عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: آمار بالای بیسوادی در درازمدت سایه سنگین خود را بر توسعه علمی و بازارهای جهانی خواهد انداخت.

معضل بیسوادی جدی‌تر از آن است که می‌اندیشیم/دولت باید لایحه بدهد

به گزارش قدس آنلاین، جواد هروی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آمار ۱۰ میلیونی بیسوادی در کشور، گفت: این تعداد بیسواد در شان کشور بزرگی مانند ایران نیست و باید حتما اقدامی اساسی برای برون‌رفت از این معضل صورت گیرد.

وی تاکید کرد: تعداد فارغ‌التحصیلان ما به اندازه بیسوادان ماست و این حکایت از یک عدم تناسب متوازن دارد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز با بررسی بسیاری از کشورهای پیشرفته می‌بینیم به گونه‌ای حرکت کرده‌اند که درصد باسوادی در آنها ۹۹ درصد و حتی بالاتر است، اما این آمار در کشور ما پایین‌تر از ۹۰ درصد است.

وی تاکید کرد: این نشان می‌دهد ما در تولید علم دچار چالش اساسی خواهیم شد.

هروی با اشاره به نوع دیگر بیسوادی که در کشور دیده می‌شود، گفت: بیسواد تنها به معنای کسی نیست که نمی‌تواند بنویسد، معنای دیگر بیسواد افرادی هستند که متاسفانه وزنه اقتصادی و اجتماعی در کشور محسوب می‌شوند، اما دانش لازم را برای تصدی این مسئولیت‌ها ندارند.

نماینده مردم قائنات در مجلس تاکید کرد: اینها نیز به دلیل بیسوادی ضربات زیادی به پیکر کشور می‌زنند و باید برای این مسئله هم فکر اساسی شود.

بیسوادی توسعه علمی ما را کند خواهد کرد

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: آمار ۱۰ میلیون بیسواد یکی از نارسایی‌های ما در شاخصه‌های تولید علم است.

هروی ادامه داد: این آمار بالای بیسوادی در درازمدت سایه سنگین خود را بر توسعه علمی و بازارهای جهانی خواهد انداخت و مانند ترمز در حرکت رو به جلوی ما خواهد بود.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است اقتصاد دانش‌بنیان با بیسوادی بالا حرکت را کند و رشد را با توقف روبرو می‌سازد.

بیسوادی آفتی جدی‌تر از آنچه که فکر می‌کنیم

هروی در ادامه گفت: نهضت سوادآموزی تلاش بسیاری برای برون‌رفت از این معضل ارائه داد، اما آمار کنونی نشان می‌دهد عملا نتوانست به جنگ با بیسوادی برود و پیروز شود.

وی اضافه کرد: این نشان می‌دهد بیسوادی آفتی به مراتب جدی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم.

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: برای برون‌رفت از معضل فعلی نیاز به برنامه درازمدت داریم و با تصمیمات احساسی و زودگذر نمی‌‌توان اقدام موثری انجام داد.

وی افزود: کمیسیون تاکنون در این زمینه نشست ویژه‌ای نداشته اما با توجه به بحث‌هایی که اخیرا در این زمینه صورت گرفته، انتظار می‌رود در آینده نزدیک این مسئله در کمیسیون بحث شود.

نماینده مردم قائنات در مجلس تاکید کرد: با این حال آمار بالای بیسوادی و اهمیت موضوع نشان می‌دهد این بحث بسیار جدی است و دولت باید لایحه ارائه دهد یا نمایندگان طرحی پیشنهاد دهند که در صحن علنی مجلس مطرح شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.