مهناز خجسته نیا: : قدس ویژه خراسان - همه ماجراها از یک رخداد مبارک یا شاید هم نامبارک (قطع ناگهانی برق در یکی از پارکهای آبی) شروع شد.

تجهیزات ۲ پارک آبی مشهد، مجوز استاندارد ندارند

همه حرف و حدیثهایی که حالا با مخابره شدن کلی خبر و گزارش موشکافانه رسانه ها خوشبختانه ابعاد زیادی از این رخداد را روشن کرده است.

شنیدههای زیادی که از تعلل های بسیار دست اندرکاران حکایت داشت، اما کسی زمینه را برای ابراز آنها فراهم نمی دید.

مگر مسؤولی حاضر بود که گوش کند از چهار پارک آبی مشهد که عنوان «قطب گردشگری بازیهای آبی کشور» را یدک میکشند، وسایل بازی دو پارک هنوز هیچ مجوزی از اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی دریافت نکرده اند؟

هیچ کس حتی حاضر نبود این خبر منتشر شود که یکی از این دو پارک فک پلمب کرده و از تجهیزاتی بهره میبرد که از نظر اداره کل استاندارد، تخلف است.

جالبتر اینکه باز شدن پرونده یکی از پارکهای جنجالی در محاکم قضایی نیز چنان مورد بی تفاوتی قرار گرفته که برخی با دفاعی جانانه با ادعای اینکه مجموعه مذکور تمامی مجوزهای لازم را دارد، قصد دارند بدون سر و صدا به ماجرا پایان دهند.

از سوی دیگر در این پرونده در نهایت بی انصافی حمایت ازسرمایه گذار بخش خصوصی جایگزین تأمین امنیت و آرامش عمومی شده است. گزارشگر ما برای پاسخ به همه دغدغه های مطرح شده و اطلاع از آخرین وضعیت استاندارد و ایمنی تجهیزات پارکهای آبی مشهد سراغ معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان رضوی می رود.

حامد محمدی در گفت و گو با گزارشگر ما وضعیت موجود را این گونه تشریح میکند: در مشهد چهار مجتمع آبی داریم که دو مجموعه مجوزهای استاندارد را دریافت کردهاند، اما دو مجتمع تاکنون نتوانستهاند این مجوز را دریافت کنند. هرچند باید اذعان داشت بحث تجهیزات بازی در مجموعه های آبی از استخر مجزاست و از این نظر تنها سرسرههای آبی مشمول استاندارد اجباری میشوند.

این مقام مسؤول می افزاید: طبق قانون، دو مجموعه فاقد مجوز ازسوی اداره استاندارد پلمب شده اند که یکی از آنها با تبعیت از قانون افزون بر انجام اقدامهای قانونی فقط از بخشهای دیگر این مجتمع همچون استخرها، جکوزی و... بهرهبرداری می کند و این موضوع فعالیتی قانونی است.

به گفته وی، اما مجموعه دوم بااینکه سازمان استاندارد آنجا را پلمب کرده، دستاندرکاران آن با فکپلمب اقدام به افتتاح این مجموعه کرده اند.

معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد خراسانرضوی از تشکیل پرونده تخلف این مجموعه آبی به مقامهای قضایی خبر می دهد و اظهار می دارد: با اعلام شکایت رسمی اداره کل استاندارد از این مجموعه پارک آبی، فعالیت آن غیرقانونی است.

وی می گوید: متأسفانه این مجموعه آبی با وجود تبلیغات گسترده هنوز هیچ گونه مجوزی از اداره کل استاندارد برای تجهیزات خود نگرفته است.

محمدی با اشاره به بازدیدهای پی در پی کارشناسان اداره کل استاندارد و تذکرهای لازم برای اخذ مجوز استاندارد به مسؤولان این مجموعه میافزاید: با تشکیل پرونده شکایت قضایی و ارجاع آن به اداره تعزیرات حکومتی برخورد با موضوع فک پلمب به مراجع قضایی واگذار شده است!

به گفته وی تا زمانی که این پارک آبی نتواند مجوزهای لازم برای  استاندارد را اخذ کند نمی تواند فعالیت کند و ادامه کارش غیرقانونی است.

این مقام مسؤول در خصوص اخذ گواهینامه از سوی پارکهای آبی نیز اظهار می دارد: این گواهینامهها از سوی شرکتهای بازرسی کشور صادر می شود و این گواهینامه ها نخستین گام در مراحل مورد نیاز برای اخذ مهر استاندارد به شمار می آید.

وی می افزاید: یعنی اگر وسیله بازی آبی گواهی را بگیرد می تواند از لحاظ استاندارد بهره برداری کند، اما بعضی از اینها می توانند مراحل را ادامه دهند و کار را تا اخذ مهر استاندارد تکمیل کنند.

به گفته وی، گرفتن گواهینامه برای وسایل بازی هرگز به منزله استفاده از علامت استاندارد نیست، اما از لحاظ قانونی هم مانعی برای استفاده از وسیله ندارند، زیرا برای آن گواهی بازرسی صادر شده است.

معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد خراسانرضوی در واکاوی تفاوت استانداردهای موجود دنیا در پارکهای آبی با ایران می گوید: استاندارد ما نیز در واقع الگوبرداری شده از استاندارد دنیاست، یعنی همان اصولی که در استاندارد ملی ما می بینید مشابه دیگر نقاط دنیاست.

وی پاسخ به پرسشهای دیگر از وضعیت پارکهای آبی را به سایر دستگاههای مسؤول موکول می کند و می افزاید: حد استفاده کنندگان و تعیین ظرفیت در مجوزهای بهره برداری خارج از وظایف این سازمان است و استاندارد برایش تنها ایمنی تجهیزات مهم است.

گفتنی است، گرچه مقامهای مسؤول حاضر نشدند نام پارکهای آبی غیراستاندارد را اعلام کنند، اما برخی رایزنیها حاکی است مجموعه پارک آبی موجهای خروشان در بهرهبرداری از تجهیزات فک پلمب کرده و وسایل بازی پارک ساحلی آفتاب تا اخذ گواهینامه استاندارد پلمب است.

 

مخاطبان گرامی!

لطفاً نظرات خود را در خصوص این گزارش به شماره 300072305 پیامک کنید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.