رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: بر اساس آمار بیش از ۴۰ هزار نفر از زندانیان که وارد زندان شده اند فقط یک روز در زندان بوده اند که نشان می‌دهد ضرورتی برای استفاده از حبس نبوده است و می‌شد از ورود آنها به زندان جلوگیری کرد.

۴۰ هزار نفر از کسانی که وارد زندان شدند فقط یک روز در حبس ماندند

به گزارش تسنیم به نقل از سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، اصغر جهانگیر در مراسم افتتاح ساختمان جدید دادگستری شهرستان کنگاور ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان کرمانشاه گفت: یکی از بزرگترین کارهای سیستم قضائی در نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ ارزش‌های اعتقادی ، قانونی و حقوقی است. چنانچه پایبندی به این ارزش‌ها دچار نقصان شود وظیفه دستگاه قضائی است که با عدالت ورزی این مسیر کج را به مسیر اولش برگرداند.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در کشور و مرتبط دانستن بخش عظیمی از این پیشرفت‌ها با دستگاه قضائی کشور خاطر نشان‌کرد: با این وجود در همه حال باید مراقب افراط و تفریط‌ها بود که گاهی زمینه نفی ارزش‌ها را فراهم می‌کنند.از جمله در بحث زندان که به عنوان یک عامل بازدارنده و در مواقع لزوم باید از آن استفاده شود اما اگر جز در مواقع ضروری از آن استفاده شود آسیب‌هایی به دنبال دارد که جبران آن بسیار مشکل است.

مشاور رئیس دستگاه قضا با توصیه به قضات که تا حد امکان از مجازات‌های جایگزین حبس در هنگام صدور حکم استفاده کنند، ادامه داد: بر اساس آمار بیش از 40 هزار نفر از زندانیان که وارد زندان شده اند فقط یک روز در زندان بوده اند که نشان می‌دهد ضرورتی برای استفاده از حبس نبوده است و می‌شد از ورود آنها به زندان جلوگیری کرد .اینها زیبنده جامعه فرهنگی ما نیست که البته آسیبهایی که همین یک روز زندان برای زندانی و خانواده‌های آنها به دنبال دارد نباید از نظر دور داشت و اینها همه به همان افراط و تفریط هایی که اشاره شد بازمی‌گردد و گاهی در مقابل ارزش‌ها قرار می‌گیرند.

جهانگیر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولین قضائی در هفته قوه قضائیه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری ، یادآور شد: باید راه‌هایی برای این مهم پیش بینی کرد و از آنها بهره برد، خصوصا در مورد جرائم غیر عمد که باید تلاش شود از ورود افراد به زندان جلوگیری و یا اگر در زندان هستند آنها را از حبس خارج کرد زیرا زندان محلی است برای اشرار ، اراذل و مخلان نظم اجتماعی که اغماض در مورد آنها به هیچ عنوان میسر نخواهد بود.

وی در پایان با اشاره به افتتاح ساختمان جدید دادگستری شهرستان کنگاور گفت: ساخت ساختمان برای دادگستری‌ها هنر است اما در مورد زندان باید جز به ضرورت صورت نگیرد و تلاش شود جمعیت کیفری کاهش یابد و نیازی به احداث ساختمان جدید نباشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.