتخانه را مقصر دانست

وی در همین زمینه به بحث الگوی کشت به عنوان یکی از راهکارهای اساسی مصرف بهینه آب میپردازد و با زیر سؤال بردن عملکرد وزارت جهاد کشاورزی میگوید: نه تنها در استان کرمان، بلکه در سراسر کشور الگوی کشت اجرا نمی شود. به عبارت بهتر با اینکه امسال بودجه وزارت جهاد کشاورزی از سوی نمایندگان مجلس افزایش قابل توجهی داشته، اما این وزارتخانه در این بخش خوب عمل نکرده و ما هیچ تحرکی را برای پیاده کردن الگوی کشت از سوی آن نمی بینیم.

وی درباره عملکرد وزارت نیرو برای حل بحران آب در کشور میگوید: ما نمیتوانیم فقط یک وزارتخانه را در این زمینه مقصر قلمداد کنیم. در این بخش خیلی وزارتخانهها درگیر هستند. در شورای عالی آب هم خیلی از دستگاه ها و وزارتخانه ها حضور دارند که از مرتبط بودن آنها در حوزه آب حکایت دارد. با این حال متولی آب کشور جا برای کار زیاد دارد.

 

 اجرای پروژه انتقال آب از خلیج فارس

آذین در ادامه از انتقال و استفاده از آب خلیج فارس و دریای عمان و به عنوان یک راهکار حل بحران آب سخن میگوید و میافزاید: وزارت نیرو میتواند از خلیج فارس یا دریای عمان، آب را به مناطق جنوبی و مرکزی و مناطق بحرانی کشور انتقال بدهد. اجرای چنین طرحی در دنیا نیز مرسوم است. به عنوان مثال عربستان سعودی روزانه 20 میلیون متر مکعب آب دریا را شیرین و برای مصرف به مردم عرضه میکند. بنابراین ما برای آینده و تأمین آب کشور چارهای نداریم جز اینکه روی برخی طرحهای موفق و مطمئن مانند انتقال آب حوزه به حوزه تأکید بیشتری کنیم.در واقع این طرح بخشی از هدف مورد نظر را تأمین میکند و آن گونه که خبر دارم اجرای این پروژه آغاز شده و حتی لولههای انتقال آب خریداری و مسیریابی آن انجام شده است.

افزون بر این میتوان از افغانستان و تاجیکستان آب خریداری کرد. در واقع وضعیت کشور در این حوزه بحرانی است و ما افزون بر مدیریت منابع آب و فرهنگسازی مصرف و الگوی کشت و... باید به راهکارهای دیگر مانند خرید آب هم فکر کنیم.

وی در همین زمینه به انتقال آب شرب حوزه به حوزه اشاره میکند و میگوید: سه سال پیش انتقال 180 میلی متر مکعب آب بر ثانیه از استان چهار محال و بختیاری به استان کرمان تصویب شد، اما انتقال آب از استان یاد شده به بودجه زیادی نیاز دارد. یعنی هشت هزار و پانصد میلیارد تومان بودجه نیاز است که میخواهیم به کمک بخش خصوصی این کار را انجام دهیم.

 

 پلمب شماری از چاههای غیر مجاز

وی در پایان از اجرای طرح پلیس آب در استان کرمان خبر میدهد و میگوید: با اجرای این طرح طی دو ماه گذشته شماری از چاههای بخش کشاورزی غیر فعال شدهاند. که این اتفاق میتواند بخشی از بیلان منفی آب سفرههای زیرزمینی را جبران کند .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.