قدس آنلاین یزد - رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت : در حال حاضر، کشور ایران در منطقه حائز رتبه ی دوازدهم در عرصه ی سلامت است و باید تا رسیدن به رتبه ی برتر در منطقه تلاش کنیم

کشور ایران در منطقه حائز رتبه ی دوازدهم در عرصه ی سلامت است

به گزارش قدس آنلاین از یزد ؛ محمد رضا میرجلیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه استا ن ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع) و هفته ی دولت  اظهار داشت : به منظور بهبود وضعیت سلامت جامعه، طرح تحول نظام سلامت در اولویت فعالیت های دولت تدبیر و امید قرار گرفته و واین طرح در قالب بسته های گوناگون سلامت، به مردم خدمات مختلفی ارائه می شود.

وی افزود: طرح تحول نظام سلامت با موفقیت های بسیار خوبی هم در استان و کشور همراه بوده و دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به بحث سلامت مردم دارد.


میرجلیلی تصریح کرد : در ابتدای اجرای این طرح میزان فرانشیز )پرداختی) برای امور درمان بستری در مناطق شهری 10درصد و در مناطق روستایی تا پنج درصد رسیده بود که پس از مدتی این رقم در مناطق شهری به شش درصد و روستایی به سه درصد رسید.

وي با اشاره به سهم 56.1 درصدي پرداخت مستقيم هزينه‌هاي درمان از جيب مردم در كشورمان در سال 1390 و اين كه اين رقم براساس اهداف بايد به نصف يعني حدود 30 درصد كاهش يابد، لزوم اجراي طرح تحول نظام سلامت در كشور را با توجه به سياست‌هاي ترسيم ده در كشور مورد تاكيد قرار داد.

ميرجليلي ارتقاي وضعيت سلامت در كشور از طريق اجراي اين طرح را زمان‌بر خواند و گفت: تنها يكسال از اجراي اين طرح مي‌گذرد و نتايج آن تا هفت يا هشت سال آينده مشخص خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: تا پايان سال گذشته حدود 70 ميليارد تومان براي اجراي طرح تحول سلامت در استان هزينه شده كه بين 80 تا 85 درصد آن مستقيماً مربوط به كاهش فرانشيز و پرداخت از جيب مردم بوده و مابقي نيز به ترتيب در رابطه با زايمان طبيعي و ساير بسته‌هاي طرح تحول سلامت و نيز بخشي هم براي ارتقاي هتلينگ بيمارستان‌هاي استان هزينه شده است.

میر جلیلی با اشاره به ورود 40 درصد بیماران غیربومی به استان گفت: این تعداد بالا نشان از اعتماد به پزشکان و مردم این خطه است

رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد معرفي يزد به عنوان قطب پزشكي كشور به تشكيل جلسات و رايزني براي برنامه‌ريزي در اين رابطه اشاره كرد و گفت: قطب درماني بودن براي يزد يك فرصت است كه بايد از آن استفاده صحيح شود.

وي خاطرنشان ساخت : شاخص اميد به زندگي در كشورمان در ميان 20 كشور منطقه با 74 سال رتبه دوازدهم، مرگ و مير نوزادي رتبه سيزدهم، مرگ و مير  شيرخواران زير يكسال و نيز در شاخص مرگ و مير كودكان زير پنج سال رتبه دوازدهم است.

اين مقام مسئول  ادامه داد : ميزان مرگ و مير بالغين(15 تا 60 سال) در كشورمان رتبه يازدهم را در بين 20 كشور منطقه دارد و حتي در شاخص تعداد پزشك، پرستا و ماما نيز به ازاي هر يكهزار نفر، وضعيت مناسبي در منطقه نداريم.

میرجلیلی  با اشاره به اینکه نخستین دانشگاه علوم پزشکی و مرکز ناباوری در استان یزد تاسیس شد ه است افزود: گرچه یزد از نظر علم پزشکی پیشرفت های خوبی داشته ، اما در زمینه تجهیزات متاسفانه بسیار ضعیف است.

 

وي افزود: در حوزه ناباروري نيز با توجه به سياست‌هاي وزارت بهداشت و درمان در اين مقوله اميدواريم كه در آينده شاهد اقدامات توسعه‌اي در اين رابطه در استان يزد كه قطب ناباروري كشور نيز محسوب مي‌شود، باشيم.

ميرجليلي از برنامه‌ريزي براي ايجاد شهرك سلامت شهر يزد در حاشيه شهر به منظور ساماندهي اين صنعت و كاهش مشكلات ناشي از دسترسي‌ به مراكز درماني شهر خبر داد.

اين مسئول در رابطه با زمان بهره‌برداري از بيمارستان 330 تخت‌خوابي شهيد رهنمون يزد نيز گفت: مرحله پاياني عمليات اجرايي بيمارستان امروز منعقد شده و اميدواريم تا پايان سال شاهد اتمام عمليات اجرايي ساختمان، كلينيك و محوطه بيمارستان باشيم و در سال آينده موضوع تجهيز و بهره‌برداري اين مركز درماني را دنبال كنيم.

ميرجليلی با بيان اين كه طرح مذكور از مصوبات سفر مقام معظم رهبري به استان يزد بوده است، پيشرفت اين طرح را خوب ارزيابي كرد و گفت: تاكنون بالغ بر 50 ميليارد تومان در اين رابطه هزينه شده كه 60 درصد آن از منابع سفر رهبري و مابقي از منابع وزارت بهداشت بوده است.

***در ادامه این نشست معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز گفت: تا پایان سال گذشته برای اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان 70 میلیارد تومان اعتبار جذب شد.
محمدرضا وفایی نسب اظهار داشت : حدود 85 درصد از این میزان به طور مستقیم برای کاهش فرانشیز و پرداخت از جیب مردم برای درمان و بخش قابل توجهی نیز برای زایمان های طبیعی رایگان و مابقی هم در سایر بخش ها از جمله ارتقاء هتلینگ بیمارستان ها هزینه شد.
وی تصریح  کرد: بر اساس قوانین موجود دو منبع پایدار برای تامین مالی طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته شد که یکی 10 درصد از محل صرفه جویی هدفمندی یارانه ها و دیگری یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این نشست ، سبک زندگی نامطلوب مردم یزد را مهمترین چالش سلامت استان خواند و گفت: تغذیه، بی تحرکی و استعمال دخانیات از جمله عوامل بیمار شدن افراد است.
محمدحسن لطفی با اشاره به اینکه هر کسی باید مسوول سلامت خود باشد افزود: تا زمانی که حداقل پنج سال بر روی بهداشت مردم کار نکنیم نمی توانیم سنجش درستی از بیماری های شایع در جامعه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مصرف نمک چالش بزرگ زندگی شهروندان است تصریح کرد : مردم این خطه دو برابر حد استاندارد نمک مصرف می کنند و 50 درصد نمک مصرفی مردم در نان است از این رو در تلاشیم با آموزش نانوایان ، مصرف نمک در این زمینه را به حد مجاز برسانیم .

در ادامه  این نشست معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از اول مهرماه هیچ ماده غذایی نباید بدون برچسب بررسی محصول در بازار عرضه شود زیرا در غیر این صورت مشمول جرائم قانونی می شود.
محمدحسن مصدق افزود: بر روی هر بسته بندی موادغذایی باید میزان کالری، قند، چربی و نمک آن مشخص شده باشد و هر ماده غذایی که یکی از موارد آن با رنگ قرمز مشخص شده باشد، یک درجه از سلامت دور است.
وی با بیان اینکه هشت درصد مسمومیت ها و بستری های بیمارستانی به دلیل خطاهای دارویی رخ می دهد از شهروندان خواست از شتاب زدگی در هنگام تحویل گرفتن دارو خودداری نمایند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تاکید کرد: حتما داروی خود را از دارو ساز تحویل گیرند و در این زمینه توجه ویژه داشته باشند.
وی بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت یکی از موفقیت های چشمگیر حوزه بهداشت و درمان بود تصریح کرد: امیدواریم این طرح ادامه پیدا کند.

در این نشست رییس و معاونین دانشگاه، به سوالات خبرنگاران پیرامون موضوعات متعدد عرصه ی سلامت، پاسخ گفتند.

در پایان این نشست با اهدای جوایز از خبرگزاری ها و خبرنگاران برتر حوزه ی سلامت تقدیر بعمل آمد.  که روزنامه قدس و سایت خبری قدس آنلاین هم  یکی از برترین های حوزه سلامت استان بود

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.