قدس آنلاین- تبریز: استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تنها راه نجات استان رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: تنها ۳ درصد از واحد‌های صنعتی این استان دارای بخش تحقیق و توسعه هستند.

نیاز توجه به رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان در آذربایجان‌شرقی / برخورداری ۳ درصد از واحدهای صنعتی به بخش تحقیق و توسعه

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اسماعیل جبارزاده در نشست ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان اظهار داشت: در بدو ورود به استان با همکاری و تعامل اساتید دانشگاه و صنعت به این نتیجه رسیدیم که راه نجات استان تغییر رویکردها و نگرش‌ها از نگاه سنتی در همه مقوله‌های استان علی‌الخصوص بخش اقتصادی است.

وی اضافه کرد: در بخش اقتصادی نیز بیشترین توجه باید در بحث اقتصاد دانش‌بنیان و بحث فناوری و نوآوری در صنعت باشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده، عدم توان رقابتی صنعت استان با تولیدات دیگر کشورها به دلیلی قدیمی بودن تکنولوژی و دانش فنی موجود در استان، یکی از مهم‌ترین دلایل وضعیت نابسامان صنعت استان بوده است.

وی تصریح کرد: علت اینکه برخی از صنایع تعطیل شده‌اند این است که نتوانسته‌اند خود را به‌روز کنند و اگر مابقی صنایع فعال نیز نتوانند خود را به روز کنند به چنین عاقبتی دچار می‌شوند.

جبارزاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در گذشته صنایع نسبت به تعامل با دانشگاه‌ها احساس نیاز نمی‌کردند، این رویکرد در دولت تدبیر و امید نسبت به صنعت و دانشگاه‌ها تغییر کرده و می‌طلبد که جامعه دانشگاه با صنعت برای بالا بردن توان رقابتی صنایع به تعامل با یکدیگر بپردازند.

وی با بیان اینکه بیش از 4 هزار هیئت علمی و 3 هزار استاد دارای مدرک phd در دانشگاه‌های استان مشغول به کار و فعالیت هستند، گفت: در دو سال گذشته همه اهداف ما این بوده است که بین این اساتید و هیئت‌های علمی تعامل ایجاد کنیم.

جبارزاده خاطرنشان کرد: نزدیک به 3 هزار تن از اعضای هیئت علمی در بخش‌های مختلف مشغول کار هستند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در استان ما نزدیک به 3 درصد واحد‌های صنعتی دارای بخش تحقیق و توسعه هستند، افزود: اولین قدم موثر در استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در صنعت افزایش واحدهای تحقیق و توسعه بوده، اما متأسفانه با توجه به مشکلات مالی موجود در صنایع به این مسئله توجه نشده است.

وی ادامه داد: در این زمینه دولت می‌تواند مشوق‌هایی را برای صاحبان صنایع تعریف کند تا برای تشکیل واحدهای «تحقیق و توسعه»، ترغیب شده و در کنار دانشگاهیان کار کنند.

جبارزاده با اشاره به معین شدن 7 کانون و 9 پهنه اقتصادی در استان، گفت: با توجه به این امر ما تا به امروز تجربه راه‌اندازی و امکانات لازم اولیه را نداشته‌ایم و در راستای راه‌اندازی این کانون‌ها و پهنه‌ها باید کمک‌های مقدماتی توسط دولت انجام شود.

وی یادآور شد: این منطقه کاملاً غیردولتی خواهد بود، اما برای رسیدن و بسترسازی برای خصوصی‌سازی باید مقدماتی را ایجاد کنیم، که کمک دولت را می‌طلبد.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته ربع رشیدی در آبان سال جاری، اضافه کرد: این نمایشگاه فرصت و غنیمتی است تا هر آنچه در قفسه دانشگاه‌ها و معاونت دانشگاه‌ها ارائه شده است، در نمایشگاه ارائه شود و اگر به صورت منطقی ارائه شود، بازخوردی بهتر از نمایشگاه سال گذشته خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تنها راه نجات استان رویکرد اقتصاد دانش بنیان است، ادامه داد: در طول سال مشابه این نمایشگاه‌ها باید برگزار شود تا در کنار آن صاحبان صنایع و اساتید دانشگاه حضور یابند و نیازها بررسی و اعلام شود.

جبارزاده با اشاره به توافقات هسته‌ای اخیر، خاطرنشان کرد: با توجه به تحقق این امر فضا برای کسب و اشتغال نیز فراهم خواهد شد و استان خود را محیا کرده است تا از امکاناتی که ایجاد خواهد شد در به روز کردن صنعت و نو کردن صنعت و تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کند.

وی ادامه داد: در کنار همه این مسائل در استان با تدوین سند تدبیر و توسعه استان نگاه فناورانه و رویکرد اقتصادی و دانش‌بنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال 94 آغاز شده و در هر کدام از شهرستان‌ها در حدود 20 الی 30 درصد پیشرفت به وجود آمده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.