قدس انلاین: شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چرا امام زمان (عج) را با القابی همچون مهدی و قائم نیز می خوانند؛ اما جالب است بدانید که ائمه اطهار (ع) به این پرسش به بیانی شیوا پاسخ داده اند.

چرا به  امام زمان (عج) مهدی و قائم می گویند؟

به گزارش قدس انلاین، مهدی معروف ترین لقب آن حضرت می باشد و این لقب در گفتار گهربار پیامبر اکرم (ص) در حدود 89 حدیث ذکر شده است.

مهدی مفهومی عام است که در لغت به هر فرد هدایت شده اطلاق می شود و لذا همه پیامبران اوصیا مهدی هستند و خداوند هر چیزی را که آفرید پس او را هدایت کرد و این هدایت، هدایت عام و نوع است ولی بنابر آنچه در اخبار آمده مراد از مهدی همان موعود آخرالزمان است که حسب و نسب او را مشخص   کرده اند.

مهدی مشخص و اختصاص فقط بر موعود آخر الزمان اطلاق می شود و از این رو پیامبر (ص) فرموده است: اَلمَهدی مِن وُلدِ فاطِمَه؛ مهدی  از فرزندان فاطمه است.

همچنین پیامبر(ص) به حضرت علی (ع) نیز فرمودند: لقب مهدی بر او گذاشته شده است چون او مردم را به سوی خدا هدایت می کند و به او مهدی گفته می شود چون او به وسیله ی امر مخفی هدایت می شود.

قائم یعنی قیام کننده و حضرت در برابر اوضاع سیاسی و انحرافات اجتماعی و دینی قیام می کند و عالم را پر از عدل و داد می نماییند و قیام آن حضرت یک قیام جهانی است که همه اوضاع  اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بشر را فرا می گیرد و وعده ی الهی را محقق می سازد.

جالب است که شخصی از امام جواد (ع) همین سوال را نمود و حضرت پاسخ دادند: به جهت آنکه نام و یاد مهدی به فراموشی سپرده می شود و بعد از آن فراموشی او قیام می کند.

همچنین شیخ مفید روایتی از امام صادق (ع) نقل نموده است که حضرت بیان داشته اند: «مهدی قائم نامیده شده است چون قیام به حق می نماید».

منابع:

1ـشیخ علی کورانی، معجم احادیث امام مهدی (ع): ج514:2.

2ـعلامه مجلسی، بحار الانوار، ج 334.165.102:51.

3ـشیخ صدوق، کمال الدین، ج378:2.

4ـشیخ مفید، ارشاد:364 .

*موسوی نسب، پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (عج)،  ج1 :123-125.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.