قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: یک کارشناس مسائل دینی گفت: عالمان دین واسطه‌های مردم با اهل البیت‌ (ع) می باشند که خیلی از روزی‌ها را از اهل البیت (ع) می‌گیرند و به دیگران می‌دهند و آن کسانی که با این‌ها ارتباط ندارد از خیلی از روزی‌های معنوی و معرفتی محروم می‌مانند.

قطع ارتباط با عالمان دین برابراست با قرارگیری در مسیر شیطان

به گزارش قدس انلاین، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی با اشاره به روایتی درباره جایگاه علمای دین بیان داشت: امام عسکری (ع) فرموده است آن کسانی که با عالمان دین‌، با عالمانی که شرایطی که اهل بیت (ع) فرمودند در آن‌ها است (تقوا و اهل عمل بودن و اهل عدالت بودن) ارتباط‌شان قطع ‌شود زمینه برای این که در شبکه و تور ابلیس و جنودش بیفتند فراهم می گردد. عالمان دین واسطه‌های مردم با اهل البیت‌ (ع) می باشند که خیلی از روزی‌ها را از اهل بیت می‌گیرند و به دیگران می‌دهند و آن کسانی که با این‌ها ارتباط ندارد از خیلی از روزی‌های معنوی و معرفتی محروم می‌مانند.

‌وی افزود: مرحوم آیت الله شاه آبادی در تهران عالم عارف با عظمت و مجتهدی بود که حضرت امام (ره) شاگرد ایشان بود. یک تعدادی از بازاری‌های متدین هم شاگرد ایشان بودند. یکی از کسانی که نماز و درس اخلاق ایشان می‌آمد یک دو سال ارتباطش با ایشان قطع شد. بعد از دو سال برای حساب خمس خدمت ایشان رسید. گفت نپرسیدید از من که دو سال پیش شما نبودم کجا بودم. آیت الله شاه آبادی فرمود ما طلبی از شما نداریم، اگر خواستید اختیار با خود شماست تشریف بیاورید. آن مرد گفت بنا به دلایلی نتوانستم خدمت برسم و بعد از این یکی دو سال شبی خوابی دیدم و خود را در صحنه‌ی محشر مشاهده کردم. همراه یک جمعی بسیار ترسیده بودیم، خیلی هول و تکان‌های قیامت ما را ترسانده بود. چون من آدم خوبی بودم و مردم حسن ظن به من داشتند تعدادی که من را می‌شناختند اطرافم جمع شدند گفتند دعا بکنید از این وضعیت خلاص شویم. گفتم من که هستم که دعا بکنم. برویم خدمت آیت الله شاه آبادی. با این جمع آمدیم خدمتتان و شما در یک آرامش و وضعیت بسیار خوبی بودید. گفتیم اگر می‌شود یک دعایی بکنید یا به ما یاد بدهید که از این وضعیت نجات پیدا کنیم. شما فرمودید که به صورت جمعی بگویید «یا جسین» که اسم اعظم خداست. ما این را گفتیم و خیلی آرام شدیم و از این وضعیت نجات پیدا کردیم. من از خواب بیدار شدم فهمیدم این دو سالی که ارتباطم با شما قطع شده خیلی در دست انداز افتادم، دارم مشکل پیدا می‌کنم و باید خدمت شما برسم.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این ماجرا گفت: اگر ارتباط ما با عالمان با تقوا و عادل و اهل عمل و آن کسانی که صلاحیت جانشینی اهل بیت (ع) به خصوص در زمان غیبت را دارند قطع نماییم و ضربه به دین‌مان بخورد، بسیار ضرر کرده ایم. عالمان ما به عنوان واسطه‌های مردم با اهل البیت (ع) هستند. در همان زمان حضور اهل البیت (ع) این واسطه بودن برقرار بوده. به این معنا که زمان امام صادق (ع)، امام جواد (ع)، امام عسکری (ع) نماینده‌هایی می‌فرستادند به  نقاط دور دست که مردم دسترسی به اهل البیت (ع) نداشتند تا از طریق آن‌ها ارتباط برقرار بکنند.

وی بیان داشت: روزی فردی به نام علی بن مصیب خدمت امام رضا (ع) رسید و عرض کرد که راه من از شما دور است. هر موقع بخواهم خدمت شما نمی‌توانم برسم. از چه کسی احکام دین و مسائل دین را دریافت نمایم؟ حضرت فرمودند از زکریا بن آدم که از اهالی قم است. چراکه او مورد اطمینان بوده و در مسائل دینی و دنیایی کسی است که با او در امان هستی.

این کارشناس مسائل دینی ابراز داشت: ابن آدم عالم برجسته ای است که قبر او نزدیک حرم حضرت معصومه (س) قرار دارد و از اصحاب امام رضا (ع) و امام جواد (ع) بود. چنانکه وقتی می‌خواست از قم خارج شود، امام رضا (ع) فرمود نه تو بمان، به واسطه‌ی تو بلا از اهل قم دفع می‌شود، همان طور که به واسطه‌ی پدرم امام موسی بن جعفر (ع) از بغداد بلا دفع می‌شود. یک کسی مانند ایشان نماینده‌ی امام رضا (ع) در قم بوده و یا احمد بن اسحاق قمی که در زمان امام عسکری (ع) نماینده‌ی ایشان در قم بود که مردم وجوهات شرعی را به او می‌دادند و یا مسئله‌ی شرعی از او می‌پرسیدند. مقصود این که در زمان خود حیات معصومین (ع) هم نماینده‌ هایی می‌فرستادند نقاط دیگر و به یک معنا بحث مرجعیت از همان زمان رایج بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.